72% osób uważa, że społeczności mogą istnieć online. Wielu z nas w pandemii odkryło, że przydatnym narzędziem do komunikacji mogą być grupy na Facebooku. Ale jak budować społeczność i osiągać efekty w tej przestrzeni? A przede wszystkim - czy na pewno potrzebujemy nowego miejsca do komunikacji?
Społeczność na Facebooku
72% osób uważa, że społeczności mogą istnieć online - mówiły badania przeprowadzone w 2018 roku przez Facebooka, a więc jeszcze przed pandemią, która wszystkich nas zmusiła do przeniesienia się do Internetu i tworzenia społeczności w sieci. Przeszliśmy wtedy przyspieszony kurs odnalezienia się w online. Wielu z nas odkryło, że przydatnym narzędziem do komunikacji mogą być grupy na Facebooku. Ale jak budować społeczność i osiągać efekty w tej przestrzeni?
Grupy na Facebooku rozwijają się z zawrotną prędkością. Co chwilę pojawiają się nowe funkcje i nowe możliwości. Wiele z nich jest praktycznie identycznych jak te w autonomicznym narzędziu Facebooka dla firm - Workplace. A to oznacza, że grupy stają się jednym z najważniejszych elementów ekosystemu. Co więcej - wszyscy, którzy intensywnie pracują na Facebooku wiedzą i widzą, że zasięgi na stronach na Facebooku spadają, a grup za bardzo to nie dotyka (i jeszcze te powiadomienia, które dostajesz o nowych postach!). Brzmi dobrze, prawda? Ale to jeszcze nie znaczy, że i Ty musisz zdecydować się na grupę. Przed podjęciem decyzji o stworzeniu kolejnej przestrzeni, którą przecież ktoś codziennie będzie musiał się zajmować, dobrze jest rozważyć wszystkie za i przeciw.
Kiedy warto założyć grupę?
Na grupę warto zdecydować się przede wszystkim, jeśli:
To wszystko są bardzo naturalne i właściwe motywy, ale jak to zwykle w życiu bywa - nie możemy mieć wszystkiego. Pomyśl, które z nich są według Ciebie najważniejsze. Dlaczego to ważne? Bo dzięki temu będziesz wiedział/a, co chcesz publikować, dlaczego to robisz i będziesz w stanie oceniać swoje postępy.
- chcesz zwiększyć ruch na stronie i masz nadzieję, że na grupie dotarcie będzie lepsze,
- chcesz zwiększyć zainteresowanie danym tematem,
- chcesz dać pewnej grupie użytkowników Internetu ekskluzywne informacje, które powinny dostać tylko określone osoby,
- temat, który poruszasz w swojej komunikacji, jest delikatny, niszowy, lokalny lub ekspercki
- chcesz mieć miejsce do nieskrępowanej dyskusji pomiędzy członkami społeczności - dać im poczucie większej prywatności i dzięki temu ośmielić ich do bardziej aktywnego komentowania
To, czego musisz być na pewno świadomy/a, to fakt, że dobra grupa nigdy nie będzie masowa i to nie liczba członków a jakość interakcji powinna być Twoim najważniejszym wskaźnikiem. Z drugiej strony pojęcie masowości jest relatywne i zależy od Twojego celu, a także grupy docelowej. Są grupy, które mają po kilkadziesiąt czy kilkaset odbiorców, ale znamy też takie grupy, które liczą kilkadziesiąt tysięcy użytkowników, przy czym “strony matki” mają kilkaset tysięcy a, nawet kilka milionów obserwujących.
Cel grupy
Z jednej strony mamy Twój cel, ale przecież dobra komunikacja polega na tym, żeby realizować cele użytkowników. Pomyśl, jakie wartości ma realizować Twoja grupa.
Anna Miotk w swojej książce "Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty" wymienia następujące powody bycia w social media:
- Potrzeba przynależności
- Chęć dzielenia się twórczością
- Podglądanie innych
- Chęć odwdzięczenia się za wartościową wiedzę
- Presja ze strony znajomych
- Nowe znajomości
- Podtrzymywanie znajomości
Wady grupy
Czego my nie lubimy w grupach? To duży paradoks, ale tego, że grupy mają tak wiele funkcji. Niestety informacje o nich są często poukrywane w centrum pomocy. Ich gwałtowny i szybki wzrost i upodobnienie do Workplace by Facebook wcale w tym nie pomagają. Stąd też nasz poradnik, którego zadaniem jest uporządkowanie wiedzy, którą wyczytałyśmy, ale też często odkrywałyśmy…przez przypadek.
Zadanie!
- Napisz, jakie wartości chcesz dać swoim odbiorcom i odbiorczyniom
- Napisz, dlaczego chcesz założyć grupę - jaki jest Twój cel
- Zastanów się, co w nich takiego jest, że czytasz lub się udzielasz się w nich, lub jeśli jest odwrotnie - co sprawia, że nie chcesz tego robić
- Wybierz trzy, w których czujesz się najlepiej
- Przejrzyj grupy, do których należysz
Tekst pochodzi z ebooka "Twoja prośba o dołączenie została zaakceptowana. O grupach na Facebooku". Z kodem NGO masz 20% zniżki.
Źródło: Laska Nebeska