Dobre zmiany w stowarzyszeniach sportowych nie dla wszystkich
GLUZIŃSKI: Projekt zmiany ustawy o sporcie w kwestii rejestracji klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, w KRS, a nie w starostwie jest zmianą w dobrym kierunku. To jednak krok zbyt mały, bo nie obejmuje wszystkich klubów.
Wiele zysków…
Dzięki tej zmianie, stowarzyszenia te zyskają:
- Zrównanie statusem z organizacjami wpisanymi do KRS.
- Skrócenie czasu rejestracji klubów sportowych z 30 dni do 7.
- Automatyczne nadawanie numeru NIP oraz REGON przy rejestracji.
- Umożliwienie zmiany siedziby przez istniejący klub sportowy. Dotychczas było to możliwe, ale zmiana siedziby oznaczała zmianę organu nadzoru i konieczność przesłania dokumentów według właściwości terytorialnej do właściwego miejscowo starosty.
- Umożliwienie rejestrowania działalności gospodarczej przez istniejący klub sportowy, co dotychczas nie było możliwe.
- Opłaty za rejestrację, zmiany i wypis – 0 zł (jak w przypadku pozostałych stowarzyszeń). Obecnie za wpis, zaświadczenie z ewidencji pobierane są opłaty.
- Klub, uzyskując status organizacji pożytku publicznego, będzie funkcjonował w jednym rejestrze – KRS. Dotychczas podmiot zarejestrowany w ewidencji u starosty, uzyskując status OPP, figurował w dwóch rejestrach: KRS i ewidencji starosty.
…ale nie dla wszystkich
Szkoda, że projektem nowelizacji nie objęto także Uczniowskich Klubów Sportowych, które działają w formie stowarzyszeń, a rejestrowane są w ewidencji prowadzonej przez starostów. Wyłączenie UKS-ów spod jurysdykcji projektu nowelizacji oznacza, że nie będą mogły one korzystać z ułatwień wprowadzonych dla pozostałych stowarzyszeń.
Włączenie UKS-ów w obręb proponowanej nowelizacji mogłoby rozwiązać szereg problemów związanych z funkcjonowaniem uczniowskich klubów sportowych.
Opłaty a UKS
Wpis do ewidencji klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej, podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 złotych. Natomiast Uczniowskie Kluby Sportowe są zwolnione z tej opłaty. Wynika to z art. 2 ust. 1 pkt. 1 lit. g ustawy o opłacie skarbowej, zgodnie z którym nie podlega opłacie skarbowej dokonanie czynności urzędowej (np. wydanie decyzji) oraz wydanie zaświadczenia w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej z 2007 roku działalność uczniowskich klubów sportowych spełnia wymogi przepisów ustawy o opłacie skarbowej, zatem urzędowe czynności i zaświadczenia wydane na wniosek UKS są zwolnione z opłat.
Zdanie to podziela również Ministerstwo Finansów. Praktyka bywa niestety różna, pomimo przytoczenia stanowisk obu resortów, spora część powiatów pobiera opłaty od UKS-ów, tłumacząc to brakiem konkretnego wskazania w przepisach, że o nie chodzi. Kluby zaś często pobierają choćby wyciągi z ewidencji niezbędne im do ubiegania się o dotacje w konkursach w gminach czy innych urzędach, a to generuje koszty. Włączenie UKS-ów do nowelizacji pozwoliłoby rozwiązać ten kłopot, gdyż wyciąg z KRS można pobrać bezpłatnie, a dostęp do rejestru jest powszechny.
W obecnym stanie prawnym nie wskazano również, jak ma wyglądać i co ma zawierać wyciąg z ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych. W praktyce oznacza to, że w zależności od starosty zakres podanych w wyciągu informacji jest różny.
Rozporządzenie wykonawcze
Z uwagi na wchodzące w życie 20 maja 2016 roku zmiany w ustawie Prawo o stowarzyszeniach konieczne są zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o sporcie. Obecne Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych posługuje się komitetem założycielskim, który ustawa Prawo o stowarzyszeniach znosi. Podobnie w rozporządzeniu wskazano, że klub sportowy wpisany do ewidencji, w terminie 14 dni od dnia zmiany danych składa wniosek do starosty o dokonanie zmian w ewidencji. Z kolei w znowelizowanej ustawie Prawo o stowarzyszeniach użyto jedynie pojęcia, że organizacja zgłasza zmiany niezwłocznie.
UKS w różnych rejestrach
UKS, który uzyskał status OPP lub który postanowił prowadzić działalność gospodarczą (przepisy nie zabraniają im takiej aktywności), zarejestrowane są w dwóch miejscach: w ewidencji u starosty (jako organie ewidencyjnym) oraz w KRS (z tytułu działalności gospodarczej czy statusu OPP). Podmioty dysponują zatem dwoma numerami ewidencyjnymi, ponadto pojawiają się problemy przy zgłaszaniu zmian w statucie takich UKS. Włączenie UKS-ów do tej nowelizacji spowodowałoby, że podmioty te figurować będą tylko w jednym rejestrze – KRS. To znacznie lepsze rozwiązanie.
Czym żyje III sektor w Polsce? Jakie problemy mają polskie NGO? Jakie wyzwania przed nim stoją. Przeczytaj debaty, komentarze i opinie. Wypowiedz się! Odwiedź serwis opinie.ngo.pl.
Wyłączenie UKS-ów z projektu nowelizacji oznacza, że nie będą one mogły korzystać z ułatwień wprowadzonych dla pozostałych stowarzyszeń.