Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Dyrektor Generalny budapesztańskiego Europejskiego Centrum Młodzieży z wizytą w Głogowie
Natalia Drożyńska, RCWIP
Antje Rothemund - Dyrektor Generalny Europejskiego Centrum Młodzieży w Budapeszcie była gościem krajowego szkolenia 'Edukacja o prawach człowieka a praca z młodzieżą'. Warsztaty odbywały się od 18 do 21 września 2002 roku w Głogowie, w ramach Human Rights Education Youth Programme realizowanego przez Radę Europy. Ich gospodarzem było głogowskie Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży ‘Szansa’.
Antje Rothemund, 18 września 2002, Głogów (autor: Maciej Iżycki) |
Czterodniowe szkolenie otworzył swoim wystąpieniem prezydent Głogowa - Zbigniew Rybka. Po nim, uczestnicy mieli okazję poznać panią Antie Rothenmund, Niemkę z pochodzenia, obecnego Dyrektora Generalnego Europejskiego Centrum Młodzieży Rady Europy w Budapeszcie i Koordynatora Human Rights Education Youth Programme. Podczas blisko godzinnego wystąpienia, wprowadziła uczestników w tematykę szkolenia. Omówiła również zasady funkcjonowania Rady Europy i Human Rights Education Youth Programme.
RADA EUROPY
Rada Europy jest najstarszą, powołaną w 1949 roku, organizacją europejską. Za cel obrała sobie zjednoczenie państw członkowskich w dążeniu do ochrony wolności każdej jednostki oraz dbanie o praworządność państw i zabezpieczenie pokoju w Europie, tak by różnorodność kulturowa i pluralistyczna demokracja sprzyjały rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego. Obecnie liczy sobie 44 członków. Rada Europy, często mylona z innymi organizacjami europejskimi (Unią Europejska czy Komisją Europejską), jest zupełnie niezależną od nich instytucją.
Europejskie Centra Młodzieży (European Youth Centre – EYC) w Strasburgu i Budapeszcie są ośrodkami powołanymi przez Radę Europy dla pobudzenia i zwiększenia udziału młodzieży w wydarzeniach społecznych. Rocznie organizowanych jest tam około 100 - 120 przedsięwzięć międzynarodowych z udziałem młodych, aktywnych społecznie Europejczyków. Podczas seminariów i kursów młodzi działacze wymieniają między sobą poglądy, doświadczenia, poznają możliwości współpracy i edukacji wielokulturowej. Szczególny nacisk kładziony jest tam na edukacje w dziedzinie praw człowieka.
Wprowadzenie do tematyki szkolenia (autor: Maciej Iżycki) |
Edukacja o prawach człowieka to głównie nauka o zagadnieniach kontrowersyjnych, dotyczących stosunków miedzy władzą a jednostką i wielu innych często nie akceptowanych przez społeczeństwo. Nie jest to wiec nauka o prawie w samym sobie, lecz o prawach i wolnościach każdego człowieka. W skrócie można określić ja jako naukę o godności, równości i prawie do bycia innym.
EUOPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA W STRASBURGU
W strukturach Rady Europy panuje silne przekonanie, że prawa człowieka nie powinny być pozostawione samym prawnikom. Uznano jednak za celowe powołanie na potrzeby rozpatrywania konkretnych przypadków łamania praw człowieka - Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu. Każdy obywatel państwa będącego członkiem Rady Europy może złożyć do trybunału skargę w kwestii łamania jego praw i wolności. Wcześniej jednak musi przejść przez wszystkie szczeble prawne w jego kraju ojczystym. Dopiero po wykorzystaniu wszelkich środków odwoławczych może złożyć skargę do „trybunału strasburskiego”. Okazuje się, że bardzo dużo skarg napływa z krajów, w których prawa człowieka są przestrzegane. W społeczeństwach obywatelskich przykłada się troskę do edukacji o prawach człowieka, dzięki czemu wzrasta poziom świadomości w tym zakresie. Istnieją też organizacje, które zajmują się monitoringiem w jaki sposób prawa człowieka są przestrzegane.
HUMAN RIGHTS EDUCATION YOUTH PROGRAMME (HREYP)
Rada Europy namawia organizacje pozarządowe, aby brały udział w edukacji o prawach człowieka. Chce by edukacja o prawach człowieka była stałym elementem pracy NGOs z młodzieżą szkolną. Dlatego też daje im możliwości szkolenia ludzi w tym temacie. W 2002 roku, dofinansowuje szkolenia tego typu szkolenia w dwunastu krajach Europy. Szkolenie w Głogowie jest czwartym z kolei. Warsztaty mają za zadanie połączyć ludzi z całych regionów (nawet kontynentu) zajmujących się prawami człowieka. W efekcie doprowadzić do powstania wspólnot wspierających się wzajemnie aktywistów, prowadzących wspólnie przemyślane i komplementarne projekty. Radzie Europy zależy bowiem na
Poza szkoleniami Rada Europy tworzy narzędzia i pomoce dla ludzi na co dzień zajmujących się edukacją (np.: publikacje Rady Europy dla nauczycieli i uczniów, które można bezpłatnie otrzymać kontaktując się z polskim Ośrodkiem Informacji i dokumentacji Rady Europy pod adresem: info@radaeuropy.org.pl)
Jednym z takich narzędzi jest "Compass" A Manual on Human Rights Education with Young People. Wydany w lipcu 2002 roku, jest praktycznym przewodnikiem dla ludzi pracujących z młodzieżą dla praw człowieka. Nad tą ponad czterystu stronicowa publikacją, pracowało blisko 100 specjalistów w dziedzinie edukacji o prawach człowieka z całego świata. Na razie dostępny tylko w wersji angielskiej (każdy uczestnik szkolenia otrzymał jeden egzemplarz na własność). Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, jako partner Rady Europy w Polsce, otrzymało prawa do tłumaczenia i publikacji Compas’u w języku polskim. (ukaże się w 2003 roku). Swoja ofertę w kwestii tłumaczenia i wydania złożyło jeszcze kilkanaście krajów. To kolejna tego typu publikacja Rady Europy. Ze względu na liczne listy czytelników, zmieniono jednak zasadniczo jej formę. Z czysto teoretycznej i skupiającej się na aspektach prawnych – na bardziej praktyczną. Składa się z teoretycznego wprowadzenia do edukacji dla praw człowieka oraz metodologii pracy z młodzieżą w tym zakresie (konkretne metody działań, konspekty gotowych zajęć). Zawiera również cały szereg odnośników dotyczących praw człowieka (newralgiczne dokumenty w tej dziedzinie, linki do tematycznych stron www, itp.)
Rada Europy w ramach HREYP, prowadzi także projekty pilotażowe mające wspierać innowacyjne przedsięwzięcia w dziedzinie praw człowieka. Najchętniej widziane są zwłaszcza takie, które zgodnie z polityką Rady Europy, stwarzają możliwość synergii (współpracy) na poziomie regionalnym, centralnym a nawet europejskim. Choć nie jest to oczywiście wymóg obligatoryjny. Rada Europy chętnie finansuje również, innowacyjne projekty organizacji lokalnych.
Jak zdobyć informacje na temat projektów, szkoleń i innych działań Rady Europy? Nie jest to trudne, jeśli wie się gdzie ich szukać. Formalnie informacje przekazywane są partnerom Rady Europy, czyli krajom członkowskim. Docelowo otrzymuje je rząd, którego zadaniem jest ich przekazanie wszystkim zainteresowanym. Niestety informacje te „lubią” w tym miejscu utknąć. Dlatego warto odwiedzić strony internetowe Rady Europy. Jeśli interesują nas zagadnienia dotyczące młodzieży najodpowiedniejszym miejscem jest: www.eycb.coe.int (Europejskie Centrum Młodzieży w Budapeszcie). Tam zamieszczane są na bieżąco informacje o programach Rady Europy kierowanych głównie do organizacji pozarządowych, organizacji i liderów młodzieżowych, itp.
Na zakończenie wystąpienia Antje Rutenmund podała trzy podstawowe zasady aplikowania o środki z Rady Europy:
- nie czekaj ze złożeniem aplikacji aż cię o to poproszą,
- zawsze aplikuj o środki na działania jakie faktycznie prowadzisz lub chcesz prowadzic,
- nie myl i nie wiąż Rady Europy z Unia Europejską, to dwie niezależne organizacje.
Aby mieć pełniejszy obraz działań Rady Europy, warto zajrzeć na strony:
www.coe.int/pl - informacje na temat Rady Europy, praw człowieka
www.eycb.coe.int - Europejskie Centrum Młodzieży w Budapeszcie
www.coe.int/hre - Human Rights Education Youth Programme
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.