30 maja 2006 w Filharmonii Narodowej odbyła się Gala Finałowa Konkursu o tytuł "Dobroczyńca Roku 2005", organizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. W trakcie uroczystości nagrodzone zostały firmy, które w ubiegłym roku realizowały wartościowe programy społeczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz własne strategie społecznego zaangażowania.
Laureaci Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku 2005”:
W kategorii „Współpraca firmy z organizacją
pozarządową”
(w kategorii tej firmy nominowane mogły być wyłącznie przez
organizacje pozarządowe, z którymi współpracowały w ubiegłym
roku.)
CHMIELNIK ZDRÓJ SA nominowany przez
Towarzystwo Przeciwdziałania Uzależnieniom „Trzeźwa Gmina”, za
realizację programu „Sami Sobie”, którego adresatami były osoby
wychodzące z alkoholizmu, długotrwale bezrobotne i ich rodziny.
WHIRLPOOL SP. z O.O. nominowany przez
Fundację Habitat for Humanity in Poland, za udział pracowników
firmy w realizacji programu społecznego polegającego na budowie
mieszkań dla osób ubogich oraz za regularne wsparcie finansowe
Fundacji, a także podejmowanie na jej rzecz działań
fundraisingowych.
BANK BPH SA (laureat głosowania
internetowego) nominowany przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut
Historyczny w Polsce za wsparcie finansowe projektu budowy Muzeum
Historii Żydów Polskich oraz nominowany przez Stowarzyszenie „SOS
Wioski Dziecięce w Polsce” za wsparcie powstania nowej Wioski
Dziecięcej SOS w Karlinie dla dzieci osieroconych i ich rodzin
zastępczych
W kategorii „Strategiczne programy
społecznego zaangażowania firmy”
(w kategorii tej firmy samodzielnie przedstawiały swoje
nominacje)
DANONE SP. z O.O., który w swojej
strategii społecznego zaangażowania skupia się na walce z problemem
niedożywienia dzieci w Polsce. Głównym elementem strategii jest
program „Podziel się posiłkiem”, z którego w roku szkolnym
2004/2005 skorzystało prawie 800 000 dzieci.
ENERGIAPRO KONCERN ENERGETYCZNY SA
realizujący program „Domy Pozytywnej Energii”, który ma na celu
nauczyć dzieci z domów dziecka bezpiecznego użytkowania energii
elektrycznej. Firma ogłosiła konkursy plastyczne, literackie i
edukacyjne dla dzieci z domów dziecka, a zwycięskie placówki z
województw opolskiego i dolnośląskiego nagrodziła łączną kwotą 500
tysięcy złotych.
KOMANDOR SA realizujący między innymi
projekt „Pakiet Wrześniowy”, w ramach którego uczniowie zakładają i
prowadzą własne firmy oraz program „Przedsiębiorczy nauczyciel –
przedsiębiorczy gimnazjalista”, który przygotowuje nauczycieli do
prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości.
W tegorocznej edycji Konkursu nadesłano 348
wniosków nominacyjnych spełniających wymogi formalne: 34 z
kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy” i
314 z kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” –
wnioski z tej kategorii zostały poddane ocenie 10 niezależnych
ekspertów, którzy wyłonili 27 najlepszych wniosków na 21 firm.
Wyboru laureatów Konkursu w obu kategoriach
dokonała Kapituła, w skład której weszli przedstawiciele środowiska
biznesu, organizacji pozarządowych, darczyńców konkursu oraz
mediów:
- Henryka Bochniarz – Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
- Marek Goliszewski – Prezes Business Centre Club
- Iwona Jaworska – Prezes Zarządu Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga
- Jerzy Koźmiński – Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
- Zbigniew Niemczycki – Wiceprezes Polskiej Rady Biznesu
- Tomasz Wróblewski – Redaktor Naczelny tygodnika „Newsweek”.
Członkowie Kapituły Konkursu, podczas obrad w
kwietniu 2006 roku, podjęli decyzję o wyborze laureatów. W
kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” Kapituła
kierowała się następującymi kryteriami:
- skala zaangażowania firmy w stosunku do posiadanych przez nią zasobów;
- łączenie różnych form pomocy (finansowej z usługową, finansowej z wolontariatem pracowniczym itd.);
- rezultaty i znaczenie społeczne udzielonej pomocy (czy proponowana pomoc przyczynia się do rozwiązywania problemów społecznych, czy ma ona wpływ na zmianę postaw, czy służy budowaniu kapitału społecznego itd.);
- jakość komunikacji między firmą a organizacją (czy komunikacja jest zorientowana na budowanie partnerstwa, jaka jest częstotliwość tej komunikacji, kto wyszedł z inicjatywą współpracy itd.);
- długofalowość współpracy firmy z organizacją;
- oryginalność i atrakcyjność programów społecznego zaangażowania firmy.
W kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy” kryteria były następujące:
- długofalowość podejmowanego działania społecznego;
- adekwatność podejmowanych działań i osiągniętych rezultatów do strategii społecznego zaangażowania firmy;
- rezultaty i znaczenie społeczne udzielonej pomocy (czy komunikacja jest zorientowana na budowanie partnerstwa, jaka jest częstotliwość tej komunikacji, kto wyszedł z inicjatywą współpracy itd.);
- skala zaangażowania firmy w stosunku do posiadanych przez nią zasobów;
- przejrzystość procedur zarządzania programem społecznym;
- oryginalność i atrakcyjność zaangażowania społecznego.
Przebieg zarówno głównego postępowania
konkursowego, jak i głosowania internetowego nadzorowała świadcząca
usługi audytorskie i doradcze firma Ernst & Young.
Podanie do publicznej wiadomości wyników
Konkursu nastąpiło podczas uroczystej Gali Konkursu, 30 maja 2006 w
Filharmonii Narodowej. W Gali uczestniczyli przedstawiciele mediów,
organizacji gospodarczych, korpusu dyplomatycznego, organizacji
pozarządowych i innych zaproszonych gości. Zwycięzcy otrzymali
statuetki oraz prawo do wykorzystywania logo konkursu w swoich
kampaniach promocyjnych.
Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku”,
organizowany od dziewięciu lat przez Akademię Rozwoju Filantropii w
Polsce, jest największym programem promującym dobroczynność i
społeczne zaangażowanie firm w Polsce. Celem konkursu jest
nagradzanie firm prowadzących spójną i strategiczną działalność
społeczną, popularyzowanie skutecznych form współpracy organizacji
społecznych z firmami, akcji i programów charytatywnych,
wolontariatu i aktywności obywatelskiej społeczeństwa.
Darczyńcy IX edycji Konkursu: Polsko –
Amerykańska Fundacja Wolności, Fundacja Bankowa im. Leopolda
Kronenberga, Fundacja im. Stefana Batorego, Trust for Civil Society
in Central & Eastern Europe.
Organizacje wspierające: Business Centre Club,
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Polska Rada
Biznesu, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Ernst&Young.
Źródło: ARFP