Dzięki kulturze można tworzyć nowe, lepsze miejsca pracy - posłuchaj!
- Dziś w Europie musimy znaleźć nowe obszary rozwoju. Mamy np. przemysł samochodowy czy tekstylny, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że one tracą impet. Dlatego, aby tworzyć miejsca pracy, trzeba poszukiwać nowych, dynamicznych obszarów ekonomicznych. Przemysł kulturalny jest jednym z takich obszarów. Dzięki niemu w ciągu kilku najbliższych lat w Europie można stworzyć więcej lepszych miejsc pracy - mówi Sylvain Pasqua* z Komisji Europejskiej.
29 czerwca Komisja Europejska przedstawiła projekt unijnego budżetu na lata 2014-2020. Znamy też nazwę nowego programu kulturalnego, która brzmi: Kreatywna Europa. Zastąpi on trzy dotychczas istniejące osobno programy bezpośrednio finansujące projekty kulturalne i artystyczne: Kultura, Media i Media Mundus.
Budżet Kreatywnej Europy ma wynieść 1,6 mld euro. Pytanie jednak, w jaki sposób należy podzielić go między kulturę i branżę kreatywną, co zrobić, by na dofinansowanie mogło liczyć więcej mniejszych projektów i więcej eksperymentalnych, innowacyjnych przedsięwzięć?
Ludziom kultury z całej Europy zależy też na tym, aby pieniądze na działania związane z kulturą i sztuką zostały zabezpieczone również w funduszach spójnościowych, na które Unia Europejska przeznacza poważną część swoich wydatków.
Te i inne postulaty mogą zostać zrealizowane, ale w lobbing, orędownictwo na rzecz kultury i przemysłu kreatywnego powinno zaangażować się jak najwięcej osób w różnych krajach. I chodzi nie tylko o samych ludzi kultury, ale o wszystkich, dla których kultura jest ważna.
Stąd ogólnoeuropejska kampania We are more! (ang.: możemy więcej!). Ma ona uświadomić mieszkańcom Europy, a szczególnie politykom i urzędnikom różnych szczebli, którzy decydują o podziale pieniędzy, że kultura i sektor kreatywny są tak samo ważne dla rozwoju i przyszłości Europy, jak inne dziedziny życia i gospodarki.
- Lobbing, orędownictwo to złożony proces, który przebiega na różnych poziomach. Orędownictwo na rzecz sektorów: kultury i kreatywnego na poziomie regionalnym i krajowym jest równie potrzebne, jak na poziomie europejskim - podkreśla Sylvain Pasqua.
Wspólny fundament kulturowy był jednym z elementów, które niegdyś legły u podstaw stworzenia Unii Europejskiej. Jednak przez szereg lat instytucje unijne nie posiadały kompetencji w zakresie kształtowania polityki kulturalnej. Kompetencje te leżały wyłącznie po stronie rządów państw członkowskich.
Ten stan rzeczy i takie podejście do kultury zaczęły zmieniać się w latach 90. Obecnie kultura stanowi tzw. kompetencję uzupełniającą. Unia może podejmować pewne działania, które wspierają kraje członkowskie.
W 2007 roku Komisja Europejska ogłosiła komunikat - tzw. Agendę, w którym wyjaśniła swoje intencje w zakresie kultury. Sylvain Pasqua przypomina, że KE poinformowała w nim, iż chce rozmawiać o poprawie sytuacji na trzech polach: dialogu międzykulturowego, różnorodności kulturowej i o tym, co zrobić, aby kultura zadziałała jako tzw. środek miękki w kontaktach z państwami trzecimi.
- OMC pozwala wpływać na politykę kulturalną na poziomie krajowym i na poziomie Komisji Europejskiej. Ułatwia też np. rozmowy z przedstawicielami dyrekcji generalnych w Komisji, którzy zajmują się sprawami innych sektorów, niż kultura - wskazuje Sylvain Pasqua.
Jakie argumenty padają w rozmowach o kulturze i o tym, że warto w nią inwestować?
- Sylvain Pasqua pracuje jako Senior Administrator w Komisji Europejskiej. Przez ostatnie 9 lat w Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Komisji Europejskiej zajmował się przygotowaniem obecnego unijnego Programu Kultura, który wszedł w życie w styczniu 2007 roku.
Sylvain Pasqua jest również odpowiedzialny za badania na rzecz lepszego zrozumienia społeczno-ekonomicznego wymiaru kultury.
(na podstawie materiałów informacyjnych organizatorów konferencji We are more - Więcej kultury!, która na przełomie lipca i sierpnia odbyła się w Sopocie)
Pobierz
-
201108021434410417
673324_201108021434410417 ・38.72 kB
-
201108041233230006
673711_201108041233230006 ・38.72 kB
-
201108101541160368
674665_201108101541160368 ・38.72 kB
Źródło: Portal Kulturalny Warmii i Mazur