„Dobre Słowa” – Szlachetna Paczka uruchomiła telefon, który wspiera seniorów
Wraz z premierą Raportu o Samotności Szlachetna Paczka uruchomiła telefon dla osób starszych. „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” to odpowiedź na samotność spotęgowaną przez pandemię koronawirusa. Dzwonić można codziennie w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00 pod numer 12 333 70 88. Telefon wsparcia działa od wtorku 31 marca.
– Od kilku tygodni nasz świat jest inny. Zauważyliśmy problem samotności i jako Szlachetna Paczka jesteśmy od tego, żeby na problemy odpowiadać – mówi Joanna Sadzik, prezeska Stowarzyszenia WIOSNA, organizatora Szlachetnej Paczki i inicjatywy „Dobre Słowa – telefon dla seniorów”. – W szczególnej sytuacji są seniorzy, dla których wyjście do sklepu czy do lekarza było okazją do tego, żeby nawiązać relacje z innymi ludźmi. Teraz tego wszystkiego nie ma.
Realny problem, konkretna pomoc
Pan Marek ma ponad 65 lat, kilka lat temu zmarła córka, zaraz potem żona. Został sam. Przeczytał na plakacie, że jak ktoś się czuje samotny, to może zadzwonić. – Odkąd jestem na emeryturze rozmawiam tylko z sąsiadami. Teraz nie mogę nawet tego.
To tylko jedna z historii, jaką usłyszeli eksperci rozmawiający z seniorami dzięki telefonowi wsparcia „Dobre Słowa”. Jak wynika z najnowszego raportu Szlachetnej Paczki co czwarty nasz sąsiad wraca do pustego mieszkania. Jednoosobowych gospodarstw jest dziś w Polsce aż pięć milionów. Przymusowa kwarantanna związana z pandemią koronawirusa pogłębia poczucie samotności, zwłaszcza u osób starszych, co przynosi dramatyczne konsekwencje – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i kondycji fizycznej. Odpowiedzią Szlachetnej Paczki na zdiagnozowany w raporcie problem społeczny są konkretne działania wspierające seniorów, w tym uruchomienie specjalnej infolinii „Dobre Słowa”.
Zobacz cały Raport o Samotności: https://www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-samotnosci/.
„Przewróciłam się, nie miał kto mi pomóc”
Pani Halina ma 84 lata i jest bardzo skrępowana tym, że musi prosić o pomoc. Tego dnia, gdy zdecydowała się skorzystać z telefonu dla seniora, poczuła, że nie ma wyjścia. – Myślałam, że dam radę sama. Szłam do sklepu, przewróciłam się. Nie miał kto mi pomóc… – mówi drżącym głosem, wciąż przejęta tym, co się stało. Pani Halina ma trudności z poruszaniem się, mieszka sama. W zakupach pomagała jej przyjaciółka z innego miasta, ale odkąd rozpoczęła się pandemia, odwiedziny to za duże ryzyko. Wtedy za namową przyjaciółki pani Halina postanowiła zadzwonić.
– Byłam zdziwiona, że ktoś obcy chce mi pomóc. Kto by znalazł czas? Dla mnie?
Telefon do seniorów działa od tygodnia. Psychologowie i terapeuci każdego dnia odbierają połączenia z całego kraju i mierzą się z podobnymi i jeszcze trudniejszymi historiami starszych osób, które w aktualnej sytuacji czują się jeszcze bardziej samotne i jeszcze bardziej wykluczone.Boją się, bo w kółko słyszą, że są w grupie ryzyka, że nie powinny wychodzić, że nikt nie powinien odwiedzać ich.
Telefon zaufania – najważniejsze informacje
Pod numer 12 333 70 88 może zadzwonić każdy senior, który potrzebuje rozmowy. Telefon odbierze specjalista – psycholog lub terapeuta, z którym będzie można podzielić się swoimi przemyśleniami, trudnościami, obawami, czy po prostu – opowiedzieć, co słychać. Infolinia jest dostępna dla seniorów każdego dnia w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00.
– Dzwonię, bo chcę sprawdzić tylko, czy telefon działa. Czy jak poczuję się gorzej, to na pewno ktoś odbierze – rozpoczęła rozmowę pani Krysia. Mówi, że jakoś sobie radzi, daje radę z tą samotnością. Po kilku dniach dzwoni ponownie… – W sumie to taka rozmowa z miłym człowiekiem, to czemu nie. Będzie jednak jakoś raźniej.
Razem możemy sprawić, że żaden senior – przebywający w swoim mieszkaniu, szpitalu czy domu opieki – nie zostanie bez pomocy. Zwłaszcza teraz, w okresie świątecznym, który każdy chciałby spędzić z rodziną czy przyjaciółmi.
Jak możesz pomóc?
Pani Danusia zadzwoniła tylko po to, żeby powiedzieć, że u niej wszystko w porządku. – Po zakupy nie pójdę, ale za to chętnie zostanę wolontariuszką i będę dodawać otuchy innym – mówi z werwą w głosie. W tym roku pani Danusia kończy 90 lat.
Takiej postawy otwartości potrzeba, by nagłośnić akcję, która jest źródłem realnej pomocy dla osób starszych w czasie pandemii. „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” może wesprzeć każdy. Wystarczy, że wydrukujesz ulotkę lub plakat dostępne TUTAJ i zostawisz na klatce schodowej, w sklepie, do którego chodzisz – wszędzie tam, gdzie może je zobaczyć senior potrzebujący wsparcia. Masz w bliskim otoczeniu starsze osoby? Przekaż im tę informację. Niech samotni wiedzą, że ktoś na nich czeka.
Akcję można również wesprzeć finansowo, a przez to pomóc tym, dla których powstała.
Wesprzyj osoby starsze w ramach akcji „Dobre Słowa – telefon do seniorów” na: www.szlachetnapaczka.pl
Źródło: Szlachetna Paczka