W 2011 roku 66% Polaków wsparło materialnie organizacje społeczne. Oznacza to znaczący wzrost w stosunku do roku 2010, kiedy pomoc finansową lub rzeczową organizacjom deklarowało 54% z nich.
Niestety większość polskich darczyńców datek przekazuje tylko raz do roku - wspierając Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. To przede wszystkim jej rosnąca popularność powoduje wzrost polskiej filantropii. Masowy udział Polaków w finale Orkiestry jest zjawiskiem jednoznacznie pozytywnym, problemem jest jednak to, że ich zaangażowanie najczęściej się do niego ogranicza. Oddaje to specyfikę polskiej filantropii: bardziej „akcyjnej” niż konsekwentnej i systematycznej.
Być może jednak i to się powoli zmienia. Porównanie wyników badań z ostatnich trzech lat pokazuje systematyczny wzrost nie tylko zaangażowania w coroczną zbiórkę organizowaną przez Jurka Owsiaka, ale także wsparcia innych niż WOŚP organizacji (tu jednak wzrost jest mniej dynamiczny) – w 2011 roku środki finansowe lub dary rzeczowe przekazało im 25% Polaków, dwa punkty procentowe więcej niż przed rokiem, pięć punktów więcej niż dwa lata temu.
Komu pomagamy?
Oprócz przekazywania pieniędzy w czasie finału WOŚP, w 2011 roku najwięcej osób przekazało pieniądze i dary na rzecz organizacji zajmujących się pomocą charytatywną dla osób najuboższych i bezdomnych (10%) oraz pomagających ofiarom klęsk żywiołowych i pomocą humanitarną (9%). Wśród wspieranych inicjatyw stosunkowo często są też wymieniane ekologia, ochrona środowiska, opieka nad zwierzętami (3%), a także organizacje i ruchy religijne, wspólnoty parafialne, misje (3%).
Kto pomaga?
Wspieranie organizacji społecznych jest wyraźnie związane z wykształceniem: dary pieniężne lub rzeczowe przekazało 78% Polaków, którzy ukończyli studia wyższe i 60% z wykształceniem podstawowym.
Na chęć wspierania organizacji wpływa też miejsce zamieszkania – filantropami częściej są osoby z dużych miast (szczególnie tych powyzej 200 tys. mieszkańców) niż mieszkańcy mniejszych miejscowości i wsi, choć jednocześnie mieszkańcy terenów wiejskich częściej wspierali organizacje społeczne niż ci, który mieszkają w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców.
Istnieje też zależność między sytuacją finansową i dochodami badanego a jego gotowością do materialnego wsparcia organizacji. Najlepiej widać ją porównując poziom zaangażowania w filantropię osób różniących się subiektywną oceną własnej sytuacji materialnej. Okazuje się, że wśród badanych, którzy uważają, iż nie starcza im na własne, najpilniejsze potrzeby co drugi (50%) twierdzi, że w zeszłym roku wsparł materialnie organizacje, a spośród tych, którzy określają się mianem „zamożnych” w filantropię angażowało się 80%.
Na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor i Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu badanie zrealizowała firma Millward Brown SMG/KRC na losowej, reprezentatywnej próbie 1008 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Badanie było prowadzone między 18 a 21 listopada 2011 roku.
Źródło: inf. własna