Dobry Wolontariat: K jak KORZYŚCI
Prowadzą autorskie zajęcia dla dzieci, pomagają odrobić lekcje, porozmawiają, pocieszą, doradzą. Studenci pedagogiki i psychologii są w cenie! Tam, gdzie wychowuje się młodzież, nie ma miejsca na eksperymenty. Tacy wolontariusze mają już solidne przygotowanie teoretyczne i mogą zapewnić podopiecznym dobre wsparcie. Dziś prezentujemy receptę na Dobry Wolontariat w Fundacji Gniazdo.
Alfabet dobrych praktyk, to opis ciekawych metod współpracy z ochotnikami stosowanych przez organizacje i instytucje przyjazne wolontariuszom. W każdej historii skupiamy się na tych aspektach współpracy, które mogą stać się podpowiedzią lub inspiracją jak wzmacniać działania z wolontariuszami w organizacjach.
Główną osią działalności Fundacji Gniazdo z Katowic jest opieka nad dziećmi i młodzieżą, dlatego do współpracy z organizacją zapraszani są wolontariusze – studenci i absolwenci pedagogiki, psychologii oraz kierunków pokrewnych. Fundacja odpowiednio przygotowała się do współpracy z wolontariuszami – dokładnie przemyślała profil ochotników, których chce zaprosić do swoich działań. Co istotne, pracownicy fundacji celowo zaprosili do współpracy przyszłych pedagogów i psychologów, ponieważ jest to grupa, która może wynieść najwięcej korzyści w postaci bezcennego doświadczenia zawodowego na przyszłość.
Fundacja pozyskuje wolontariuszy poprzez ogłoszenia na uczelniach pedagogicznych, psychologicznych, ale nie bez znaczenia jest też tzw. „poczta pantoflowa”. To ona stała się dla Gniazda najlepszym sposobem rekrutacji. Zadowoleni wolontariusze są zawsze najlepszą wizytówką organizacji. To oni przyprowadzają swoich znajomych i dzięki temu Fundacja rośnie w siłę.
RADA DLA KOORDYNATORA WOLONTARIATU: Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem współpracy z wolontariuszami dobrze określić profil osób, które zaprosisz do swojej współpracy. Dzięki przemyślanemu profilowi wolontariusza możesz nie tylko zyskać osobę, która będzie w sposób profesjonalny podchodzić do swoich zadań, ale też wyniesie z ich realizacji możliwie wiele dla siebie.
Stopniowe wtajemniczenie
Początkowo wolontariusz jest informowany o specyfice działań podejmowanych przez organizację i przygotowywany do wejścia do dziecięcej społeczności. Następnie przypisuje się go do konkretnej grupy dzieci i konkretnego wychowawcy – wolontariusz zyskuje status obserwatora. Stopniowe wtajemniczanie sprawia, że wolontariusz ma szansę lepiej poznać specyfikę pracy w świetlicy i zdecydować, czy chce zostać w niej na dłużej. Jeśli podejmuje decyzję o pozostaniu na dłużej, podpisuje porozumienie z fundacją na okres roku akademickiego.
Zadeklarowany wolontariusz, który poznał i zaakceptował specyfikę pracy w świetlicy, początkowo wykonuje zadania pomocnicze wspierając wychowawców podczas zajęć z grupą. Z czasem może też proponować i realizować własne pomysły. Po każdych zajęciach z grupą wychowawcy i wolontariusze spotykają się wspólnie, aby podsumować dzień, kładąc szczególny nacisk na problemy i trudne sytuacje jakie miały miejsce w danym dniu. Wolontariusze podkreślają, że możliwość korzystania z doświadczenia wychowawców jest dla nich bardzo rozwijająca.
Z czasem, kiedy wolontariusze czują się już pewniej z grupą, z którą pracują, mogą proponować własne autorskie zajęcia, w przygotowaniu których zawsze mogą liczyć na pomoc wychowawców. W fundacji wolontariusze wprowadzani są stopniowo, ale z czasem mogą naprawdę rozwinąć skrzydła. Tym, czego brakuje wolontariuszom Gniazda jest z pewnością rutyna.
PAMIĘTAJ, ŻE czasem specyfika wolontariatu, który oferujesz wymaga szczególnej ostrożności i opieki ze strony koordynatora wolontariatu oraz zespołu Twojej organizacji.
Program Dobry Wolontariat współfinansowany jest ze środków PO Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
Źródło: Dobry Wolontariat