Jedną z wielu konsekwencji przeprowadzonej transformacji ustrojowej i wprowadzenia w Polsce gospodarki wolnorynkowej jest zmiana warunków i możliwości podejmowania decyzji ekonomicznych przez jednostki – pisze Sabina Kołodziej o temacie sesji na VIII OSES dla Ekonomiaspoleczna.pl.
W obecnych warunkach ludzie dysponują bowiem większą ilością możliwych alternatyw, a także większą swobodą wyboru zachowań ekonomicznych w sferze gospodarowania pieniędzmi, podejmowania decyzji konsumpcyjnych oraz zawodowych. Jednocześnie jednak, powszechna obserwacja licznych przykładów podejmowania decyzji nietrafnych, prowadzących w konsekwencji do problemów finansowych (np. nadmierne zadłużanie) lub zawodowych (np. utrata pracy) pokazuje, że w wielu przypadkach nasze społeczeństwo najprawdopodobniej nie dysponuje zasobami niezbędnymi do efektywnego działania w rzeczywistości wolnorynkowej.
Wiedza kluczem do sukcesu
Analogicznie, znajomość mechanizmów inwestowania na rynku walutowym, mogłaby uchronić część polskich przedsiębiorców i inwestorów przed ryzykownymi decyzjami, które w czasie niedawnego kryzysu gospodarczego doprowadziły do upadku dotychczas prężnie działających firm, a także do utraty oszczędności wielu inwestorów prywatnych.
Lektura wywiadów publikowanych w tamtym czasie w prasie codziennej i branżowej, przeprowadzonych z osobami odpowiedzialnymi za podjęcie tych decyzji inwestycyjnych, często wskazywała, że rozmówcy nie posiadali dostatecznej wiedzy o zasadach funkcjonowania nabywanych instrumentów finansowych.
Jednocześnie, analizy poziomu wiedzy ekonomicznej dorosłych Polaków wskazują jednoznacznie, że jest on bardzo niski, wiedza z zakresu gospodarki jest fragmentaryczna i odnosi się głównie do informacji często nagłaśnianych w środkach masowego przekazu (inflacja, stawki podatku PIT) oraz takich, które bezpośrednio dotyczą badanych (por. Domurat i in, 2009; Maison, 2013).
Zacznijmy od rodziców
Powyższa diagnoza obecnego stanu wiedzy i przygotowania młodzieży do samodzielnego działania na rynku pracy oraz dóbr i usług wskazuje na konieczność prowadzenia programów z zakresu edukacji ekonomicznej oraz kształtowania postaw przedsiębiorczych i kompetencji społecznych, zawodowych wymaganych na rynku pracy, a także monitorowania rezultatów tych działań. W trakcie sesji przedstawione zostaną przykłady skutecznych i innowacyjnych inicjatyw z tego zakresu realizowanych przez różne podmioty (w tym instytucje edukacyjne, bankowe oraz fundacje i stowarzyszenia) w celu zainspirowania współpracy sektora ekonomii społecznej z szeroko rozumianym sektorem edukacji.
Poniżej znajdują się podstawowe informacje o programach, które zostaną zaprezentowane w czasie sesji:
1) Projekt „Ekonomiczne Podwórko” – Bogactwo wiedzy dla całej rodziny
Bezpłatne warsztaty edukacyjne z zakresu edukacji ekonomicznej prowadzone dla rodzin - równoległe spotkania dla dzieci (2 grupy wiekowe: 6-9 oraz 10-14 lat) oraz rodziców
2) „Trening kompetencji ekonomicznych, finansowych i obywatelskich – propozycja dla edukacji zawodowej”
Projekt, realizowany jest przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z angielskim City of Sunderland College. W ramach projektu powstała propozycja jednostki modułowej dla uczniów szkół kształcenia zawodowego. Składa się na nią propozycja 10 zajęć, realizowanych metodą warsztatową, oraz tzw. podróż po rynku pracy. Podczas zajęć młodzież nabywa umiejętności, które nie są wprost kształtowane w ramach programu szkoły, a które - jak wynika z badań i obserwacji - bywają kluczowymi dla przyszłego powodzenia na rynku pracy.
3) Akcja „Usamodzielnij się!”
Celem akcji jest zachęcanie maturzystów z małych miejscowości do większej samodzielności w podejmowaniu życiowych decyzji (zwłaszcza finansowych), a rodziców młodych dorosłych do akceptacji samodzielności podopiecznych. W 2014 r. w ramach akcji przeszkolono ponad 3000 osób.
4) Projekt „Link do przyszłości. Młodzi. Internet. Kariera”
Projekt nakierowany jest na wspieranie młodych ludzi z małych miejscowości w świadomym planowaniu swojej przyszłości zawodowej w sposób szeroki i nieszablonowy, uwzględniając rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. W ramach projektu w całej Polsce w spotkaniach nt. planowania kariery z młodymi, inspirującymi profesjonalistami związanymi z branżą nowych technologii wzięło dotychczas udział ponad 20 tysięcy uczniów szkół średnich i ostatnich klas gimnazjów. Dobrze lub bardzo dobrze oceniło je ponad 99% z nich. Druga edycja projektu w roku szkolnym 2013/2014 realizowana była we współpracy z Fundacją Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i Stowarzyszeniem Doradców Szkolnych i Zawodowych RP oraz została objęta patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Literatura:
Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 97-105.
Maison, D. (2013). Polak w świecie finansów. Warszawa: PWN.
Majewski, B. (2010). Badanie świadomości i podstaw wiedzy ekonomicznej wśród uczestników programów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych. E-mentor nr 2 (34)/2010.
Polak, M. (2011). Nie róbmy polityki. Róbmy edukację ekonomiczną. Portal o nowoczesnej edukacji. http://www.edunews.pl/edukacja-na-co-dzien/edukacja-konsumencka/1415
TNS Polska (2014). Projekt „Praca” prowadzona przez "Gazetę Wyborczą" we współpracy z McDonald's, Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Komisją Europejską i Nestlé.
Sabina Kołodziej dla Ekonomiaspoleczna.pl
Źródło: Portal Ekonomiaspoleczna.pl