Rusza kampania edukacyjna przeciwko hejtowaniu w sieci. Disney Channel i Disney XD wraz z Fundacją Dzieci Niczyje rozpocznie jutro, 14 stycznia 2015 r., ogólnopolską kampanię „Dodaj znajomego”. Ma ona uświadomić dzieciom i młodzieży negatywne skutki hejtowania i zachęcić do przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom w sieci.
„Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w Internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków jak i samych hejterów” – tłumaczy cel kampanii „Dodaj znajomego” Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje. „Kampania z jednej strony powinna uświadomić młodym ludziom konieczność osobistego przeciwstawiania się hejtowaniu , a z drugiej - pomóc rodzicom, nauczycielom, czy starszemu rodzeństwu wspierać dzieci skrzywdzone tą formą przemocy w sieci” – uzupełnia Wojtasik.
Termin „hejt internetowy/hejtowanie” stosuje się przede wszystkim do takich wypowiedzi, które są agresywne i nie mają podłoża ideologicznego. Hejtowanie jest przejawem agresji bez ściśle określonego powodu. Zdaniem ekspertów hejtowanie nie jest zjawiskiem, którego źródła należy szukać w naturze Internetu. Młodzi ludzie uczą się komunikować off-line, głównie w domu.
Użytkownicy Internetu nie pozostają bezbronni wobec agresywnych, wulgarnych czy obraźliwych treści również poza czasem prowadzenia kampanii „Dodaj znajomego”. Większość portali daje możliwość zgłaszania nadużyć bezpośrednio w sekcji komentowania lub za pomocą poczty elektronicznej do administratorów serwisów. Poziom rozmów internetowych zależy od wszystkich ich uczestników, również od reakcji postronnych obserwatorów. W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać na policję. Obraźliwe komentarze w Internecie mogą wyczerpywać znamiona przestępstw m.in. groźby karalnej - art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia – art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenia osoby – art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści – art. 256 i 257 Kodeksu Karnego. Niestety na razie niewiele osób z takich możliwości korzysta.
FDN, EU NET ADB, 2013
10 zasad przeciw hejtowi
- Zastanów się zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
- Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
- Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
- Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
- Jeżeli możesz kasuj nienawistne komentarze.
- Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
- Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki i nie obrażaj się na nią.
- Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
- Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejetrów.
- Jeżeli nie możesz poradzi ć sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na telefon zaufania: 116 111.
Źródło: inf. nadesłana