Edukacja obywatelska. Młodzież z Podkarpacia tworzy miniprojekty [RELACJA]
Młodzi ludzie z dwóch liceów z Krosna i Strzyżowa w dniach 14-16 lutego 2014 odbyli w Czudcu zimowy trening obywatelski w postaci dramowych warsztatów, doskonalących kompetencje przed czerwcowymi finałami młodzieżowych miniprojektów
Słoneczny sobotni poranek, licealiści z Podkarpacia spędzają czas na warsztatach w Czudcu. Co ich odciągnęło od weekendowych planów? „Darmowy projekt aktywizacji obywatelskiej uczniów czterech szkół ponadgimnazjalnych (…)” – przeczytać można. Nie, nie darmowy, tylko dramowy. Aczkolwiek darmowy; choć kompetencje, które tu się zdobywa mogą okazać się nie do przecenienia.
Na początku dwoje Litwinów z wileńskiej organizacji “VSI Griaunam”, przy pomocy prostych narzędzi, jak wycinki z gazet zadało młodzieży zadanie stworzenia awatara obywatela. Podkreślali przy tym, że ten „superbohater społeczny” na różne sposoby może tę aktywność wyrażać. – Ma jakąś płeć, ma jakieś imię, to wszystko jest ważne, trochę jak w teatrze, tworzymy postać – tłumaczono. To zamierzona personifikacja człowieka zaangażowanego – każdy siłą rzeczy, przekaże takiej postaci jakąś część siebie. Pozwala to młodemu człowiekowi uzmysłowić sobie, czym akurat dla niego, byłaby postawa obywatelska. Bo nie ma jednego słusznego schematu obywatela, który pasowałby do wszystkich.
Dwoje chłopców z krośnieńskiego liceum wybrało pracę w podgrupach w języku angielskim. Mindaugas z Wilna uświadamiał im najpierw, czym jest motyw, który popycha nas do konkretnego działania na rzecz społeczności. I tak, krok po kroku, zaczynając od motywów uczestnictwa w projekcie, poprzez zwracanie uwagi na korzyści dla pozycji na rynku pracy, które płyną z aktywności obywatelskiej… Jeden z uczestników przeszedł do tworzenia konkretnych wytycznych realizacji pomysłu zagospodarowania płyty krośnieńskiego lotniska przez cały rok, aby nie była aktywna tylko podczas majowych Zawodów Balonowych. Trener pozwalał chłopakowi dostrzegać zagrożenia dla realizacji potencjalnego projektu, organizacyjne czy finansowe. Wspólna konkluzja była jednak taka, że aby coś zrobić, aby czegoś się nauczyć, trzeba najpierw… coś zrobić. A następnym razem będzie już tylko lepiej.
– Stałem się bardziej odważny – tak młody krośnianin podsumował krótko korzyści z udziału w projekcie “Obywatel PRO”. Jego kolega dodał, że nauczył się komunikować z ludźmi. Uczestnicy wspominają o kontakcie wzrokowym, o tym, że wcześniej nie sądzili że jest tak ważny, a teraz uczą się go i odkrywają że nie musi być krępujący. Wcześniej nie przykładali wagi do tego, żeby ich język był pozytywny. Dziś rozumieją siłę komplementu, doceniania innych.
Ale jak, mając kilkanaście lat zabrać się za wielki projekt? Kulminacją warsztatów była praca projektowa nad wydarzeniami popołudniowo-wieczornymi obywatelskiego zgrupowania. Punktem wyjścia może być projekt nie dla miasta, nie dla społeczności, ale dla samych siebie. Warunek: ma być adresowany do wszystkich. Trzy zwycięskie projekty (młodzież wybrała je spośród 10 pierwotnie stworzonych przez nią pomysłów) to noc filmowa połączona z dyskusją i karaoke, nauka tańca “belgijka” z akcentami uczenia się sztuki przywództwa i budowania relacji oraz podchody z poszukiwaniem sentencji edukacyjnej.
Finały projektów młodzieżowych zaplanowano na przełom maja i czerwca.
Karina z powiatu strzyżowskiego, przewodnicząca samorządu uczniowskiego tak podsumowuje motywację do dalszego działania: – Chcę nauczyć się współpracy, nauczyć się panować nad tym, aby wszystkie moje plany i działania doszły do skutku. Chociaż to, jak się zachować, jak działać w grupie, to przyda się też na co dzień. Poza tym, te warsztaty to fajna zabawa.
Zimowy trening obywatelski w Czudcu zrealizowała Fundacja Rozwoju “Dobre Życie” w ramach projektu “Obywatel PRO” i partnerstwa z liderem projektu, Stowarzyszeniem Praktyków Dramy STOP-KLATKA, które prowadzi równoległe działania w dwóch szkółach na Mazowszu. Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Źródło: Fundacja Rozwoju "Dobre Życie"