W Przedszkolach nr 1, 4, 9, 11, 12, 14, 20, 28, 29, 32, 39 oraz Zespole Szkół nr 4 w Dąbrowie Górniczej trwa realizacja projektu "Czym skorupka za młodu nasiąknie…”, w którym bierze udział około 800 dzieci w wieku 5-6 lat objętych opieką oraz 20 realizatorów programu profilaktycznego "Cukierki”.
Program Cukierki jest jedną z nielicznych propozycji zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień, których adresatem są dzieci najmłodsze. Obejmuje problematykę środków odurzających, zachowań bezpiecznych w sytuacjach zagrożenia, rozwijanie odpowiedzialności, budowanie integracji grupy. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż program ten w centrum uwagi stawia dziecko, które w wyniku realizowanych treści uczy się samodzielnie dokonywać wyboru zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi. Jako że całość oparta jest na bajce Agnieszki Grzelak "Cukierki", każde spotkanie zorientowane jest na realizację konkretnego celu, który wypływa z analizowanego fragmentu bajki.
Program "Cukierk” i to zajęcia w których dorosły podejmuje rozmowę z dzieckiem na temat zagrożeń związanych z substancjami zabierającymi wolność człowiekowi – substancjami psychoaktywnymi. Połączenie bajki z grami i zabawami tworzy aktywną i ciekawą dla dzieci formę przyswajania informacji profilaktycznych.
Problem uzależnień zostaje ukazany metaforycznie i jest identyfikowany przez dzieci adekwatnie do stanu ich wiedzy i doświadczeń życiowych. Dzieci otrzymują informacje gdzie i jak mogą szukać pomocy oraz umiejętności nakierowane na dbanie o własne bezpieczeństwo. Wzmocnione zostają czynniki chroniące, takie jak więź rodzinna i relacje rówieśnicze.
W czasie pierwszych zajęć dzieci poznały bohaterów bajki "Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach, tworzyły do niej ilustracje. W czasie zabawy mogły poczuć smak odtrącenia i próbować nazwać swoje uczucia z tym związane, co pozwoliło zrozumieć dzieciom mechanizm powstawania uzależnień i sposoby przeciwdziałania.
W czasie drugiego spotkania dzieci poznały bliżej personel niepedagogiczny w przedszkolu, jako osoby również dbające o ich bezpieczeństwo. Rozmowa z zaproszoną np. panią woźną, uświadomiła wszystkim, jak ważną i potrzebną jest osobą w przedszkolu. W czasie trzeciego spotkania dzieci w trakcie zabawy poznały moc uzależnienia próbując przerwać nić, symbolizującą uzależnienie. Wiedzą już, że można się uzależnić od różnych "cukierków", ale wiedzą też jak mogą tego skutecznie uniknąć. Wielokrotnie i na różne sposoby powtarzane zdanie "Dziękuję, od obcych nic nie biorę!" jest ćwiczeniem pozwalającym na utrwalenie sobie sposobu odmawiania.
W czasie całego programu, z kolejnych fragmentów bajki, dzieci tworzą własną książeczkę, do której systematycznie wykonują ilustracje.
W każdym przedszkolu powstaje galeria prac plastycznych dzieci oraz kroniki.
Już w listopadzie kolejny etap realizacji projektu - przygotowanie przedstawienia pt. „Cukierki” angażującego całą grupę.
Źródło: ISP Dąbrowa Górnicza