Opolskie Centrum Demokracji Lokalnej FRDL wyszło naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli gminy Komprachcice i realizuje projekt „Wiedza – moja przyszłość” (PO KL 9.1.2) udowadniając, że nauka i nauczanie nie muszą być nudne, a szkoła wiejska nie znaczy „gorsza”.
W projekcie, który trwa od listopada 2009 do lipca 2010 roku, głównymi celami są: poprawa dostępu do usług edukacyjnych oraz wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół gminy Komprachcice poprzez wprowadzenie dodatkowych zajęć ukierunkowanych na: planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się. Zajęcia mają przyczynić się wykorzystania wiedzy w praktyce; rozwoju zdolności twórczego myślenia i sprawności umysłowych oraz rozwijania własnych zainteresowań. Uczniowie poprawią technikę czytania i rozumienia tekstu. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania.
Trzydziestu uczniów korzysta z indywidualnego poradnictwa edukacyjno-zawodowego i bierze udział w warsztatach grupowych o podobnej tematyce.
– Chcieliśmy między innymi rozszerzyć ofertę szkół w małych miejscowościach o zagadnienia związane z doradztwem zawodowym. Dzięki temu uczniowie dowiadują się o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań lokalnego rynku pracy – mówi Anna Wiesiołek, koordynatorka projektu z OCDL FRDL. Rezultatem tych działań będzie opracowanie indywidualnych ścieżek zawodowych.
W projekcie uczestniczą uczniowie i nauczyciele szkół z gminy Komprachcice. Dzieci i młodzież biorą udział w warsztatach superpamięci, natomiast nauczyciele w warsztatach kreatywnego nauczania. Te pierwsze służą nauce technik szybkiego czytania i zapamiętywania. Uczniowie poznają techniki pamięciowe dzięki którym łatwiej będą mogli zapamiętać duże ilości informacji, np. przedstawiane w tabelach, nauczą się notować za pomocą map myśli, które podnoszą kreatywność myślenia. Kurs technik szybkiego czytania i zapamiętania ukończy stu dwudziestu uczniów.
Aby uczniowie uczyli się chętnie, z pasją a nauka nie była dla nich tylko i wyłącznie koniecznym obowiązkiem, wiedza musi być im przekazywana w atrakcyjny sposób. Temu mają służyć między innymi organizowane w projekcie warsztaty kreatywnego nauczania. Nauczyciele będą umieli rozpoznawać style uczenia się młodzieży i ich profile edukacyjne oraz będą mogli modelować różne techniki uczenia się. Oferta projektowa daje nauczycielom możliwość rozwoju zawodowego.
– Podsumowaniem projektu będzie Olimpiada Umysłów, konkurs w którym dzieci z różnych szkół będą robić między innymi zadania na technikach pamięciowych. Będą miały okazję zademonstrowania tego, czego nauczyły się na zajęciach – mówi Iwona Dolna, która w projekcie prowadzi warsztaty superpamięci.
Projekt wpisuje się w nurt działań mających za zadanie podniesienie poziomu szeroko rozumianej edukacji w Polsce. Nakierowany jest na wyrównywanie szans edukacyjnych oraz na wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej.