Aplikacje mobilne to coraz popularniejsze narzędzia marketingu i promocji. Niedawno skończyliśmy cykl poświęcony mobilnym aplikacjom. Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości i dostrzegacie sens zainteresowania tym tematem. Jak włączyć je w Wasze działania? Spróbujmy razem przebrnąć przez cały proces tworzenia aplikacji.
Najpierw wiedza
Wiedza w każdej dziedzinie to podstawa. Zanim zaczniesz myśleć nad przygotowaniem aplikacji mobilnej postaraj się zgromadzić jak najwięcej wiedzy i jak najwięcej inspiracji. Gdzie ją znaleźć? Na przykład na tych stronach:
Stron o aplikacjach jest oczywiście o wiele więcej, ale za te ręczymy i sami do nich zaglądamy.
Przede wszystkim potrzeba
Zaczynając swoją przygodę z aplikacjami mobilnymi, zacznij od burzy mózgów na temat tego, co chcesz za ich pomocą osiągnąć. Chcesz informować fanów o swoich działaniach, chcesz ich zaangażować czy może potrzebujesz przeprowadzić kampanię fundraisingową? Brzmi to fajnie i chciałbyś zrealizować każdy pomysł? My też tak mamy. Pamiętaj jednak, że im więcej funkcji i więcej możliwości, tym cięższa aplikacja, a użytkownik bardziej zagubiony. Skup się na jednym celu i rozwijaj swoją aplikację tak, by zrealizować go jak najlepiej.
Dla kogo?
Zastanów się, kim ma być odbiorca Twojej aplikacji. Oczywiście da się stworzyć aplikację dla bardzo szerokiego grona. Ale może warto to przemyśleć i projektując myśleć przede wszystkim o konkretnej grupie docelowej Twojej organizacji. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: w jakim wieku są osoby, dla których aplikacja powstaje? Czy tematyka jest przeznaczona dla kobiet czy mężczyzn? Oczywiście nie zawsze możemy bardzo dokładnie opisać naszą grupę docelową, warto jednak o charakterystyce odbiorcy pamiętać. Jeśli nasza aplikacja ma trafić na przykład do najmłodszych, to powinna być dostosowana, zarówno poziomem treści, jak i grafiką. Aplikacja skierowana do osób z zaburzeniami afatycznymi też będzie mieć zupełnie inne rozmieszczenie przycisków niż ta dla kogoś zupełnie zrowego.
Informacja? Reakcja? Pomoc?
Jaką funkcję ma spełniać aplikacja? Ma edukować, informować o akcji, którą prowadzicie? Jeśli liczycie na reakcję użytkowników, pomyślcie, czego konkretnie od nich oczekujesz. Często aplikacja, którą tworzycie ma na celu wsparcie Was w jakiś sposób. Może chodzi o rozpropagowanie Waszej akcji w sieci (poprzez portale społecznościowe), a może liczycie na wsparcie finansowe. Tak czy inaczej postarajcie się, żeby użytkownicy mogli Wam pomagać w jak najprostszy i najszybszy sposób (guziki, które pozwalają linkować treści na portale społecznościowe, możliwość szybkiej i nieskomplikowanej, a przede wszystkim wiarygodnej wpłaty środków na Wasze konto).
Grunt to pomysł
Skoro masz już cel, zastanów się jak najciekawiej go zrealizować. Marketing dzisiejszych czasów to przede wszystkim niestandardowe pomysły i ciekawe podejście do tematu. Przyjrzyjcie się istniejącym już aplikacjom, poczytajcie o rozwiązaniach w innych krajach, zróbcie burzę mózgów. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu Waszej aplikacji jest zachęcenie użytkownika do działania. Musi chcieć wejść do aplikacji, a potem do niej wracać. Musi się więc w niej dziać coś ciekawego z punktu widzenia odbiorcy. Dlatego właśnie w aplikacjach mobilnych tak dobrze sprawdzają się elementy grywalizacyjne - skłaniają do angażowania się i jak najczęstszego wchodzenia w interakcję. Zastanówcie się też w jaki sposób połączyć online z offline. Zadaniem organizacji pozarządowych jest zmienianie postaw i negatywnych nawyków. W jaki sposób dobre praktyki w realu nagradzać w aplikacji? Ciekawy pomysł mają twórcy powstającej właśnie aplikacji Good Things.
Nie musisz tworzyć
Aplikacje są fajne, ale naprawdę nie musisz mieć własnej. Nic na siłę! Jeśli nie masz pomysłu na nic innego jak tylko podpowiadanie użytkownikom ciekawych informacji związanych z Twoją działalnością - pomyśl o aplikacjach, które już istnieją i zaimplementowaniu tam Twoich zasobów. Czas i energię możesz poświęcić na przykład na zainspirowanie ludzi do zaciągania informacji z Twojej strony np. przez istniejące i coraz bardziej popularne Feedly. Jeśli odbiorcą Waszych działań nie są obecni fani organizacji a obszarem działania jest promocja lokalnych atrakcji albo ochrona środowiska może warto spróbować swoich sił na Foursquare? Może uda Wam się namówić twórców dużych i popularnych już aplikacji do współpracy? Poniżej przyjcie się akcji "Die Welt" i Amnesty International. Nowoczesne i niestandardowe przykłady działań CSR są w modzie.
Jakie systemy
Odpowiedź na pytanie na jakie systemy warto zrobić Twoją aplikację podsunie Ci pierwszy akapit tego tekstu. Zastanów się, kto ma być odbiorcą Twojej aplikacji, przyjrzyj się statystykom pokazującym, kto i jakich systemów najczęściej używa. Przede wszystkim postaw na system najbardziej popularny w Twojej grupie docelowej i ten, którego użytkownicy mocniej interesują się aplikacjami. Pamiętaj, że ilość osób mających telefony z danym systemem nie oznacza, że tyle samo osób będzie aktywnie korzystać z aplikacji. Nie powinniśmy zapominać również o dostosowaniu swojej aplikacji dla odbiorców korzystających z tabletów. Te urządzenia nawet jeśli posiadają ten sam system co telefony komórkowe, mają zdecydowanie większe ekrany, często o innych proporcjach. Jeśli o tym zapomnicie, może okazać się, że aplikacja na tablecie stanie się mniej atrakcyjna dla oka, a w skrajnych wypadkach nawet niefunkcjonalna.
No i przygotuj się, że zawsze ktoś będzie niezadowolony! Nigdy nie będziesz w stanie zrobić aplikacji na wszystkie systemy i wszystkie wersje.
Pieniądze i wykonawca
No dobra. Na tym etapie powinniśmy mieć już wiedzieć, czego oczekujemy od aplikacji. Powinniśmy więc znaleźć kogoś, kto aplikację wykona. To może być kolega, wolontariusz, który zna się na tworzeniu aplikacji mobilnych. Może być też firma, która zajmuje się marketingiem mobilnym. Szukając wykonawcy swojej aplikacji rozejrzyj się jakie ma on doświadczenie, zobacz jego inne aplikacje i porozmawiaj z nim o jego wizji, pomysłach i propozycjach. Jeśli zgłosi się do Ciebie twórca gotowej aplikacji, którą “trzeba już tylko dostosować” do Waszej sytuacji - zastanów się jak wygląda Twoja sytuacja i dopytaj o wszystkie szczegóły. Nie dajcie sobie odpowiedzieć: “jakoś to będzie”. Spotkaliśmy się z takimi sytuacjami, że do organizacji zwracała się firma, która chciała promocyjnie zyskać na takiej współpracy, a później w trakcie zaawansowanych prac okazywało się, że nie do końca wie jak sobie poradzić z powstałą sytuacją. Podobnie jest z przekazywaniem środków finansowych - jeśli chcecie taki element wdrożyć w swoją aplikację - nie bójcie się pytać twórców aplikacji o każdy kolejny krok przekazywania pieniędzy. Na szczęście współpraca z firmami projektującymi aplikacje najczęściej jest ciekawą przygodą. Większośćz nich to naprawdę fajne i kreatywne ekipy. Jeśli wybierzesz kogoś, kto podejmie się urzeczywistnienia Twojegu pomysł - zaufaj mu i korzystaj z jego propozycji i podpowiedzi.
Oczywiście nie zawsze uda się znaleźć kogoś, kto pomoże nam za darmo. Są takie momenty, że trzeba znaleźć sponsora. Zanim zaczniecie pracę nad aplikacją porozmawiajcie ze swoim donatorem i określcie jasno zasady tworzenie aplikacji i zyski obu stron.
Apka sama się nie sprzeda
Mamy już aplikację i to koniec naszych “zmagań”? Nic bardziej mylnego! Często wydaje nam się, że kresem naszej pracy nad rozwiązaniem mobilnym jest jego stworzenie. To jednak dopiero początek. Jeśli nie opowiemy innym o naszej aplikacji - niewiele osób się o niej dowie. Zastanów się w jaki sposób możesz ją promować i zachęcić do innych do używania. Film pokazujący jak ją używać, baner na Twojej stronie a może bloger, który zachęci do sięgnięcia po nią? Możliwości jest wiele.
Co dalej?
Kiedy Wasza aplikacja osiągnie już sukces, pamiętajcie, że nie można spocząć na laurach.
Dziś aplikacja działa bez zarzutów, ale już za kilka miesięcy pojawią się nowe telefony z nowszym systemem i być może będzie trzeba coś skorygować, tak by aplikacja wyświetlała się poprawnie. Jeśli wasza aplikacja na to pozwala, starajcie się ją uaktualniać. Może tworząc aplikację nie mieliście środków na realizację wszystkich pomysłów. Warto dodawać nowe funkcjonalności i rozwiązania (oczywiście nie przesadzając) ponieważ użytkownik, któremu znudziła się Wasza aplikacja, może dzięki aktualizacji znów do niej wrócić.
Świat aplikacji mobilnych ciągle się zmienia. Rozwój nowych technologii sprawia, że rosną możliwości rozwoju Waszych aplikacji. Dziś nikt już prawie nie pamięta aplikacji sprzed ery dotykowych ekranów. Obecnie modne jest wykorzystywanie kodów QR i tagów NFC. Przyszłość niesie ze sobą inteligentne zegarki i okulary rozszerzające rzeczywistość. Z tych urządzeń korzystają obecnie nieliczni, ale już wkrótce staną się powszechne co spowoduje że i na nie będzie warto tworzyć aplikacje. Jak będzie wyglądać Twoja aplikacja i jakie zyski przyniesie Twojej organizacji, zależy tylko od Ciebie i Twojej pomysłowości. Nie bój się kreatywnych pomysłów i robienia czegoś po raz pierwszy. Znajdź ludzi, którzy uwierzą w Twoją ideę i wykorzystaj ich wiedzę, i umiejętności do szerzenia dobrych idei w świecie mobile.