Dobra współpraca NGO z biznesem? To jest możliwe!
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez sopocką agencję badawczą PBS DGA „Współpraca organizacji pozarządowych z biznesem, samorządem terytorialnym oraz środowiskiem naukowym” stosunkowo niewiele organizacji pozarządowych współpracuje z biznesem. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu Konkordia, którego ideą jest dążenie do wypracowania narzędzi i metod współpracy organizacji pozarządowych z ich otoczeniem.
Przeprowadzone badanie objęło 300 organizacji pozarządowych działających na terenie całej Polski. Jak wynika z raportu, blisko 60% organizacji nie prowadzi obecnie współpracy z firmami komercyjnymi, a aż 39% nie ma tego typu działań w planach.
- Uważam, że współpraca między przedsiębiorstwami a organizacjami pozarządowymi w Polsce mogłaby być znacznie szersza i przynosić obu stronom więcej korzyści. Dziś jest ona przypadkowa i ogranicza się jedynie do sponsoringu pojedynczych wydarzeń. Brak jest długofalowej perspektywy i pomysłu na wspólne działanie - mówi Zbigniew Gajewski ekspert projektu Konkordia ze strony PKPP Lewiatan.
Jak wykazało badanie, priorytetowym obszarem współpracy z firmami są darowizny pieniężne na rzecz organizacji. Najczęściej z darowizn korzystają organizacje dedykowane pomocy osobom potrzebującym (chorym, inwalidom, osobom ubogim).
Wpływ współpracy z firmami komercyjnymi na działalność organizacji oceniany jest wyłącznie pozytywnie. Jednocześnie 45% organizacji jest zdania, że taka współpraca jest dla firm uciążliwa. - Obecnie biznes coraz częściej chce angażować się społecznie. Przedsiębiorcy oczekują jednak od organizacji takiej oferty współpracy, która faktycznie będzie dla nich korzystna. Obie strony muszą nauczyć się porozumiewać i prowadzić równorzędny dialog – jak partnerzy - mówi Zbigniew Gajewski.
Zdaniem pomysłodawcy projektu Konkordia - Jorge Gimeno, w Polsce można coraz częściej zaobserwować pozytywne zmiany we współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi. Firmy zaczynają odkrywać potencjał organizacji pozarządowych i zaczynają zdawać sobie sprawę z korzyści płynących ze współpracy z nimi. Na znaczeniu zyskuje idea odpowiedzialnego biznesu, którą coraz chętniej uwzględnia się w planach strategicznych przedsiębiorstw.
Projekt Konkordia jest urzeczywistnieniem myśli „Tam zwycięstwo, gdzie zgoda”
(Ubi concordia, ibi victoria), która zrodziła się w starożytnym Rzymie. Ruch inicjuje dialog przedstawicieli czterech światów – organizacji pozarządowych, biznesu, samorządów i instytucji naukowych w celu stworzenia standardów współpracy międzysektorowej. Projekt jest zaplanowany na lata 2010-2013.
Cele Konkordii to:
• zebranie informacji na temat skutecznych metod współpracy międzysektorowej i wypracowanie rekomendacji w tym zakresie,
• opracowanie, wdrożenie i ewaluacja standardów współpracy organizacji pozarządowych z biznesem, samorządami i instytucjami naukowymi,
• profesjonalizacja działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe w Polsce.
Konkordia jest ruchem, który połączył wybitnych przedstawicieli różnych sektorów
w Polsce. Inicjatywę objął honorowym patronatem Jerzy Buzek, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego. Do grona ambasadorów ruchu należą także: Henryka Bochniarz, Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Teresa Kamińska, Prezes Zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Magdalena Środa, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Janusz Cichoń, wykładowca Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego.
Partnerzy strategiczni: Citi Handlowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A., Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, PKPP Lewiatan, Duende Doradztwo
Partnerzy merytoryczni: Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga przy Citi Handlowy, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Federacja Polskich Banków Żywności, Fundacja TVN „Nie jesteś sam”, Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt VIVA!, UNDP, Stowarzyszenie Chorych na Boreliozę, Fundacja Albatros i inni
Organizator Konkordii: Fundacja Tallo
Portal ekonomiaspoleczna.pl jest patronem medialnym projektu.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl