24 czerwca, w siedzibie Fundacji Nasza Ziemia, odbyła się konferencja prasowa podsumowująca efekty kampanii „Ziemia w Twoich Rękach”, której celem była popularyzacja prostych sposobów ochrony środowiska. Poprowadzili ją przedstawiciele Fundacji Nasza Ziemia oraz firmy Henkel Polska.
Prezes Fundacji, Mira Stanisławska-Meysztowicz wprowadziła przybyłych dziennikarzy w temat ochrony środowiska w Polsce, a Sławek Brzózek opowiedział o medialnych, rzeczowych oraz edukacyjnych efektach kampanii. Dominik Dobrowolski przedstawił najciekawsze projekty zrealizowane w ramach konkursu grantowego, a Anna Kobierska z firmy Henkel oznajmiła bardzo dobrą wiadomość o starcie kolejnej edycji konkursu we wrześniu.
Dziękujemy dziennikarzom z Radia dla Ciebie, Radia Euro, Trybuny, CR Navigatora oraz Biznesu i Ekologii za przybycie na spotkanie.
5.800.000 zł na ochronę środowiska w Polsce
sukces kampanii „Ziemia w Twoich rękach”
Podsumowanie edycji 2008/2009 Kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju
Celem Kampanii była popularyzacja prostych sposobów codziennej ochrony środowiska do stosowania w pracy, domu, na zakupach, w podróży i w każdej innej sytuacji. Stworzony został internetowy poradnik z prostymi poradami jak dbać o środowisko, zamieszczony w serwisie naszaziemia.pl. Pod okiem metodyków oraz nauczycieli przygotowaliśmy pakiety edukacyjne, materiały szkoleniowe i zakładki do książek, które dotarły do tysięcy szkół. Kluczowe do powodzenia kampanii było zainicjowanie lokalnych, całorocznych aktywności przynoszących wymierne efekty edukacyjne i ekologiczne: działań w ramach kampanii: „Sprzątanie świata – Polska”, „Sprzątania Bałtyku”, „Pierwszego Dnia Wiosny”, „Dnia Ziemi” projektów grantowych, czy całorocznych akcji 150 Klubów Naszej Ziemi działających w naszym imieniu w całej Polsce. W tym roku osiągnęliśmy również rekord w naszych programach sadzenia drzew – łącznie posadziliśmy ich 1.150.000! Za udział udział i wsparcie dziękujemy firmom Żywiec Zdrój S.A., Fundacji Leopolda Kronenberga i Citi Handlowy, Coca Cola HBC i Coca Cola Services. Szczególne podziękowania składamy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach za pomoc techniczną i opiekę merytoryczną nad tymi działaniami.
Najważniejsze efekty Kampanii:
Telewizja – dwa spoty edukacyjne promujące nieśmiecenie i proste sposoby ochrony środowiska – do obejrzenia i pobrania ze strony www.naszaziemia.pl, 370 emisji spotów, 21 wystąpień i informacji w serwisach informacyjnych i programach telewizyjnych. Spoty emitowane były nieodpłatnie przez TVP 1, 2 oraz Ośrodki regionalne TVP i Telewizję Mini-Mini.
Plakaty i reklama zewnętrzna (plakaty wielkoformatowe) – 70.000 plakatów B1 i 1.000 plakatów wielkoformatowych, grafika wykonana społecznie przez artystę-grafika Andrzeja Pągowskiego – serdecznie dziękujemy! Kampania outdoorowa możliwa była dzięki wsparciu NFOSiGW, Vattenfall Poland i Clear Channel, firmy która od lat za udostępnia powierzchnie reklamowe dla kampanii społecznych Fundacji Nasza Ziemia..
Internet – w serwisie www.naszaziemia.pl udostępniony został na stałe poradnik z prostymi poradami jak dbać o środowisko. Jego promocji służyła kampania banerowa – ponad 3.500.000 odsłon bannerów zamieszczonych
w kilkunastu serwisach internetowych, ponad 1.500.000 odwiedzin zasobów informacyjnych udostępnionych
i promowanych w ramach kampanii w serwisach naszaziemia.pl, recykling.pl, klimatdlaziemi.pl
i ekoedukacja.pl, ponad 300.000 relacji i informacji nt. działań podejmowanych przez uczestników kampanii zamieszczonych na ich stronach internetowych.
1.546 lokalnych kampanii promujących oszczędność wody i energii oraz wybieranie produktów wytworzonych z surowców z recyklingu, które dotarły do 643.000 osób.
1.115 zlikwidowanych dzikich wysypisk.
4.493 regionalnych i lokalnych programów i działań edukacyjnych: programów edukacyjnych, konkursów, happeningów, przedstawień, festiwali i koncertów.
Materiały edukacyjne i informacyjno-promocyjne: pakiet edukacyjny „Lekcje z klimatem” (3.000 egz.), zakładki do książek z przykładami prostych sposobów codziennej ochrony środowiska (300.000 egz.) – jeszcze do nieodpłatnego pozyskania w biurze Fundacji Nasza Ziemia. Materiały wyprodukowane i dystrybuowane z dotacji NFOŚiGW.
50 szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, edukatorów, uczniów i pracowników firm - ponad 1.200 uczestników.
Granty dla Ziemi - konkursy grantowe dla projektów realizowanych przez szkoły i organizacje pozarządowe: „Henkel – Zielone Granty” (20 grantów po 5.000 zł, fundator grantów: Henkel Polska), „Dobre rady na plastikowe odpady” (4 granty po 5.000 zł, fundator grantów: Fundacja PlasticsEurope Polska), „Szkoła z klimatem” (5 grantów po 2.000 zł dla szkół i 10 indywidualnych wyróżnień dla nauczycieli, fundator: Vattenfall Heat Poland) oraz „Zdrowie i ekologia” (5 grantów po 1.500 zł, fundator grantów: Procter&Gamble). W ramach konkursów zainicjowano w 250 projektów o łącznej wartości 2.300.000 zł.
Publiczne kampanie ochrony środowiska i edukacji ekologicznej to doskonały sposób działania na rzecz pożytku publicznego – zwłaszcza w czasach kryzysu. Są tanie, ale efektywne: dzięki 490.000 zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundacja Nasza Ziemia pozyskała współpracę i wsparcie licznych innych podmiotów i zainicjowała działania o wartości ponad 5.300.000 zł. Dzisiaj jeszcze nie jesteśmy w stanie ocenić jakie oszczędności wynikają – lub wynikną - ze zmiany codziennych przyzwyczajeń setek tysięcy Polaków, ale jeśli przeciętna czteroosobowa rodzina dzięki tylko nie marnowaniu wody i energii elektrycznej jest w stanie rocznie zaoszczędzić ok. 100 zł, korzyści można szacować na kilka miliardów!
Źródło: Fundacja Nasza Ziemia