People care when they know - takimi słowami kończy się wideo prezentujące nową kampanię brytyjskiej organizacji Fashion Revolution. Jej celem jest zwrócenie uwagi ludzi na problematykę taniej siły roboczej z krajów azjatyckich.
Nie jest tajemnicą, że największe odzieżowe (i nie tylko) marki świata wykorzystują azjatyckie fabryki, w których do pracy zmuszane są dzieci, warunki są nieludzkie, a płace właściwie żadne. Organizacja Fashion Revolution ogłosiła 24 kwietnia Dniem Rewolucji w Modzie. To właśnie 24 kwietnia 2013 roku w Bangladeszu zawaliła się Rana Plaza, jedna z większych fabryk odzieżowych. W katastrofie oficjalnie zginęło 1127 osób, głównie kobiet - najniżej opłacanych pracowników. Ale Fashion Revolution podaje nieco odmienne dane: 1133 ofiary śmiertelne i ponad 2,5 tysiąca rannych.
W hołdzie ich pamięci, organizacja organizuje w kwietniu cykl edukacyjnych wydarzeń w 71 krajach. Jedną z inicjatyw jest właśnie oryginalny automat, który stanął na Alexanderplatz w Berlinie, obok jednego z dużych centrów handlowych. Można w nim kupić T-shirt za 2 euro. Po wyborze rozmiaru i wrzuceniu monety, kupującym wyświetla się film przedstawiający Manishę - dziewczynkę pracującą 16 godzin dziennie za 13 centów za godzinę. Potem pada pytanie: „Czy nadal chcesz kupić ten T-shirt za 2 euro?”. Kupujący ma do wyboru odebranie koszulki lub przekazanie pieniędzy na konto organizacji. Podobno 9/10 osób zdecydowało się wesprzeć działania Fashion Revolution.
Trudny temat taniej siły roboczej w świecie mody podjął też swojego czasu wydawca norweskiego dziennika „Aftenposten”. Zaprosił popularnych blogerów modowych do udziału w reality show „Sweatshop”. W ramach projektu zostali oni wysłani do fabryki ubrań w Kambodży, aby na własne oczy zobaczyć, w jakich warunkach powstają noszone przez nich drogie, markowe ubrania.
Tego typu kampanie społeczne są potrzebne. Są nieinwazyjne, nikogo nie atakują, a jednocześnie przypominają nam, że warto zainteresować się pewnymi sprawami, które rozgrywają się z naszym udziałem.
Źródło: Technologie.ngo.pl