Ekspercka dyskusja pod tytułem “Czas na aktywizm klimatyczny dziennikarzy. Media a klimat” odbyła się 22 lutego o godzinie 14:00 na platformie internetowej Zoom. Uczestnicy debaty dyskutowali o roli mediów w upowszechnianiu wiedzy na temat zmian klimatu. Debata została zorganizowana w ramach programu Climate Leadership oraz cyklu Climate Conversations prowadzonego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Zwykle to dziennikarze i blogerzy przepytują ekspertów, aktywistów społecznych, przedstawicieli nauki i biznesu. Jednak gdy rozmawiamy o klimacie, o tym, co trzeba zrobić, jak edukować i jak upowszechniać wiedzę, jak zachęcać do działania, to niemal w każdej dyskusji dochodzimy do wniosku, że koniecznie musimy mieć po naszej stronie media. Bez mediów nie zmienimy nastawienia biznesu i konsumentów, polityków i obywateli, a w konsekwencji nie zmienimy przepisów prawnych i przyjętych norm społecznych. Co sprawia, że przedstawiciele mediów zaczynają tworzyć treści na temat wyzwań środowiskowych i klimatycznych? Jaki rodzaj narracji przeważa w dziennikarskich tekstach poświęconych kryzysowi klimatycznemu, zanikowi bioróżnorodności, transformacji energetycznej, walce o czyste powietrze czy lepsze gospodarowanie odpadami i zasobami wody?
Podczas debaty wypowiedzieli się: Patryk Strzałkowski, dziennikarz portalu Gazeta.pl, specjalizujący się w tematyce środowiskowej i sprawach zagranicznych, autor m.in. cyklu Piątki dla klimatu, Magdalena Krukowska, dziennikarka Forbes Polska, wykładowczyni Akademii Leona Koźmińskiego, Michał Niewiadomski, redaktor działu energianews.pl dziennika Rzeczpospolita oraz Paulina Górska, ekoaktywistka i blogerka. Za moderację spotkania odpowiadał profesor Bolesław Rok, współtwórca programu Climate Leadership.
Najważniejsze wnioski, jakie wyniknęły z dyskusji ekspertów przedstawiają się następująco:
● Dostarczanie rzetelnej wiedzy o stanie środowiska i kryzysie klimatycznym daje szansę na skuteczne działanie aktywistom i decydentom - w tym biznesowym.
● Środowisko, klimat, odpowiedzialność biznesu - to tematy, na które w mediach powoli jest coraz więcej miejsca.
● Tym samym rośnie rola sprawdzania faktów i uczciwej komunikacji, pozwalającej na unikanie oskarżeń o greenwashing.
● Osoby dysponujące wiedzą o środowisku muszą myśleć o dotarciu również do odbiorców, którzy coraz rzadziej korzystają z mediów tradycyjnych, a coraz częściej wiedzę o świecie czerpią z Instagrama czy TikToka.
Twórcy programu zachęcają do obejrzenia zapisu całości debaty:
https://www.youtube.com/watch?v=M-GGYcAHhqM
Climate Leadership to program budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz przeciwdziałania nieodwracalnym zmianom zachodzącym na planecie, jakich wyrazem jest kryzys klimatyczny. Program wspiera działania podejmowane przez firmy w celu osiągnięcia neutralności.
Climate Conversations to cykl dyskusji na temat zmian klimatu, łączące podejście teoretyczne z praktycznym – dane o stanie środowiska z informacjami o potencjalnych ryzykach i wyzwaniach (m.in. zmieniającym się otoczeniem regulacyjnym czy innymi megatrendami mającymi wpływ na funkcjonowanie biznesu).
Strona internetowa programu Climate Leadership: https://www.climateleadership.pl/
LinkedIn programu Climate Leadership: https://www.linkedin.com/company/climate-leadership
Więcej informacji o cyklu Climate Conversations: https://gridw.pl/projekty/2593-climate-conversations
Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Centrum UNEP/GRID-Warszawa zostało ustanowione 17 września 1991 roku na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Programem ONZ ds. Środowiska (UN Environment Programme, UNEP) a Rządem Polskim reprezentowanym przez Ministerstwo Środowiska. Centrum działa jako jeden z kilku ośrodków globalnej sieci GRID (Global Resource Information Database – światowa baza danych o zasobach Ziemi) utworzonej przez UNEP w celu wzmocnienia efektywnego zarządzania zasobami środowiska. Swoje działania realizuje we współpracy z organizacjami i instytucjami krajowymi oraz zagranicznymi. Jest partnerem jednostek samorządowych, oświatowych oraz firm wdrażających politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.
Źródło: Program Climate Leadership