Ekonomia społeczna lekiem na kryzys w Europie?
Uruchamiamy nowy cykl tekstów, prezentujący plany wzmocnienia przedsiębiorczości społecznej w Unii Europejskiej. Przedstawimy dokumenty i plany Komisji Europejskiej, które uzupełnimy o kontekst poszczególnych krajów kontynentu. Będzie to też okazją do przedstawienia odmiennych sposobów rozumienia tego sektora w różnych regionach Europy. Na zakończenie ocenimy potencjalny wpływ nowych unijnych rozwiązań na sytuację podmiotów ekonomii społecznej w Polsce.
W odpowiedzi na dotykający Europę kryzys w wymiarze ekonomicznym, społecznym oraz politycznym, unijni technokraci sięgnęli po przedsiębiorczość społeczną. Ma ona, jako jedno z narzędzi służących niwelowaniu różnic społecznych oraz odbudowie ducha współdziałania i zaufania między ludźmi, przyczynić się do ożywienia gospodarczego na kontynencie.
Chociaż pomysły te nie przybrały jeszcze ostatecznego kształtu (swego zdania nie przedstawiły chociażby państwa członkowskie), warto już teraz przyjrzeć się zawartemu w nich nowemu podejściu Unii do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych. Jest to szczególnie istotne wobec dyskusji dotyczącej nowej perspektywy budżetowej na lata 2014-2020, w jakiej weźmie udział także polski rząd. Od jej rezultatów będzie zależała nie tylko ilość unijnych pieniędzy, jakie trafią do naszego kraju, lecz również cel i możliwa forma ich wydatkowania. Dlatego też, równie interesujące będzie przyjrzenie się proponowanym rozwiązaniom z perspektywy sytuacji systemu ekonomii społecznej w Polsce i zastanowienie się, do jakiego stopnia planowane na poziomie europejskim mechanizmy odpowiadają na potrzeby lokalnego sektora.
W stronę definicji przedsiębiorstwa społecznego w Europie
-
Należący do wspólnego interesu cel socjalny lub społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej, a ta ostatnia często charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności społecznej,
-
Zyski są w większości reinwestowane w realizację tego celu społecznego,
-
Sposób organizacji wewnętrznej lub system własności odzwierciedla ich misję, opierając się na demokratycznych lub partycypacyjnych zasadach i jest skierowany na dążenie do osiągnięcia sprawiedliwości społecznej.
Bariery w rozwoju przedsiębiorstw społecznych w UE
Obraz uwarunkowań wpływających na funkcjonowanie sektora uzupełnić można jeszcze o powszechne małe uznanie dla przedsiębiorstw społecznych. Dotyczy ono nie tylko ich słabej obecności w przestrzeni publicznej (przejawiającej się m.in. brakiem mechanizmów wymiany doświadczeń między przedstawicielami sektora), lecz również w systemie edukacji, nawet tej o profilu ekonomicznym. Niedostosowane do specyfiki sektora są także, zdaniem autorów dokumentu, rozwiązania systemowe (m.in. prawne czy finansowe) na poziomie krajowym i europejskim. Nie w pełni uwzględniają one sytuację podmiotów ekonomii społecznej, utrudniając im dostęp do środków publicznych (m.in. przyznawanych w drodze zamówień publicznych) oraz gasząc zapał do współpracy po stronie prywatnych inwestorów.
Proponowane formy wsparcia
W odpowiedzi na tak zdefiniowane wyzwania Komisja zaproponowała działania w kilku obszarach:
-
Ułatwienie dostępu do finansowania prywatnego, m.in. poprzez wprowadzenie mechanizmu pożyczkowego w ramach Europejskiego funduszu społecznego na rzecz inwestycji i przedsiębiorczości (ESIEF) (VIII) oraz wsparcie dla rozwoju systemu mikrokredytów dla przedsiębiorstw społecznych;
-
Uruchomienie na ten cel funduszy europejskich, nie tylko poprzez wprowadzenie na poziomie europejskim odrębnego instrumentu finansowego o charakterze inwestycyjnym (Komisja zaproponowała przeznaczenie na ten cel 90 mln EUR), lecz również uwzględnienie tego sektora w ramach nowych wersji Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, poprzez wprowadzenie do nich wyraźnego priorytetu skierowanego do przedsiębiorstw społecznych (IX).
-
Tworzenie narzędzi pozwalających na dokładniejsze poznanie sektora i uwarunkowań jego działalności oraz lepsze eksponowanie przedsiębiorczości społecznej, poprzez: promowanie dobrych praktyk i interesujących modelowych rozwiązań w jej zakresie, tworzenie otwartych baz danych podmiotów oraz ich certyfikację, jak również zwiększanie wiedzy pracowników organów administracji na temat działalności przedsiębiorstw społecznych;
-
Wzmocnienie potencjału w sferze zarządzania oraz profesjonalizację i sieciowanie przedsiębiorstw społecznych, czemu służyć ma tworzenie platform wymiany informacji i danych oraz wykorzystanie istniejących, jak i tworzonych obecnie programów unijnych do rozwijania w tym zakresie kompetencji pracowników przedsiębiorstw społecznych;
-
Tworzenie na poziomie unijnym form prawnych dostosowanych do potrzeb europejskiej przedsiębiorczości społecznej, a w szczególności uproszczenie regulacji określającej zasady funkcjonowania spółdzielni europejskich (X) oraz poparcie dla idei wprowadzenia statusu fundacji europejskiej, jako pozwalającej na poprawę warunków funkcjonowania tego typu podmiotów na poziomie ponadnarodowym (obecnie mocno utrudnione ze względu na różnorodność określających je narodowych regulacji prawnych). W tym miejscu przewidziano również weryfikację funkcjonowania towarzystw wzajemnych, szczególnie w wymiarze ponadnarodowym;
-
Przebudowanie systemu zamówień publicznych, sprowadzające się m.in. do wprowadzania ułatwień dla stosowania kryterium jakości wykonania przedmiotu zamówienia, pozwalającego obniżyć znaczenie jego cenę;
-
Uproszczenie stosowania zasad pomocy państwa dla usług społecznych i lokalnych, szczególnie tych świadczonych w tzw. ogólnym interesie gospodarczym tzw. Service of General Economic Interest (XI) i liberalizację w tym zakresie zasad dotyczących pomocy publicznej.
Co jeszcze Komisja proponuje ekonomii społecznej?
Dla uzupełnienia powyższych działań, które mają być wdrażane w pierwszej kolejności, Komisja zaproponowała dyskusję nad szeregiem dalszych zagadnień o bardziej ogólnym charakterze. Uwzględniła m.in. korzystanie z doświadczeń banków publicznych specjalizujących się w finansowaniu przedsiębiorczości społecznej, umożliwienie jej dostępu do tzw. kapitału wysokiego ryzyka (venture capital), czy promowanie aktywności z zakresu ekonomii społecznej wśród osób starszych. Do innych form działań, o których chce rozmawiać Bruksela, należą: wspieranie badań nad charakterem i oddziaływaniem społeczno-gospodarczym przedsiębiorczości społecznej oraz możliwość zwiększenia wsparcia i włączenia nowych kategorii pomocy publicznej w ramach regulacji dotyczących swobody konkurencji na unijnym rynku. Jeszcze inna propozycja to wymiana między krajami członkowskimi dobrych praktyk związanych z dostosowaniem systemów podatkowych do potrzeb przedsiębiorstw społecznych oraz zwiększeniem płynności gromadzonego przez nie kapitału. W dokumencie zaproponowano też:
-
kontynuację debaty nad możliwością ułatwienia przedsiębiorstwom społecznym dostępu do źródeł finansowania przez promocję ich dialogu z instytucjami finansowymi,
-
uwzględnienie tych podmiotów w charakterze beneficjentów wsparcia unijnej inicjatywy flagowej poświęconej innowacjom,
-
tworzenie giełd kapitałowych specjalizujących się w przedsiębiorstwach społecznych,
-
promowanie możliwości korzystania przez nie z wolontariatu i przyjmowania darowizn pozbawionych obciążeń podatkowych,
-
zastanowienie się nad potencjalnym wprowadzeniem europejskiego statutu dla innych form przedsiębiorstw społecznych poza spółdzielniami, w tym możliwością ustanowienia wspólnego statutu europejskiego dla przedsiębiorstw społecznych.
Podsumowanie
Próbując podsumować przedstawiony powyżej zestaw działań, zaprezentowanych w omawianym dokumencie przeważnie w ogólny sposób, wypada zauważyć, że są one nastawione raczej na większe urynkowienie przedsiębiorstw społecznych. Za wcześnie jeszcze, by oceniać, do jakiego stopnia uwzględnione przy tym będą wyjątkowe cechy i potrzeby tych podmiotów, wynikające chociażby ze specyfiki zatrudnianych przez nie osób. W krajach takich jak Polska, które zmuszone są doganiać w poziomie rozwoju gospodarki tzw. starych państw członkowskich, podmioty zaliczane do sektora przedsiębiorczości społecznej są cały czas słabe.
Zdecydowana większość z nich, co pokazują m.in. badania prowadzone przez ISP, nie jest przystosowana do konkurowania na otwartym rynku. Bez odpowiedniego wsparcia mogą nie być w stanie skorzystać z planowanych form wsparcia. Dlatego też warto przyglądać się dalszym kierunkom prac unijnych, starając się jednocześnie skierować ich bieg na tory korzystne dla polskich przedstawicieli sektora.
Od października 2011 roku minęło już trochę czasu, w którym Komisja nie próżnowała. Zdążyła zaprezentować kilka dalszych koncepcji doprecyzowujących zapisy „Inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości społecznej”. Przedstawione zostaną w kolejnych częściach naszego cyklu.
Filip Pazderski, Instytut Spraw Publicznych
Źródło: Instytut Spraw Publicznych