Przykucie uwagi ucznia w dobie szybko rozwijających się nowinek technologicznych stanowi dla pedagogów nie lada wyzwanie. Szukają oni zatem nowych sposób nauczania, z wykorzystaniem odpowiednikach narzędzi cyfrowych. Pomocą w tym mogą być bezpłatne szkolenia w ramach projektu „Lekcja: Enter”, z których skorzystało już tysiące nauczycieli.
Edukacyjny rollercoaster spowodowany pandemią koronawirusa sprawił, że w ciągu ostatniego roku uczniowie i nauczyciele musieli ciągle dostosowywać sposób nauczania do sytuacji. Choć wydaje się, że na razie nauka stacjonarna będzie dominującą formą zajęć, to pytanie o sposób ich urozmaicenia, tak aby przystawały do obecnych czasów, pozostaje nadal otwarte.
Z pomocą pedagogom już dwa lata temu pospieszyli edukatorzy związani z projektem „Lekcja: Enter”, realizowanym przez Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych. W ramach jednego z największych projektów dydaktyki cyfrowej w Polsce, w trakcie darmowych szkoleń uczestnicy dowiadują się, jak zmienić sposób prowadzenia lekcji tak, aby były one bardziej atrakcyjne dla uczniów, a także rozwijały u nich umiejętności krytycznego i twórczego myślenia oraz uczyły pracy zespołowej.
Projekt wpisuje się w misję i działania Fundacji Orange, która od 16 lat dba aby technologie były używane przez dzieci, młodzież oraz nauczycielki i nauczycieli w sposób odpowiedzialny, bezpieczny i twórczy.
40-godzinny program „Lekcji: Enter” rozwija kompetencje cyfrowe i dydaktyczne, obejmuje też pracę z trenerem, który każdego nauczyciela krok po kroku poprowadzi przez tajniki nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Małe grupy gwarantują indywidualne podejście do każdego uczestnika. Ponadto niewątpliwym wsparciem dla edukatorów będzie baza kilkudziesięciu tysięcy scenariuszy, opracowanych dotąd w ramach projektu.
Nowe kompetencje dla tysięcy pedagogów
Do tej pory w ramach projektu szkolenia rozpoczęło ponad 51 tysięcy nauczycieli, z czego ponad 45 tysięcy ukończyło kurs szkoleniowy.
Jedną z nich jest Izabela Siewniak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Balinie (woj. małopolskie).
Nauczycielka podkreśla, że jest fanką nowych rozwiązań edukacyjnych i z pasją wdrożyła rozwiązania, które poznała na „Lekcji: Enter”. – Na przykład jeśli chodzi o LearningApps – utworzyłam na platformie swoją klasę. Podałam dzieciom loginy i hasła. Przeszkoliłam ich w zakresie korzystania i tworzenia aplikacji na platformie i od tej pory zaczęliśmy wzbogacać nasze zajęcia. Teraz uczniowie nawet jako pracę domową, by utrwalić jakiś materiał, tworzą aplikacje i odkrywają nowe funkcje – tłumaczy.
Dodaje, że aby wziąć udział w szkoleniu, nie trzeba posiadać żadnej technicznej wiedzy, gdyż szkoleniowiec wyjaśnia krok po kroku oraz pokazuje „co należy kliknąć i zrobić”. – Ja akurat jestem samoukiem i dużo już potrafiłam, ale i tak poznałam sporo nowych rozwiązań, co sprawiło, że szkolenie było super. Bardzo profesjonalnie i dopasowane do umiejętności uczestników – mówi małopolski pedagog.
Interaktywne lekcje zwiększają zaangażowanie uczniów
Pani Izabela wskazuje także, że jej uczniowie są zachwyceni inną formą prowadzenia zajęć. – Ja jestem propagatorką nowych, interaktywnych lekcji. Nawet teraz, podczas stacjonarnej nauki, przygotowuję interaktywne prezentacje i zajęcia. Uczniowie biorą czynnie udział poprzez przygotowywanie aplikacji do zajęć. Moim zdaniem taka aktywna lekcja z interaktywnymi pomocami to droga do tego, by uczniowie chętnie się uczyli, by byli zainteresowani zajęciami. Nawet mało interesujący temat przedstawiam w formie, która przykuwa uwagę i aktywizuje uczniów – mówi.
I dodaje, że założyła także swoją stronę na Facebooku pod nazwą „Genialna nauczycielka”, który cieszy się popularnością wśród nauczycieli oraz rodziców i uczniów. – A mnie to nakręca do dalszego rozwoju, by szkoła stała się miejscem, w którym uczniowie uczą się nie tylko treści programowych ale ich zastosowania w życiu, przy użyciu interaktywnych narzędzi – mówi.
Nauczycielka wskazuje, że wiedza zdobyta podczas „Lekcji: Enter” sprawdziła się zarówno podczas nauczania zdalnego jak i stacjonarnego. – Forma nie ma znaczenia, bo moje lekcje są nazywane przez uczniów najlepszymi lekcjami na świecie. Jak kiedyś zdarzyło się, że nie miałam prezentacji, to byli niepocieszeni. Obserwuje, co im się podoba, kiedy najwięcej zapamiętują, poprzez jakie narzędzia i tak układam zajęcia – tłumaczy.
Tysiące zadowolonych nauczycieli
Wyniki ewaluacji projektu „Lekcja Enter”, przeprowadzoną przez Wydział Kompetencji Cyfrowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pokazują że szkolenia są bardzo potrzebne Badanie ankietowe przeprowadzone na próbie 12 141 uczestników projektu wykazało, że aż 92 proc. nauczycieli, którzy wzięli udział w szkoleniu uważa, iż wzrosły ich kompetencje w wykorzystywania w pracy z uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych.
87 proc. pytanych stwierdziło, że szkolenie było dostosowane do ich potrzeb, a 92 proc., że szkolenia przygotowały ich do zastosowania zdobytych umiejętności na lekcjach.
Ponadto 92 proc. pedagogów uznało za użyteczne materiały szkoleniowe prezentowane na „Lekcji: Enter”, a 83 proc. ankietowanych poleciłoby innym nauczycielom uczestnictwo w szkoleniach.
Zapisay na szkolenia trwają
Nabór na bezpłatne szkolenia dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli szkół podstawowych i średnich trwa.
Pamiętać należy, iż na szkolenie nauczycieli zgłasza dyrektor placówki, na terenie województwa, w którym znajduje się szkoła.
Kursy prowadzone są przez realizatorów, wyłonionych w konkursach grantowych (wybrane organizacje, instytucje i firmy szkoleniowe) i to właśnie za ich pośrednictwem można wziąć udział w warsztatach.
Szczegółowe informacje o ty, jak dołączyć do projektu oraz wykaz realizatorów znaleźć można na stronie https://lekcjaenter.pl/szkolenia/jak-skorzystac-ze-szkolen.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. (Działanie 3.1 "Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych").
Źródło: Projekt Lekcja:Enter