Dni Bezpiecznej Żywności w całej Polsce. Talerz to wspólna sprawa Polek i Polaków
Green REV Institute (REV), we współpracy z lokalnymi organizacjami koalicji Future Food 4 Climate, zainaugurował cykl wydarzeń pod nazwą „Dni Bezpiecznej Żywności”, mających na celu promowanie zdrowej, etycznej i zrównoważonej żywności w Polsce i budowanie lokalnej debaty o naszych talerzach. Pierwsze spotkanie odbyło się 21 marca 2025 roku w Mikołowie, kolejne planowane są w Katowicach, Lublinie, na Dolnym Śląsku oraz w Bielsku-Białej.
W ramach wydarzeń uczestnicy przygotowują także pocztówki do Premiera Donalda Tuska z apelem o to, żeby sieci handlowe umożliwiały dostęp do zdrowej, lokalnej żywności i działały na rzecz prawa konsumentów do informacji.
Mikołowski Dzień Bezpiecznej Żywności
21 marca 2025 roku, w Centrum Integracji Społecznej w Mikołowie, odbyło się inauguracyjne wydarzenie z cyklu Dni Bezpiecznej Żywności. Organizatorami byli Mikołów Roślinnie Yeah oraz Green REV Institute. W programie znalazła się projekcja filmu „Katastrofa na Talerzu” produkcji REV, nagrodzonego na Green Film Festival 2024 w kategorii najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego. Po seansie odbyła się dyskusja na temat nawyków żywieniowych oraz wspólna akcja „Pocztówka do Premiera”, mająca na celu zwrócenie uwagi na potrzebę zmian w polityce żywnościowej kraju.
Petycja do Premiera Donalda Tuska
W ramach działań na rzecz bezpiecznej żywności, Green REV Institute przygotował petycję skierowaną do Premiera Donalda Tuska, w której apeluje o wprowadzenie zmian w polityce żywnościowej kraju.
„W ostatnich dziesięcioleciach supermarkety zdominowały polski rynek sprzedaży żywności, nie dając konsumentom możliwości realnego wpływu na jego kształt. Zgodnie z raportem Meat Us Half Way, możemy wskazać, że największe sieci handlowe działające w Polsce, posiadają strategie zrównoważonego rozwoju, ale w praktyce nie uwzględniają w nich ograniczenia sprzedaży i promocji mięsa oraz nabiału, jako działań na rzecz klimatu. Podobnie dyskonty wprowadzają roślinne alternatywy do oferty, lecz nie ujawniają danych sprzedażowych tych produktów w porównaniu do mięsa i nabiału.
Duże sieci handlowe w Polsce rozwijają odnawialne źródła energii i ograniczają plastikowe opakowania, jednak milczą na temat emisji pochodzących z rolnictwa zwierzęcego. Większość przepisów kulinarnych w ich materiałach marketingowych zawiera mięso i nabiał – dla zobrazowania: w Lidlu tylko 13% przepisów jest wegańskich, w Kauflandzie jedynie 2%.
Ponadto dominujące w Polsce marki dużych marketów (wszystkich!) aktywnie promują mięso i nabiał – m.in. w gazetkach promocyjnych i aplikacjach lojalnościowych. Stosują także komunikację ukierunkowaną na zachowania konsumenckie, a nie na rzeczywiste ograniczenie śladu środowiskowego.
Co duże sieci handlowe mogłyby zrobić, aby przyczynić się do zmiany systemu żywnościowego w kierunku bardziej zrównoważonym? Mogą rozpocząć transparentne raportowanie wpływu swojej działalności na klimat, w tym emisje pochodzące z rolnictwa zwierzęcego. Kolejnym kluczowym elementem mogłoby być ograniczanie sprzedaży i promocji mięsa oraz nabiału (a nie tylko wprowadzanie kolejnych produktów – alternatyw roślinnych dla produktów odzwierzęcych). Ponadto duże sieci handlowe mogłyby z powodzeniem wspierać edukację konsumencką na temat wpływu diety na klimat, zdrowie i prawa człowieka. Zasadnym byłoby także zwiększenie widoczności roślinnych opcji w przepisach kulinarnych i materiałach promocyjnych sieci.
Zmiana na zdrowszą, bardziej roślinną dietę, uzupełnioną o ograniczoną i wyższej jakości żywność pochodzenia zwierzęcego, pozytywnie wpłynie na ludzkie zdrowie, a także przyniesie dodatkowe korzyści dla klimatu, środowiska, dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa żywnościowego.”
Anna Spurek, COO REV: „Słuchamy głosu obywateli, konsumentek, matek, babć, rodzin… osób uczniowskich - nas wszystkich, którzy codziennie dokonujemy wyborów w sklepach. Boimy się o zdrowie naszych bliskich, czujemy się mali w zetknięciu z wielkimi sieciami, z korporacjami, tracimy zaufanie do producentów żywności i do rządzących. Ale mamy siłę naszych trzech posiłków dziennie i naszych koszyków zakupowych - to jest moc, to jest siła osób konsumenckich, uczestników i uczestniczek systemu żywności!”.
Green REV Institute to organizacja pozarządowa, która tworzy Future Food 4 Climate, największą w Polsce koalicję na rzecz transformacji systemu żywnościowego. Wspiera inicjatywy walczące o prawa zwierząt, zdrowie ludzi oraz przeciwdziałające katastrofie klimatycznej. Poprzez edukację, badania i działania rzecznicze, instytut dąży do promowania zrównoważonych praktyk żywieniowych i rolniczych. W 2025 r. Green REV Institute w ramach zadania Rozwój instytucjonalny koalicji Future Food 4 Climate finansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności-Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030 buduje pierwszą w Polsce Federację Bezpieczna Żywność.
Źródło: Green REV Institute