Masowe zużycie papieru bezpośrednio generuje problemy z powstającymi odpadami z tego materiału. Jeżeli spytamy Polaków, czy zużyty papier (makulaturę) należy poddawać selektywnej zbiórce i recyklingowi, to deklaratywnie odpowiedź będzie brzmieć „tak”.
Papier w liczbach
Średnie roczne zużycie papieru w Europie w 2008 to 187,6 kg na mieszkańca. W tym samy roku w Polsce zużyto 101,6 kg papieru. W Europie najwięcej papieru zużyto w Belgii (346 kg), Austrii (252.1 kg), Finlandii (247 kg), Niemczech (263 kg) i Holandii (210,8 kg).
Papier - jasna i ciemna strona
Z drugiej strony papier był i jest wzorcowym przykładem materiału wielokrotnego użycia i materiału ekologicznego - włókna papierowe można przetworzyć 3-4 razy. Produkowany na świecie papier można podzielić na cztery główne grupy użytkowe: papier do celów opakowaniowych, graficznych, sanitarno-higienicznych oraz dekoracyjnych i technicznych. Opakowania z papieru i tektury są najbardziej ekologicznym opakowaniem, gdyż produkowane są z surowca odnawialnego, łatwo jest je poddać recyklingowi lub innym formom odzysku. Papiery wykorzystane do celów graficznych w większości poddawane są recyklingowi i innym formom odzysku. Papiery sanitarno-higieniczne ulegają biodegradacji. Po latach zastoju w Polsce oddane są do eksploatacji nowe maszyny papiernicze, w tym największa do produkcji papierów opakowaniowych z makulatury. Przyczyni się to do znacznego zwiększenia bazy recyklingowej dla odpadów opakowaniowych z papieru i tektury. W ostatnich latach na świecie w tym także w Polsce nastąpił duży postęp w zakresie ochrony środowiska. W latach 1995-2007 jedna z największych papierni w Polsce dokonała redukcji zużycia wody do produkcji o 18,9%; zredukowano emisję pyłów z kotła korowego o 98,9% (budowa elektrofiltu z minicyklonem), a z pieca obrotowego o 96,8%. Uzyskano redukcję SO2 o blisko 60% oraz 56,3% gazów złowonnych. Zmniejszono także ilość powstających ścieków - redukcja CHZT o 39,3%, BZTZ o 65,7%, zawiesiny o 94%. Rynek i coraz wyższe ekologiczna standardy wymuszają kolejne zielone inwestycje i zmiany - będzie to z korzyścią zarówno dla samej branży jak i środowiska.
Ekoedukacja
Aby edukacja ekologiczna poświęcona zagadnieniom papieru i potrzeby jego odzysku i recyklingu miała szansę przynieść efekty, musi być:
- oparta na prawdziwych danych
- ściśle powiązana ze zbiórką makulatury na poziomie lokalnym
- obywatel musi się dowiedzieć, gdzie on, w swoim sąsiedztwie, może przynieść (oddać, sprzedać) makulaturę!
- musi być prowadzona permanentnie na wszystkich szczeblach nauczania oraz w mediach.
Celem edukacji jest nie tylko dostarczenie wiedzy i motywowanie do działania, ale również spowodowanie egzekwowania praw i obowiązków obywateli, urzędników i przedsiębiorców.
- dostosowanie unormowań dotyczących odpadów do dyrektyw UE,
- wprowadzenie w odpowiedniej wysokości opłat recyklingowych i produktowych
- określenie obowiązków władz wszystkich szczebli w zakresie recyklingu, i skutecznego egzekwowanie prawa.
- stworzenie mechanizmów dofinansowania zbiórki surowców wtórnych. Warto rozważyć możliwość wprowadzenie ulg podatkowych czy inwestycyjnych dla firm zajmujących się pozyskiwaniem i przerobem surowców wtórnych oraz stworzenie w handlu systemu (revendingów) odbioru odpadów opakowaniowych
- uregulowanie problemu własności odpadów, może stanowić ważny krok w naprawie całego systemu
- Konieczne jest także znaczne podwyższenie opłat za składowanie odpadów komunalnych, aby zniechęcać do tej najgorszej formy zagospodarowywania odpadów.
Edukacja inaczej, czyli kilka przykładów do naśladowania
Popyt na recykling. Dziewięć organizacji przyrodniczych, ochrony środowiska, ochrony konsumentów oraz jedna gmina w landzie Nadrenia Westfalia założyły „Inicjatywę 2000 plus materiały szkolne z makulatury”. Celem inicjatywy było utrzymanie i rozszerzenie oferty na materiały szkolne z makulatury oraz wspieranie popytu na te materiały. Uczniowie i nauczyciele fakultatywnie zobowiązywali się do kupowania i użytkowania zeszytów produkowanych z makulatury. W pilotażowej akcji udział wzięło aż 30 tys uczniów i nauczycieli w 12 landach.
Wiceprezes Fundacji Ekorozwoju
dominik.dobrowolski@eko.org.pl
tel.kom: 697 092 978
Źródło: Fundacja EkoRozwoju (FER)