26 lipca 2013 odbyły się drugie z cyklu dziesięciu spotkań warsztatów profilaktycznych realizowanych w ramach projektu „Twój głos w sprawie U-konstruktywne spędzanie czasu wolnego bez nałogów”.
Tym razem dwudziestoosobowa grupa beneficjentów projektu uczestniczyła w bloku psychoedukacyjnym zorientowanym wokół przyczyn i następstw powstawania uzależnień oraz w zajęciach plastyczno-technicznych, w trakcie, których uczestnicy wykonywali swoje „Nowe twarze” wykorzystując do tego drewniane totemy jako metodę tworzenia symboli odzwierciedlających nie tylko ludzką sylwetkę ale przede wszystkim charakter i osobowość.
Pierwsza część zajęć prowadzona przez psychologa rozpoczęła się od ćwiczenia badającego nastrój panujący w grupie oraz poziom aktywności każdego z uczestników. Zadaniem dzieci było zaprezentowanie swojego samopoczucia za pomocą rysunku przedstawiającego konkretny stan emocjonalny, czyli np.: radość, zadowolenie, smutek, strach czy złość. Dzieci do tego celu wykorzystywały przygotowane wcześniej rysunki twarzy ludzkich, którym następnie dorysowywały poszczególne elementy w taki sposób, by jak najlepiej odzwierciedlić to jak się dzisiaj czują. Początkowo ćwiczenie to spotkało się z pewnym oporem ze strony uczestników - dzieci, niezbyt chętnie chciały mówić o swoim samopoczuciu na forum grupy, dlatego tez możliwość wyrażenia swoich uczuć za pomocą rysunku dla wielu okazała się być bardzo pomocna.
W kolejnej części warsztatów przeprowadzono ćwiczenie mające na celu integrację grupy, wzajemne poznanie się jej członków oraz przypomnienie wiadomości o uzależnieniach, przedstawionych na poprzednich zajęciach. Dla zwiększenia atrakcyjności ćwiczenia wykorzystano cukierki, które symbolizowały rodzaj pytania, na jakie uczestnik, który go wylosował musiał odpowiedzieć (opowiedz coś o sobie, powiedz komuś coś miłego, odpowiedz na pytanie z obszaru uzależnień). Ćwiczenie spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony uczestników, dzieci chętnie brały w nim udział, na ich prośbę rundkę z pytaniami wykonano kilkakrotnie.
W dalszej części zajęć przy wykorzystaniu „burzy mózgów” poproszono uczestników projektu o wypełnienie plansz, na których znajdowały się poszczególne tematy dotyczące uzależnień m.in. jakie są rodzaje narkotyków, po czym możemy poznać, że dana osoba jest uzależniona, jakie sa najczęstsze przyczyny i motywy sięgania po narkotyki. Dzieci starały się również zastanowić, do jakich skutków doprowadzić może uzależnienie- na planszach wśród podawanych przez uczestników odpowiedzi pojawiały się nie tylko skutki psycho- fizyczne jak złe samopoczucie czy ciągła chęć do stosowania narkotyku, czyli tzw „głód”, dzieci potrafiły również opisać społeczne skutki uzależnień takie jak: brak pieniędzy, konflikty i kłótnie z rodzicami, problemy w nauce, konflikty z prawem. Końcowym etapem bloku psychoedukacyjnego było wykonanie przez dzieci symbolicznej „złotej rybki”- spełniającej życzenia. Zadaniem uczestników było przygotowanie swojej rybki i wypisanie na niej życzenia, które chcieliby by się spełniło w przyszłości. Następnie dzieci kolejno prezentowały swoje prace, opowiadały o swoich planach, celach, jakie w życiu chciałyby osiągnąć. Wspólną dyskusję uczestników zakończyło podsumowanie, że każde życzenie i to czy się ono spełni zależy od nas samych i od tego, jakich wyborów dokonujemy w życiu, uzależnienie natomiast może całkowicie zamknąć drogę do realizacji naszych marzeń.
Blok psychoedukacyjny zakończyła rundka, w której uczestnicy nawzajem dzielili się swoimi wrażeniami na temat zajęć, mieli okazję wyrazić swoją opinię na temat spotkania i zrealizowanych w jego trakcie ćwiczeń i zadań.
W dalszej części warsztatów dzieci aktywnie uczestniczyły w działaniach twórczych prowadzonych w przestrzeni miejskiej. Zadaniem uczestników było wykonanie totemów, do czego posłużyły im stosowane powszechnie w transporcie drewniane palety. Jako element przygotowujący do tego zadania dzieci wykonywały swoje projekty na dużym arkuszu papieru rozłożonym na chodniku wzdłuż ul 3- go Maja w Dąbrowie Górniczej. Możliwość pokazania „na zewnątrz” swojej twórczej aktywności sprawiła, że przypadkowi odbiorcy- uliczni przechodnie zainspirowani działalnością dzieci przystawaliby przyjrzeć się i poobserwować, w jak inny sposób, ciekawy i twórczy można zagospodarować swój czas wolny wykorzystując do tego przede wszystkim swoją wyobraźnię. Dzieci najpierw tworzyły rysunkowe projektu swoich „Nowych Twarzy”, które następnie starały się przenieść na przygotowane wcześniej do tego celu drewniane elementy palet. W ten sposób powstały totemy, które w kolejnych etapach projektu umieszczone zostaną w przestrzeni miejskiej- Parku Haller a w Dąbrowie Górniczej.
Autorka: Renata Zaremba
Źródło: Portal Organizacji Pozarządowych