Każde przedsiębiorstwo, żeby skutecznie działać, powinno mieć jasno określoną strategię, cel i sposoby działania. Tylko profesjonalne podejście do funkcjonowania na rynku, może zapewnić im zysk. O tym, że takie pojęcia jak marketing, plan biznesowy, konkurencja, w równym stopniu dotyczą zarówno przedsiębiorstw komercyjnych, jak i społecznych mogli się przekonać uczestnicy panelu organizowanego w ramach II Targów Przedsiębiorczości Społecznej.
Na hali Międzynarodowych Targów Poznańskich, wśród prezentujących się organizacji, instytucji działających w tym, lub na rzecz obszaru przedsiębiorczości społecznej, odwiedzający mogli znaleźć także wiele cennych, bo merytorycznych wydarzeń. „Produkt, wizerunek, klient, pracownik - czyli skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym. Praktyki biznesu” - pod takim hasłem Centrum PISOP zorganizowało panel dyskusyjny, w którym udział wzięli przedstawiciele zarówno przedsiębiorstw komercyjnych jak i społecznych: Zaproszonymi gośćmi byli: Joanna Nowak z firmy Promag SA specjalizującej się w rozwiązaniach logistycznych, Marcin Wnuk, reprezentujący dystrybutora produktów z branży IT - Komputronik SA oraz Wojciech Nowicki z firmy Schattdecor produkującej papier dekoracyjny wykorzystywany do ozdabiania mebli. Ze strony przedsiębiorstw społecznych w panelu uczestniczyli kierownicy i dyrektorzy wielkopolskich Zakładów Aktywności Zawodowej. Dyskusję moderowała Ewa Gałka, Prezeska Zarządu Centrum PISOP. Celem spotkania było przedstawienie uczestnikom aspektów, które należy uwzględniać w zarządzaniu firmą, aby osiągnąć sukces rynkowy.
Wnioski z dyskusji nie pozostawiają wątpliwości, że mimo iż przedsiębiorstwa różnią się nie tylko rodzajem branży, ale również specyfiką zarządzania zasobami ludzkimi czy finansowymi, to zasady wolnego runku dotyczą ich w takim samym wymiarze. Efektem tego jest możliwość implementowania (zaczerpnięcia) rozwiązań stosowanych w przedsiębiorstwach komercyjnych także w Zakładach Aktywności Zawodowej (ZAZ). Spośród najważniejszych zasad umożliwiających skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem wyróżniono: dbałość o jakość produktów i świadczonych usług, rozumianą jako dostarczanie klientowi poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia, co w przełożeniu na działanie przedsiębiorstwa zapewnia płynność realizacji zamówień. Równie ważnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa, który podkreślili zarówno przedsiębiorcy jak i przedstawiciele ZAZ okazuje się system motywacji pracowników. Jest on niezwykle ważny z punktu widzenia efektywności pracy, jednak podstawą poprawnie sformułowanego systemu motywacji zawsze musi być badanie potrzeb pracowników – podkreślali uczestnicy panelu. Trzecim, równie ważnym aspektem prowadzenia działalności gospodarczej jest kreowanie wizerunku firmy – promocja przedsiębiorstwa. Według Wojciecha Nowickiego z firmy Schattdecor, istotna jest dbałość zarówno o wizerunek zewnętrzny firmy, jak i wizerunek komunikowany do wewnątrz firmy, czyli wśród pracowników. Podstawą kształtowania wizerunku jest promocja, docieranie z informacją o kierunkach działania firmy do kontrahentów oraz bycie z klientem, czyli podtrzymywanie kontaktu nawet w chwilach kryzysu którejś ze stron współpracy.
Na zakończenie panelu, każdy z uczestników wyróżnił warunki, które umożliwiają firmie osiągnięcie sukcesu. Do kluczowych czynników sukcesu zaliczono: zespołowość – otwartą współpracę wewnątrz organizacji w ramach poszczególnych projektów, odpowiedni dobór lidera zespołu, jasno określony, osiągalny cel wraz ze środkami jego osiągnięcia oraz formułowanie zrozumiałej dla pracowników strategii działania, której podstawą będzie nastawienie na biznes.
Udział w panelu spotkał się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy podkreślali użyteczność zdobytej wiedzy i doświadczenia. Wszystkim przedsiębiorstwom społecznym pozostaje nam tylko życzyć powodzenia we wdrażaniu rozwiązań biznesowych w swoich działaniach i osiąganiu większych zysków na działania społeczne.
Artykuł powstał w ramach projektu "Razem na rzecz rozwoju ekonomii społecznej w Wielkopolsce" dofinansowanego ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.