W środę 6 lutego w Warszawie odbyła się prelekcja „Rozwój polskiego przemysłu kreatywnego na tle trendów europejskich”. Zgromadzeni w Centrum Informacji Europejskiej gości mieli okazję zapoznać się z podstawowymi informacjami o tej obiecującej gałęzi rynku. Podczas prezentacji zaprezentowana została również idea projektu Creative Poland. Jakie wnioski płyną ze spotkania?
Sektor kreatywny, czyli co?
Po pierwsze, aby móc odpowiednio wspierać sektor kreatywny, konieczne jest zrozumienie czym on właściwie jest. Obecnie korzysta się z szeregu wypracowanych na zachodzie definicji, jednak żadna z nich nie jest ścisła i wyczerpująca. W Polsce, w odniesieniu do przemysłu kreatywnego konieczne może być wypracowanie definicji uwzględniającej rodzime uwarunkowania pracy twórczej.
Mamy na kim się wzorować
Doskonałym przykładem dla Polski może być Wielka Brytania, która od 2008 roku wdraża kompleksowy program wsparcia dla tamtejszego sektora kreatywnego „Kreatywna Wielka Brytania. Nowe talenty dla nowej ekonomii”. Jak ocenił program premier Gordon Brown: „Jest to strategia, która będzie się elastycznie dopasowywać oraz wspierać sektor, który zmienia się teraz szybciej niż kiedykolwiek wcześniej”. Odpowiednie wykorzystanie potencjału drzemiącego w ludziach twórczych jest więc szansą nie tylko dla branży kreatywnej, ale dla całej gospodarki.
Nie jest źle, ale może być lepiej
Sektor kreatywny w Polsce, podobnie zresztą jak i w wysokorozwiniętych państwach Europy Zachodniej, rozwija się pomimo kryzysu. U nas jednak jego wzrost nie jest taki szybki. Choć produkt wytworzony przez firmy z branży w 2008 roku wynosił 27,5 miliardów złotych, czyli więcej niż w sektorach rybołówstwa, hoteli i restauracji oraz gospodarstw domowych zatrudniających pracowników, to przemysł kreatywny rozwija się w tempie tylko około 6% rocznie, podczas gdy na zachodzie tempo wzrostu jest ponad dwukrotnie wyższe.
Creative Poland – odpowiedź na stojące przed branżą wyzwania
W oparciu o zdiagnozowaną sytuację, Towarzystwo Amicus we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa, Miastem Łódź i Polskim Stowarzyszeniem Doradczym i Konsultingowym przygotowały projekt Creative Poland. Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie dynamiki rozwoju polskich przemysłów kreatywnych przez stworzenie warunków do podnoszenia zarówno jakości współpracy wielosektorowej jak i kompetencji samych przedsiębiorców sektora kreatywnego oraz instytucji publicznych. Creative Poland chce stać się marką, pod którą zrzeszony i zintegrowany zostanie cały sektor kreatywny w Polsce i docelowo stanie się pośrednikiem między twórcami a rynkiem.
Razem można więcej
Projekt Creative Poland, oprósz serii szkoleń, usług doradczych i konsultacyjnych oraz promocji uczestników w kraju i zagranicą ma na celu tworzenie partnerstwa na rzecz rozwoju polskiego przemysłu kreatywnego. Wspólne budowanie tożsamości tak heterogenicznego sektora, konsolidacja i wymiana wiedzy i doświadczeń oraz wypracowanie własnej reprezentacji przyczyni się do wzrostu znaczenia i siły całego sektora oraz ułatwienia jego rozwoju.
Źródło: Creative Poland