Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Rozwiązania dotyczące systemu emerytalnego mają niewątpliwy wpływ na zmiany zachodzące na rynku pracy. Czy zatem podwyższenie wieku emerytalnego będzie miało znaczenie dla zwiększenia aktywności zawodowej - odpowiedź na tak postawione pytanie próbowali sformułować uczestnicy kolejnego spotkania, które odbyło się 28 listopada 2003.
Podstawą do dyskusji stały się materiały opracowane przez Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Dotyczyły one symulacji wysokości emerytur dla obu płci w nowym systemie emerytalnym w zależności od wieku, kryteriów wiekowych i stażowych wymaganych dla kobiet do otrzymania świadczenia emerytalnego oraz sytuacji kobiet na rynku pracy.
Analiza materiałów wskazuje, że kobiety znajdują się w relatywnie gorszej sytuacji na rynku pracy, choć charakteryzują się wyższym poziomem wykształcenia i wyższą aktywnością w poszukiwaniu zatrudnienia. Mimo wyższego poziomu wykształcenia zarobki kobiet są niższe niż mężczyzn. Kobiety stanowią również mniejszość wśród kadry kierowniczej i na stanowiskach samodzielnych. Zaznacza się także wyraźna różnica w kryteriach oceny przydatności zawodowej kobiet w związku z ich obowiązkami macierzyńskimi.
Zwrócono uwagę na silny związek wskaźnika zatrudnienia z aktywnością zawodową. Okazuje się bowiem, że granica minimalnego ustawowego wieku emerytalnego determinuje w znacznym stopniu wycofywanie się z rynku pracy przed ustawowym wiekiem emerytalnym.
Uczestnicy spotkania podkreślili, że jedną z przesłanek wymuszających zmiany w obecnym systemie emerytalnym jest niższa wysokość świadczeń emerytalnych kobiet w stosunku do wysokości emerytur mężczyzn, związana z krótszym okresem składkowym oraz realnie niższym wynagrodzeniem kobiet w okresie ich pracy zawodowej.
Podkreślono również, że w przyjętym w naszym kraju systemie, opartym na zdefiniowanej składce emerytalnej, istotne znaczenie dla wysokości świadczenia ma przede wszystkim ciągłość zatrudnienia.
Wśród instrumentów, które mogą mieć wpływ na proces aktywizacji zawodowej kobiet wymieniono zmiany w systemie pomocy rodzinie (z obecnie obowiązującego - świadczeń pieniężnych na świadczenia rzeczowe) oraz podwyższenie wieku emerytalnego.
W trakcie dyskusji zgłoszona została propozycja wprowadzenia rozwiązań premiujących późniejsze przechodzenie na świadczenie emerytalne. Uznano również, że wprowadzenie elastycznego wieku przechodzenia na emeryturę dla obu płci powinno być rozwiązaniem o charakterze stałym.
Kolejne spotkanie, zaplanowano na piątek, 5 grudnia 2003. Uczestnicy zespołu ponownie podejmą próbę zdefiniowania pojęcia elastycznego przechodzenia na emeryturę na podstawie przygotowanych dotychczas symulacji emerytalnych uzupełnionych o opracowane przez Departament Analiz i Prognoz MGPiPS pogłębione symulacje wysokości przyszłych emerytur w relacji do wynagrodzeń oraz stażu pracy.
W skład zespołu ds. wieku emerytalnego kobiet wchodzą przedstawiciele: Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Krajowego Przedstawicielstwa Emerytów, Rencistów i Osób Niepełnosprawnych, Krajowego Instytutu Ubezpieczeń, Biura Rzecznika Ubezpieczonych, Ligi Kobiet Polskich, Federacji Związków Zawodowych PKP, Fundacji Centrum Promocji Kobiet, Sekretariatu Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Koalicji KARAT, Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Ruchu Obrony Bezrobotnych, Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Analiza materiałów wskazuje, że kobiety znajdują się w relatywnie gorszej sytuacji na rynku pracy, choć charakteryzują się wyższym poziomem wykształcenia i wyższą aktywnością w poszukiwaniu zatrudnienia. Mimo wyższego poziomu wykształcenia zarobki kobiet są niższe niż mężczyzn. Kobiety stanowią również mniejszość wśród kadry kierowniczej i na stanowiskach samodzielnych. Zaznacza się także wyraźna różnica w kryteriach oceny przydatności zawodowej kobiet w związku z ich obowiązkami macierzyńskimi.
Zwrócono uwagę na silny związek wskaźnika zatrudnienia z aktywnością zawodową. Okazuje się bowiem, że granica minimalnego ustawowego wieku emerytalnego determinuje w znacznym stopniu wycofywanie się z rynku pracy przed ustawowym wiekiem emerytalnym.
Uczestnicy spotkania podkreślili, że jedną z przesłanek wymuszających zmiany w obecnym systemie emerytalnym jest niższa wysokość świadczeń emerytalnych kobiet w stosunku do wysokości emerytur mężczyzn, związana z krótszym okresem składkowym oraz realnie niższym wynagrodzeniem kobiet w okresie ich pracy zawodowej.
Podkreślono również, że w przyjętym w naszym kraju systemie, opartym na zdefiniowanej składce emerytalnej, istotne znaczenie dla wysokości świadczenia ma przede wszystkim ciągłość zatrudnienia.
Wśród instrumentów, które mogą mieć wpływ na proces aktywizacji zawodowej kobiet wymieniono zmiany w systemie pomocy rodzinie (z obecnie obowiązującego - świadczeń pieniężnych na świadczenia rzeczowe) oraz podwyższenie wieku emerytalnego.
W trakcie dyskusji zgłoszona została propozycja wprowadzenia rozwiązań premiujących późniejsze przechodzenie na świadczenie emerytalne. Uznano również, że wprowadzenie elastycznego wieku przechodzenia na emeryturę dla obu płci powinno być rozwiązaniem o charakterze stałym.
Kolejne spotkanie, zaplanowano na piątek, 5 grudnia 2003. Uczestnicy zespołu ponownie podejmą próbę zdefiniowania pojęcia elastycznego przechodzenia na emeryturę na podstawie przygotowanych dotychczas symulacji emerytalnych uzupełnionych o opracowane przez Departament Analiz i Prognoz MGPiPS pogłębione symulacje wysokości przyszłych emerytur w relacji do wynagrodzeń oraz stażu pracy.
W skład zespołu ds. wieku emerytalnego kobiet wchodzą przedstawiciele: Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Krajowego Przedstawicielstwa Emerytów, Rencistów i Osób Niepełnosprawnych, Krajowego Instytutu Ubezpieczeń, Biura Rzecznika Ubezpieczonych, Ligi Kobiet Polskich, Federacji Związków Zawodowych PKP, Fundacji Centrum Promocji Kobiet, Sekretariatu Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Koalicji KARAT, Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Ruchu Obrony Bezrobotnych, Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Źródło: Biuro prasowe MGPiPS
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.