Nowa Era, SMAY, Stocznia Darłowo M&W, Fundacja Allegro All for Planet, Tesco Polska oraz Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM” to tegoroczni laureaci Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku”. Nagrody przyznano 28 maja br. podczas Gali Finałowej w Warszawie, objętej Honorowym Patronatem Pary Prezydenckiej – Prezydenta Bronisława Komorowskiego oraz Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej.
W kategorii „Projekt społeczny – duża firma” zwyciężyła Nowa Era nominowana przez Stowarzyszenie "Towarzystwo Navegadores" za projekt "eduBudzik – Nakręcamy Edukację!" oraz kolejny, przeprowadzony w Marokańskiej wiosce Idaougnidif. Pracownicy Nowej Ery zrobili remont ośrodka edukacji i aktywizacji zawodowej, następnie go wyposażyli i uruchomili, dzięki czemu firma zapewniła dostęp do edukacji dla miejscowych, niepiśmiennych kobiet. W kategorii „Projekt społeczny – mała/średnia firma” w tym roku zwyciężyła firma SMAY, nominowana przez „Dzieło Pomocy św. Ojca Pio”. Organizacja ta prowadzi projekt mieszkań wspieranych, dzięki czemu bezdomne rodziny uczą się samodzielnego prowadzenia domu. Firma SMAY wsparła „Dzieło pomocy św. Ojca Pio”, pokrywając koszty utrzymania całego domu. Dzięki temu, rodzina przebywająca w mieszkaniu, może tworzyć kapitał wyjściowy, który jest wykorzystywany w momencie opuszczenia wspieranego lokalu i rozpoczęcia samodzielnego funkcjonowania.
W kategorii „Wolontariat pracowniczy” laureatem została Stocznia Darłowo M&W. Od 2010 r. firma jest Partnerem Strategicznym Darłowskiego Centrum Wolontariatu w ramach Programu "Działaj Lokalnie” i realizuje wartościowe akcje społeczne poprzez wolontariat pracowników i ich rodzin. Jego głównym celem jest wspieranie i rozwijanie zaangażowania pracowników, w szczególności w zakresie sportu i ochrony środowiska. Stocznia Darłowo M&W wzięła udział w akcji "Łatwo pomagać", która ma na celu niesienie pomocy chorym dzieciom. Firma wspiera również organizacyjnie festyn „Laponia Św. Mikołaja”, organizowany od 5 lat przez Darłowskie Centrum Wolontariatu.
Z kolei we wprowadzonej w tym roku kategorii „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”, której opiekunem jest Orange Polska, zwyciężyła Fundacja „All for Planet” firmy Allegro, działająca na rzecz promocji ochrony środowiska i edukacji proekologicznej. Organizując kampanię „Kręć kilometry, zaparkuj klimatycznie” połączono konkurs indywidualny z rywalizacją województw. Uczestnicy, wykorzystując specjalnie przygotowaną aplikację mobilną, „zbierali” kilometry pokonywane na rowerze i realizowali zadania konkursowe. Przejechany dystans był zapisywany na koncie uczestnika oraz na rzecz wybranego przez niego województwa. Te regiony, których mieszkańcy byli najbardziej aktywni w akcji, wygrywały nowe stojaki rowerowe od Fundacji „All For Planet”.
W pozostałych kategoriach – „Zaangażowanie lokalne” oraz „Strategia społecznego zaangażowania”– zwycięzców wybierali członkowie Kapituły Konkursu, w skład której weszli: Henryka Bochniarz (Konfederacja Lewiatan), Anna Potocka-Domin (BCC), Magdalena Rędziniak (Orange Polska), Jerzy Karwelis (ekspert rynku mediów), Jerzy Koźmiński (PAFW), Kazimierz Krupa (Forbes), Andrzej Malinowski (Pracodawcy RP), Wojciech Szeląg (Polsat), Kamil Wyszkowski (UNGC). Za strategię społecznego zaangażowania Kapituła nagrodziła Tesco Polska za stworzenie spójnej, odpowiedzialnej i przemyślanej strategii społecznego zaangażowania firmy. Dzięki uruchomionemu w 2013 roku programowi „Oszczędzam. Nie marnuję. Przekazuję” Tesco rozpoczęło współpracę z Bankami Żywności, w ramach której nie tylko edukuje, jak ograniczyć marnowanie żywności, lecz także przekazuje nadwyżkę żywności potrzebującym. Od października 2013 do końca marca 2014 program został wdrożony w 22 sklepach Tesco, które przekazały ponad 180 ton żywności. Natomiast poprzez program „Tesco dla Szkół – Talent do niemarnowania”, który działa już od 2002 roku, młodzi ludzie tworzą edukacyjne filmy promujące gospodarowanie żywnością, a ich szkoły w nagrodę wyposażane są w nowoczesny sprzęt multimedialny. W ostatniej edycji programu powstało aż 587 filmów poruszających ten temat. Z kolei za „Zaangażowanie lokalne” Kapituła nagrodziła firmę Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM”. Spółka aktywnie i stale angażuje się w działalność na rzecz pomocy potrzebującym, stale wspiera materialnie przedszkola, szkoły, domy dziecka i instytucje zajmujące się pomocą osobom niesprawnym. O niezwykłym zaangażowaniu firmy w życie społeczne mogą świadczyć nagrody i wyróżnienia, m. in. w 2009 roku firma otrzymała Kluczborską Basztę za aktywny udział w życiu społecznym, w 2008 Spółka HYDROKOM po raz kolejny została laureatem konkursu organizowanego przez Krajową Radę Gospodarczą, zdobywając tytuł Przedsiębiorstwo Fair Play.
Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku” od 17 lat towarzyszy dużym i małym firmom, promuje te najbardziej odpowiedzialne i zachęca do pójścia w ich ślady. Dąży również do tego, by już nikt nie dzielił firm według archaicznego podziału na dobre, bo osiągające sukces, i dobre, bo pomagające innym, ponieważ dobro jest jedno. Jak mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce: „Od lat pokazujemy, że w całej Polsce są przedsiębiorstwa, dla których działania społeczne są równie ważne, co sukces w biznesie. Wokół Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” powstała szeroka i różnorodna koalicja mediów, organizacji biznesu, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych, które wspólnie pracują na rzecz diagnozy i rozwoju roli społecznego zaangażowania biznesu w Polsce. W Konkursie wyłaniane są firmy angażujące się w najciekawsze i najbardziej wartościowe projekty społeczne.
Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Fundatorem tegorocznej edycji jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwa audytor – firma EY. Partnerem merytorycznym Konkursu i opiekunem nowej kategorii konkursowej „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu” została firma Orange. Partnerem technologicznym Konkursu jest DBS Systems. Konkurs organizowany pod patronatem PARP. Partnerami wspierającymi są: Business Centre Club, Konfederacja „Lewiatan”, Pracodawcy RP, Związek Firm PR, UNGC, Freshmail. Patroni medialni: Forbes, Manager, PURPOSE, wyborcza.biz, BIZON, CSRinfo.org, CRnavigator, Marketing przy kawie, ngo.pl, kampaniespoleczne.pl, odpowiedzialny biznes.pl, Businesswoman&life
Źródło: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce