Duże ułatwienia dla spółdzielni socjalnych, ale dopiero w 2018 roku
Sejm pracuje nad projektem ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach socjalnych. To rządowa propozycja. Łatwiej będzie spółdzielnie zakładać i prowadzić. Przypominamy, jakie zmiany zaplanowano.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz niektórych innych ustaw trafił do Sejmu pod koniec sierpnia 2017 r. Już na pierwszym wrześniowym posiedzeniu rozpoczęto pracę nad tym przedłożeniem. Ustawa została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Spółdzielnie socjalne powstają od 2006 r.
Ustawa o spółdzielniach socjalnych jest o trzy lata młodsza od ustawy o działalności pożytku. Ma już więc swoje lata i, podobnie jak ustawa pożytkowa, była nie raz nowelizowana. Nowelizacje pozwoliły m.in. na zakładanie spółdzielni socjalnych przez organizacje pozarządowe (a także jednostki samorządu terytorialnego i kościelne osoby prawne), na prowadzenie przez spółdzielnie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, korzystanie z pomocy wolontariuszy oraz startowanie w konkursach na realizacje zadań publicznych (obok fundacji i stowarzyszeń).
Spółdzielnie socjalne łączą cechy przedsiębiorstwa i organizacji pozarządowej. Działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych, np. bezrobotnych, bezdomnych, niepełnosprawnych. Pierwotnie mogły być powoływane do życia tylko przez wykluczonych. Okazało się to jednak zbyt trudne i przepisy zaczęto liberalizować.
Opisywana tu rządowa nowelizacja, nad którą właśnie pracuje Sejm, również idzie w tym kierunku. Jej celem jest m.in. zwiększenie trwałości spółdzielni, a także wzmocnienie ich, szczególnie na starcie.
Projekt jest obszerny – uzasadnienie opisuje 32 zmiany (nie licząc zmian porządkujących i doprecyzowujących). Poniżej prezentujemy tylko wybrane wątki rządowego przedłożenia, które wydały nam się ważne lub ciekawe.
3 osoby zakładają spółdzielnię socjalną
Jednak nie chodzi o trwałe zmniejszenie liczby osób, które prowadziłyby wspólne przedsięwzięcie. Taka trzyosobowa spółdzielnia musi osiągnąć standardową (dotychczasową) liczbę pięciu członków w ciągu 12 miesięcy.
(fragment uzasadnienia do projektu ustawy)
Jeśli zaproponowany mechanizm zostanie zaaprobowany przez posłów, będzie to kolejna nowelizacja, która wprowadza ułatwienia w fazie „rozruchowej” spółdzielni. Przypomnijmy, że w 2006 r. wszyscy członkowie założyciele spółdzielni (w minimalnej liczbie 5) musieli być osobami wykluczonymi (osobami bezrobotnymi, osobami niepełnosprawnymi oraz osobami opisywanymi przez ustawę o zatrudnieniu socjalnym). Z czasem zorientowano się, że tak zdefiniowany krąg założycieli bardzo utrudnia start spółdzielni, więc poszerzono go o osoby niezagrożone wykluczeniem, pod warunkiem, że nie stanowią one więcej niż 50% ogólnej liczby założycieli. W 2015 r. poszerzono też listę wykluczonych (z art. 4 ust. 1) o osoby niezatrudnione, poszukujące pracy do 30. oraz po 50. r. ż. (czyli z wyłączeniem 30- i 40-latków). W 2017 r. znów postulowane jest obniżenie poprzeczki, mające ułatwić zakładanie spółdzielni socjalnych.
Konsorcja – łącznie potencjału spółdzielni socjalnych
Spółdzielnie socjalne prowadzą działalność gospodarczą. Konkurują więc na rynku. A że tworzą je osoby wykluczone, które w dużym stopniu (z różnych powodów) rynek odrzucił, nie jest im łatwo konkurować z firmami komercyjnym. Ale muszą.
Konsorcjum łączy siły spółdzielni w celu realizacji konkretnych przedsięwzięć. Do konsorcjum mogą dołączyć inne podmioty – nie tylko spółdzielnie – jednak nie mogą stanowić „więcej niż 1/3 liczby stron konsorcjum”. Przepisy określają, co powinna zawierać umowa konsorcjum, jak liczony jest jego potencjał finansowy, oraz zasady udziału w konsorcjum podmiotów innych niż spółdzielnie socjalne.
Lustracja dla dobra spółdzielców
„Spółdzielnie socjalne, których powstanie zostało sfinansowane ze środków publicznych, są obowiązane poddać się pierwszej lustracji, o której mowa w ustawie z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze, w terminie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za pierwszy rok działalności”.
Powyżej zacytowano artykuł 15c, który ma pojawić się w ustawie o spółdzielniach socjalnych. Wcześniej wymogu takiego, jak opisany w art. 15c przepisy o spółdzielniach socjalnych nie zawierały. Formalnie jest to więc zaostrzenie prawa. Jednak autorzy tej propozycji tłumaczą, że zaostrzenie zadziała na korzyść spółdzielców.
(fragment uzasadnienia do projektu ustawy)
Spółdzielcy będą mogli ubiegać się o zwrot kosztów lustracji (choć nie ma gwarancji, że refundację otrzymają). Wskazany termin – 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania – oznacza, że obowiązkowa lustracja następować będzie pod koniec drugiego roku działania podmiotu.
Od kiedy zmiany w ustawie o spółdzielniach socjalnych?
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)