Wymiar społeczny zrównoważonego rozwoju wymaga od firm wrażliwości i umiejętności wsłuchania się w potrzeby drugiego człowieka. Czy biznes dojrzał do tego, żeby usłyszeć głos chłopców i wziąć odpowiedzialność za przyszłe pokolenia?
W ostatnich latach obserwujemy wzrost działań zmierzających do wzmacniania kobiet i dziewcząt. Szkodliwość ograniczających stereotypów powoli przebija się do świadomości społecznej. Pojawiły się cenne inicjatywy, które pomagają dziewczynom nie poddawać się presji otoczenia i realizować własne plany.
A co z chłopcami?
Wyzwania chłopców w okresie dojrzewania, to temat, który właściwie nie istnieje – ani w świadomości dorosłych, ani w przestrzeni publicznej, ani w sferze badań. Wiemy, że oni także, od najmłodszych lat spotykają się ze stereotypami, że mężczyzna musi być silny i nie może prosić o pomoc. Trudno jest nie wiązać wychowania chłopców w takim drylu ze zatrważającymi statystykami - 85% skutecznych zamachów samobójczych jest popełnianych przez mężczyzn.1
Jak to jest być teraz chłopcem w Polsce?
Z raportu o “Dojrzewaniu polskich chłopców” fundacji moonka i infuture.institute przebija duże poczucie osamotnienia, presji związanej z koniecznością sprostania wymaganiom systemu i złości na stereotypy dotyczące tego, czym jest współcześnie męskość. 47% polskich chłopców wskazuje, że największym wyzwaniem okresu dojrzewania jest zdrowie psychiczne, 44% z nich deklaruje, że z wyzwaniami dojrzewania radzi sobie sama, a 67% mówi, że informacji o dojrzewaniu szuka w internecie. Z wypowiedzi badanych młodych mężczyzn jednoznacznie wynika, że chłopcy potrzebują większej uwagi i obecności życzliwych dorosłych, edukacji na temat dojrzewania i dbania o swoje zdrowie psychofizyczne.
Czułe towarzyszenie w dojrzewaniu
Dojrzewanie to czas burzliwych zmian obejmujących każdy aspekt życia dziecka: od ciała i przebudowy mózgu przez kształtowanie tożsamości po budowanie relacji. To proces, który obejmuje niemal cały czas spędzony w podstawówce. Rodzice często liczą, że to właśnie szkoła zajmie się edukacją dotyczącą dojrzewania. Jednak ta, z różnych powodów i pomimo dobrych chęci wielu nauczycieli i nauczycielek, nie daje dzieciom potrzebnego wsparcia. W konsekwencji, dzieci, niezależnie od płci, zostają same ze swoimi problemami.
ESG szansą na mądre wspieranie chłopców i dziewczynek
Fundacja moonka umożliwia firmom ufundowanie szkołom ciałopozytywnych pakietów edukacyjnych, które pomagają dorastającym dzieciom zrozumieć siebie w czasie dojrzewania, a nauczycielom dostarczają mądrych narzędzi do ich wspierania.
Myśląc o strategii ESG i działaniach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu warto wziąć pod uwagę takie inicjatywy, ponieważ pozwalają one firmom:
prowadzić działania ESG w sposób efektywny i mierzalny.
wspierać pracowników w wypełnianiu ich ról rodzicielskich, edukując ich o wszystkich aspektach dojrzewania i potrzebach chłopców i dziewczynek w tym okresie,
zaangażować się w życie lokalne, wspierając wybrane (np. przez pracowników) szkoły,
odpowiedzieć na zdiagnozowane problemy społeczne jakimi są brak rzetelnej edukacji dzieci odnośnie dobrostanu fizycznego i psychicznego, brak świadomości rodziców na temat wyzwań okresu dojrzewania dla każdej z płci,
wywierać realny wpływ na równouprawnienie obu płci,
1 dane policji 2022 za https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/samobojstwa-w-2022-roku-przedstawiamy-dane-policji/
O moonce
Pomagamy dorosłym pracującym z dziećmi we wspieraniu ich w czasie dojrzewania. Rzetelną wiedzę łączymy z empatią i pozytywnym podejściem do ciała oraz edukacją na temat emocji i relacji. Wierzymy, że dzięki takiemu podejściu dzieci nabiorą pewności siebie i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami dorosłości, kształtując zdrowe, szczęśliwe i satysfakcjonujące życie. Dzięki zbiórkom społecznościowym powstały: książki “Twoje ciałopozytywne dojrzewanie”, gra “moonka: Dorastanie” i badania “Dojrzewanie polskich chłopców”.
Więcej o możliwości ufundowania pakietów edukacyjnych: https://moonka.pl/fundacja/ufunduj-pakiety/
Więcej o fundacji moonka: https://moonka.pl/fundacja/
Zróbmy razem coś dobrego dla dojrzewających dzieci! Napisz do nas: fundacja@moonka.pl
Źródło: Fundacja Moonka