Gwarancja godziwych zarobków, szacunek w relacjach handlowych czy odpowiedzialność ekologiczna – to podstawowe przesłanki Sprawiedliwego Handlu, czyli ruchu walczącego z wyzyskiem obywateli Trzeciego Świata. Instytucje zajmujące się promocją tej idei rozrzucone są po całej Polsce, dlatego ich współdziałanie może być utrudnione. Pojawiła się zatem potrzeba zapewnienia im możliwości rozwoju, edukacji i stałej wymiany informacji.
W wielu krajach miliony ludzi ciężko pracuje za niewielkie pieniądze, aby zaspokoić potrzeby bogatej części Europy i Stanów Zjednoczonych. Warunki pracy często są fatalne, a sami pracodawcy nie przestrzegają ich praw. Instytucje propagujące idee Sprawiedliwego Handlu (SH) przyczyniają się dodatkowo do wsparcia podmiotów ekonomii społecznej w Polsce, jest to m.in. Kawiarnio-Księgarnia „Spółdzielnia” w Lublinie. Organizowane są tam dyskusje, które mają na celu popularyzację produktów SH. Wykłady i spotkania edukacyjne wpłynęły również na przedstawicieli lokalnych spółdzielni socjalnych, którzy zainteresowali się tematem, chętnie promując produkty SH w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Przewaga konkurencyjna
Ideą partnerstwa zainicjowanego przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) było przede wszystkim wzmocnienie działań promujących Sprawiedliwy Handel w Polsce, a także powiązanie ich z ekonomią społeczną, czyli stworzeniem oferty dedykowanej przede wszystkim przedsiębiorstwom społecznym. Zajmują się one m.in. szkoleniami, doradztwem, tworzeniem biznesplanów, strategii marketingowych oraz wprowadzeniem produktów z certyfikatem SH na rodzimy rynek. – Dotychczas usługi te były świadczone w sposób sporadyczny jednak dzięki stworzeniu pewnych standardów, konsumenci mają gwarancję, że to, co kupują, rzeczywiście zostało wyprodukowane z poszanowaniem praw człowieka – mówi Agnieszka Orzechowska, koordynatorka lokalnych partnerstw UNDP. Dlaczego jest to tak ważne? Sprawiedliwy Handel może stworzyć przewagę konkurencyjną dla podmiotów ekonomii społecznej. Wszystko dzięki dostępności oryginalnych produktów. Ponadto, w każdym działaniu przestrzega się zasad zgodnych z międzynarodowym prawem, wspierającym grupy zagrożone wykluczeniem społecznym.
Koalicja Sprawiedliwego Handlu
Grupa partnerska skorzystała ze szkoleń, staży krajowych, wizyty studyjnej, a także ze wsparcia ekspertów i współpracy z aniołem ekonomii społecznej, czyli menadżera, który dzieli się swoim doświadczeniem i kontaktami biznesowymi. W efekcie, udało się zarejestrować Fundację Koalicji Sprawiedliwego Handlu, wzmocnić kompetencje osób zaangażowanych w ten ruch w Polsce, przedstawić najlepsze praktyki, a także wypracować konkretną ofertę dla podmiotów ekonomii społecznej. – Powołana Fundacja Koalicja SH jest pierwszą w Polsce organizację integrującą środowiska zajmujące się tym tematem. Dodatkowo, wspiera w procesie uzyskania certyfikatu SH. Dzięki temu dochody ze sprzedaży tego typu produktów w Polsce będą mogły zasilić fundusz związany z edukacją i przekazywaniem informacji na ten temat – dodaje Agnieszka Orzechowska. Taki system z powodzeniem działa już w krajach zachodniej Europy. Za sukces można uznać fakt, że udało się osiągnąć ten cel także w Polsce dzięki wsparciu Projektu „Zintegrowany System Wsparcia Ekonomii Społecznej”.
Obecnie dużym wyzwaniem dla koalicji jest działalność promocyjna, dotarcie ze swoją ofertą do podmiotów ekonomii społecznej oraz tradycyjnych firm. Sprawiedliwy Handel jest jednak tematem nadal słabo rozpowszechnionym w Polsce. Kto robiąc zakupy zwraca uwagę na to, czy produkt był wytwarzany z poszanowaniem praw człowieka? Jeśli odpowiedź brzmi – „nie ja”, może warto podjąć działania zmierzające do popularyzacji tej idei.
Źródło: Exacto sp. z o.o.