Czym jest właściwie społeczna odpowiedzialność? Z czym się łączy? Jakie korzyści niesie ze sobą?
Społeczna odpowiedzialność biznesu w skrócie CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) staje się coraz popularniejsza.
Komisja Europejska definiuje CSR jakokoncepcję dobrowolnego uwzględniania przez firmę aspektów społecznych i ekologicznych podczas prowadzenia działań handlowych i w kontaktach
z interesariuszami [Green Paper for Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility. COM (2001) 366 final, Bruksela 2001.].
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest to więc sposób prowadzenia działalności firmy,
w którym najważniejszym celem jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością
i dochodami a interesem społecznym.
Nie można się jednak kierować dosłownie danymi definicjami. Społecznie odpowiedzialne mogą być nie tylko przedsiębiorstwa, ale także organizacje pozarządowe. W jaki sposób?
Otóż społeczna odpowiedzialność pozwala na osiąganie przez NGO wielu korzyści.
Działania realizowane przez NGO w danej społeczności lokalnej, wpływają pozytywnie na jej postrzeganie w danej miejscowości.
Społeczna odpowiedzialność wiąże się także z inwestowaniem w rozwój pracowników, delegowaniem ich na szkolenia – sprzyja więc także rozwojowi danej organizacji. Ważnym elementem jest wyrównywanie szans – w tym zakresie można wprowadzać elastyczne formy zatrudnienia (m.in. praca na pół etatu, tele-praca – a więc praca wykonywana w domu) oraz podejmować działania w zakresie wyrównywania szans osób po 45 roku życia lub osób niepełnosprawnych). Działania mogą być też realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego – np. grupa pracowników ze stowarzyszenia w godzinach pracy wyjeżdża np. do Domu Dziecka, gdzie pomaga w odnowieniu budynku, czy wykonuje prace typu malowanie, sprzątanie.
Bardzo ważnym elementem społecznej odpowiedzialności są także działania skierowane na ochronę środowiska. Nie jest to jednak trudna kwestia do wdrożenia w NGO. Wystarczy wyłączać wszystkie sprzęty na noc (np. kserokopiarka pozostawiona na noc zużywa prąd, umożliwiający powielenie 5300 kartek A4 – dane z Fundacji Aertis Futuro) lub wykorzystywać niezapisane kartki na notatki lub drukować dwustronnie, by uratować tysiące drzew.
CSR wiąże się jednak nie tylko z samymi korzyściami. Jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stają przed CSR, jest konieczność dużego zaangażowanie w te działania. Najbardziej optymalna sytuacja jest wtedy, kiedy wyznaczona jest do tego jedna osoba, która zajmuje się całością działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością. Osobę taką można nazwać „menedżerem/specjalistą ds. CSR”. Jest to: „osoba posiadająca wiedzę z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i potrafiąca kompleksowo zorganizować działania CSR w firmie lub instytucji, określając obszary zaangażowania firmy oraz potrafiąc zarządzać ludźmi i procesami z tym związanymi” [Wojciech Zalewski, II edycja Akademii CSR]. Specjalista ds. CSR „daje możliwość stworzenia i wdrażania spójnej strategii działań istotnie etycznych, które są i mogą być w szeroko rozumianym interesie firmy, pod warunkiem, iż stanowi „wewnętrzny” sposób zarządzania” [Paweł Jakub Kowalski – Uczestnik I edycji Akademii Menedżerów CSR].
Zauważając taką potrzebę Centrum PISOP zrealizowało projekt pn. Akademia Menedżerów CSR współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu było dostosowanie kwalifikacji zawodowych i umiejętności osób pracujących z Wielkopolski do zachodzących zmian na rynku poprzez nabycie kwalifikacji menedżera społecznej odpowiedzialności biznesu.
Uczestnicy zakończyli szkolenie zdobywając wiedzę i nowe umiejętności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu: „(…) jest to doskonała okazja na zdobycie wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej na temat CSR. Udział w zajęciach, podczas których miałam okazję spotkać się
z osobami z olbrzymią wiedzą i doświadczeniem związanym z CSR, pozwolił mi poczuć się pewniej
w tym, co robię.” [Izabela Lipiec-Wojciechowska – uczestniczka III edycji Akademii Menedżerów CSR]. Oprócz zdobytej wiedzy uczestnicy uzyskali także coś więcej, a mianowicie nowe kontakty
i znajomości, które być może pozwolą w przyszłości realizować wspólne działania CSR. Słowa te potwierdza także uczestniczka II edycji Akademii Menedżerów CSR – Marta Szymborska: „Zdecydowałam się również przystąpić do Akademii ze względu na pozyskanie cennych kontaktów, dzięki którym mogłam pozyskać partnerów planowanych akcji społecznych”.
Podczas zajęć dużo czasu poświęcono także na temat współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi w ramach CSR. To także duża szansa dla organizacji pozarządowych, które mogą wspólnie z przedsiębiorstwami podejmować nowe działania.
Źródło: Centrum PISOP