„Komisja pracuje nad wnioskiem dotyczącym zmiany rozporządzenia UE nr 1144/2014 w celu przedstawienia go w nadchodzących miesiącach” – Janusz Wojciechowski, unijny Komisarz ds. Rolnictwa w odpowiedzi do Green REV Institute, 25 maja 2023. Czy oznacza to, że UE przestanie w końcu finansować milionowe kampanie reklamowe mięsa i nabiału?
Publiczne środki i Wspólna Polityka Rolna dla promocji mięsa
Lato 2021 r. było czasem kampanii #StopEUMeatAds, zorganizowanej przez wiodące europejskie organizacje pozarządowe, w Polsce Green REV Institute. Powód? Komisja Europejska w ramach Wspólnej Polityki Rolnej przeznacza ponad 60 milionów euro rocznie na wsparcie kampanii promujących mięso i nabiał. Greenpeace EU przygotował raport pokazujący, że unijne środki publiczne wspierają dokładnie to, czego UE powinna zakazywać dla klimatu, planety, zdrowia ludzi. Środowisko naukowe, wspierane przez naukowców z Polski wystosowało list z apelem do Komisji Europejskiej, ponad 50 NGOs protestowało przeciwko unijnemu wsparciu dla kampanii takich jak „Porozmawiajmy o unijnej wieprzowinie”, czy „Drób z europejskim paszportem”.
„Dwa lata później rewizja polityki promocji nadal leży w gabinetach Komisji w Brukseli”, mówi Anna Spurek, COO Green REV Institute. „Od dwóch lat Komisja nie potrafi, nie chce, nie jest wystarczająco skuteczna i zdecydowana, żeby położyć kres wydawaniu pieniędzy podatników na kosztowne kampanie promujące eksport produktów, których produkcja szkodzi środowisku, ludziom i zwierzętom”, dodaje A. Spurek. „Przecież wsparcie promocji sektora hodowlanego to wsparcie dla ferm przemysłowych, dla zanieczyszczenia środowiska, dla chorób cywilizacyjnych. Komisja Europejska nie może udawać, że nie zna zapisów własnych raportów, które mówią wprost o konieczności przechodzenia do diet roślinnych”.
Dlatego w marcu 2023 r. Green REV Institute wystosował kolejne pytanie do Komisji Europejskiej ws. rewizji polityki promocji.
Odpowiedź Komisarza Janusza Wojciechowskiego potwierdza, że Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że najwyższy czas na działania dla strategii „Od pola do stołu”, ale jednocześnie chce nadal wspierać sektor hodowlany.
„Mandat do przeglądu polityki promocyjnej przewidziany w strategii Od pola do stołu ma na celu zwiększenie wkładu tej polityki w zrównoważoną produkcję i konsumpcję zgodnie ze zmieniającymi się dietami, przy jednoczesnym dalszym wspieraniu konkurencyjności unijnych rolników i producentów żywności. Odwrócenie wzrostu wskaźników nadwagi i otyłości w całej UE do 2030 r. ma kluczowe znaczenie. Przejście na dietę bardziej roślinną z mniejszą ilością czerwonego i przetworzonego mięsa oraz z większą ilością owoców i warzyw zmniejszy nie tylko ryzyko chorób zagrażających życiu, ale także wpływ systemu żywnościowego na środowisko.
Nowa polityka promocji może odegrać ważną rolę w zwiększaniu popytu na żywność pochodzenia roślinnego w UE (..) Jednak polityka promocyjna, która wykluczyłaby wszystkich producentów zwierząt gospodarskich w UE, nie mogłaby zapewnić zachęt dla rolników do przejścia na wyższe standardy dobrostanu zwierząt lub bardziej zrównoważone metody produkcji”– czytamy w odpowiedzi Komisarza Janusza Wojciechowskiego.
Co dalej? Organizacje pozarządowe i naukowcy czekają na rewizję i wiążącą decyzję Komisji Europejskiej czy unijne środki nadal będą finansowały kryzys klimatyczny.
-
Reply Green Rev institute Commissioner on behalf of EVP.pdf
pdf ・559.55 kB
Źródło: Green REV Institute