„Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” – w tej ludowej mądrości kryje się wiele prawdy. Wskazuje ona na fakt, jak ważne jest wpajanie młodym ludziom zasad i wartości, które sprawią, że świat będzie stawał się coraz lepszy i lepszy. Nauczyciele Gimnazjum im. Świętej Jadwigi Królowej w Luborzycy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Wspierającym Rozwój Dzieci i Młodzieży „SZANSA” doskonale o tym wiedzą. Dlatego stworzyli projekt „Czysta energia – czyste środowisko”.
Tytuł projektu wskazuje, że dotyczy on kwestii ekologicznych. W trakcie zajęć dzieci i młodzież zdobywają wiedzę, którą mogą przekazać osobom ze swojego otoczenia. To zaś może przyczynić się do rozwoju świadomości ekologicznej nie tylko dzieci i młodzieży.
Jednym z decydujących powodów, dla których nauczyciele zrzeszeni w Stowarzyszeniu postanowili napisać projekt był niewystarczający poziom edukacji ekologicznej wśród mieszkańców wsi. W życiu codziennym taki stan rzeczy sprzyja podejmowaniu działań prowadzących do zanieczyszczenia środowiska, marnotrawienia jego walorów i zasobów, a przez to pogarszania jakości życia społeczeństwa.
W ramach działalności Stowarzyszenia nauczyciele organizowali przez 5 lat wakacyjne obozy naukowe. Dzięki nim młodzież gimnazjum miała szanse zmierzyć się z aktualnymi problemami z zakresu ochrony środowiska. W trakcie zajęć obozowicze prowadzili profesjonalne badania stanu czystości wody, powietrza i gleby. Spotkało się to z ogromną aprobatą i zainteresowaniem ze strony młodzieży. Być może dlatego, że każdy uczestnik zajęć miał możliwość doświadczenia prawdziwej pracy badawczej. Udział w obozie związany był z nakładem finansowym ze strony rodziców, co mogło niektórym z nich sprawiać kłopot. Z uwagi na to nauczyciele zdecydowali się na napisanie projektu, który umożliwiłby dzieciom uczestnictwo w realizacji swoich pasji przyrodniczych bez konieczności ponoszenia kosztów w miejscu zamieszkania. Obserwacje i analiza dokumentów dowodzi, że młodzież biorąca udział w obozach naukowych dużo lepiej radziła sobie na egzaminie gimnazjalnym z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
Projekt „Czysta energia – czyste środowisko” trwa od 1 września 2010 do 31 maja 2011. Bierze w nim udział 30 uczniów szkół podstawowych i gimnazjum w wieku od 11 do 15 lat.
Zajęcia odbywające się w ramach programu nie są zwyczajnymi lekcjami, podczas których młodzież zdobywa jedynie wiedzę teoretyczną siedząc w klasie szkolnej. Są one realizowane w formie warsztatów, zajęć terenowych oraz laboratoryjnych. Całość programu podzielona jest na 8 modułów dotyczących odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii oraz źródeł zanieczyszczenia środowiska. Uczniowie sprawdzą poziom zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby w laboratorium, a następnie opracują wyniki swoich badań. W projekcie przewidziano również wizyty w elektrowniach. Swoje dokonania młodzież zaprezentuje w środowisku lokalnym organizując otwartą sesję naukową.
Autorzy projektu spodziewają się, że w efekcie uda się im spowodować uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy związane z ochroną środowiska przyrodniczego, a w dalszej konsekwencji zwiększenie motywacji do podejmowania rozważnych działań dla dobra człowieka i środowiska oraz wzrost świadomości dotyczącej zalet stosowania alternatywnych źródeł energii.
„Uczestnicy projektu nie siedzą w ławkach, prawie nie używają tablicy. Pomoce i materiały uzyskane w projekcie pozwalają na wprowadzanie nowatorskich form i metod pracy. (…)z ogromną przyjemnością obserwuję zaangażowanie naszych beneficjentów. Takie działania są dowodem, że uczeń jest dobrem, w które należy inwestować” – podsumowuje koordynatorka projektu pani Anna Kramarz.
Projekt „Czysta energia - czyste środowisko” realizowany jest w ramach Działania 9.5 – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Źródło: Fundacja BIS