Edukacja bardziej przyjazna niepełnosprawnym. Wnioski z konferencji
Język migowy i Brailla w szkołach oraz doradcy nauczycieli - to jedynie dwa z wielu pomysłów na edukację bardziej przyjazną niepełnosprawnym. Pracowali nad nimi uczestnicy konferencji pt. "Niepełnosprawny a edukacja - nowe wyzwania, wspólne działania".
Na co dzień uczeń lub student z niepełnosprawnością nadal
spotyka się z barierami architektonicznymi, komunikacyjnymi i
mentalnymi. Podczas gdy już sam fakt bycia osobą z
niepełnosprawnością sprawia, że dostęp do edukacji jest utrudniony.
Zatem wciąż aktualne i konieczne jest wypracowanie i wdrożenie
nowych kierunków działań, które wyrównają szanse w dostępie do
edukacji tych osób.
Program konferencji zakładał również warsztaty poświęcone
wypracowaniu odpowiednich kierunków działań i współpracy.
Uczestników podzielono na 2 grupy. W pierwszej grupie byli
przedstawiciele uczelni wyższych, pracownicy poradni
psychologiczno-pedagogicznych oraz studenci. Natomiast
w drugiej grupie uczestnikami byli dyrektorzy szkół
ponadgimnazjalnych z Dolnego Śląska, pracownicy poradni
psychologiczno-pedagogicznych oraz przedstawiciele organizacji
pozarządowych.
• Jakie kwestie poruszano w trakcie warsztatów (zagadnienia wybrane):
- Szkoły ponadgimnazjalne mają problemy z instytucjami, np. z Dolnośląskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli ponieważ brak jest odpowiedzi ze strony Centrum na ofertę. Większość nauczycieli ma wykształcenie pedagogiczne, posiada dużą wiedzę teoretyczną – brakuje im zaś kompetencji praktycznych.
Za dużo jest zajęć teoretycznych, za mało praktycznych. Brakuje dostępnych, również finansowo, szkoleń udoskonalających warsztatowo. Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli nie jest w stanie zapewnić tego wsparcia. Dlatego pilną potrzebą dla nauczycieli jest zwiększenie form doskonalenia zawodowego.
Szkoła ponadgimnazjalna powinna stale współpracować z uczelniami wyższymi (informacje o kierunkach itp.). Nie są to uczelnie wyłącznie dla osób w pełni sprawnych. Należy również współpracować w tym zakresie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi – dobrym pomysłem wydają się być warsztaty decyzyjne. Niepełnosprawnym uczniom należałoby zapewnić kompleksowe i ukierunkowane kształcenie.
Podsumowanie konferencji poprowadziła dr Hana Červinková z Międzynarodowego Instytutu Studiów nad Kulturą i Edukacją.
1. Należy stworzyć forum Pełnomocników ds. Niepełnosprawnych Studentów (po pierwszym, drugim spotkaniu trzeba by było rozpocząć promowanie działalności forum),
2. Należy tworzyć pogotowia psychologiczne dla niepełnosprawnych studentów na uczelniach wyższych (mogą z nich korzystać również pełnosprawni studenci),
3. Należy utworzyć ośrodki doskonalenia zawodowego – stworzyć sieć doradców metodycznych dla nauczycieli ze szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
4. Doskonalić nauczycieli akademickich (szkolenia, warsztaty – z udziałem niepełnosprawnych studentów),
5. Należy zbadać, jaka jest świadomość wśród nauczycieli akademickich dot. niepełnosprawnych studentów na ich uczelniach.
Konferencję zorganizował Międzynarodowy Instytut Studiów nad
Kulturą i Edukacją we współpracy z Dolnośląską Szkołą Wyższą
Edukacji TWP we Wrocławiu. Odbyła się pod patronatem Rektora
Dolnośląskiej szkoły Wyższej TWP - prof. dr hab. Roberta Kwaśnicy
oraz Gazety Wyborczej.
Źródło: Damian Dudała