Co nowego w prawie dla podmiotów ekonomii społecznej?
Prezentujemy półroczne podsumowanie polskich i europejskich zmian systemowych w obszarze przedsiębiorczości społecznej. Monitoring tradycyjnie przygotował dla nas Filip Pazderski z Instytutu Spraw Publicznych.
Od ostatniej odsłony prowadzonego przez ISP monitoringu zmian systemowych w kontekście przedsiębiorczości społecznej w Polsce i Europie minęło kilka miesięcy. W tym czasie wydarzyło się tyle rzeczy, że o panującym w połowie roku zastoju, związanym z okresem wakacyjnym, dawno już zapomniano. Powrót z urlopów posłów i intensyfikacja prowadzonych przez nich prac w komisjach sejmowych, wydarzenia związane z organizacją VI Ogólnopolskich Spotkań Ekonomii Społecznej oraz przygotowaniem naszego kraju do nowej unijnej perspektywy budżetowej zdominowały prace nad rozwiązaniami systemowymi w Polsce. Na poziomie unijnym tematami kluczowymi były natomiast prace nad kolejnymi dokumentami politycznymi wskazującymi znaczenie przedsiębiorstw społecznych w unijnej gospodarce, przygotowania opisywanego już przez nas Europejskiego Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (EuSEF) oraz dalsze dyskusje wpisujące się w opracowanie II edycji Aktu o Jednolitym Rynku. Początek nowego roku, to bardzo dobry moment, by zrekapitulować te wydarzenia, zastanawiając się jednocześnie, jakie zmiany mogą nam one przynieść w kolejnych miesiącach. Kontekstowi europejskiemu dodatkowego znaczenia dodaje uzależnienia wymiaru wsparcia przedsiębiorstw społecznych w przyszłej wersji unijnych funduszy strukturalnych m.in. od rezultatów dyskusji nad unijnym budżetem prowadzonych na szczycie przywódców państw członkowskich w Brukseli w dniach 7-8 lutego br.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Druga z proponowanych zmian (art. 2 pkt 4) ma na celu przeciwdziałanie obecnemu zamrożeniu przez ministra finansów publicznych środków zgromadzonych w Funduszu Pracy. Gdyby wszedł w życie proponowany w zmienianej ustawie art. 109e łączna kwota środków Funduszu Pracy, udostępnionych przez ministra finansów ministrowi pracy i polityki społecznej oraz przekazanych w danym roku przez ministra pracy na realizację zadań ustawowych, nie będzie mogła być niższa niż suma kwoty równej 90% przychodów Funduszu Pracy w danym roku kalendarzowym i kwoty równej 80% stanu środków Funduszu na koniec roku poprzedniego. W ten sposób uruchomiona zostałaby znacznie większa niż dotychczas pula środków, które można by przeznaczać na działania aktywizujące osoby pozostające poza rynkiem pracy. Ważną grupą są tutaj na pewno beneficjenci działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa społeczne, a uwolnione w powyższy sposób środki Funduszu mogłyby zostać przeznaczone chociażby na zakładanie nowych spółdzielni socjalnych czy też tworzenie innego rodzaju przedsiębiorstw głoszących ideę realizowania celów społecznych obok tych ekonomicznych.
Komisyjny projekt o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw
- rozwoju infrastruktury usług aktywizacji, integracji oraz reintegracji społecznej i zawodowej na rzecz osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- inspirowaniu i promowaniu nowych metod działań w aktywizacji, integracji oraz reintegracji społecznej i zawodowej osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- wspieraniu rozwoju partnerskiej współpracy pomiędzy samorządami lokalnymi a podmiotami świadczącymi usługi aktywizacji, integracji oraz reintegracji społecznej i zawodowej na rzecz osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- monitorowaniu rozwoju lokalnej przedsiębiorczości społecznej służącej zwiększeniu aktywności społecznej i zawodowej osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- podnoszeniu kompetencji służb zajmujących się aktywizacją, integracją oraz reintegracją społeczną i zawodową osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Z takich zapisów wywnioskować można dwie rzeczy. Po pierwsze, w opartym na tych przepisach systemie pomocy społecznej wyraźniej uwzględniona zostanie ekonomia/przedsiębiorczość społeczna. Odpowiedzialność za dalszych rozwój należących do niej podmiotów zostanie zaś przeniesiona głównie na lokalny samorząd, a w szczególności na poziomie wojewódzkim. W praktyce może to oznaczać, że główne zadania będą tutaj pełniły Regionalne Ośrodki Pomocy Społecznej. Jak się wydaje, na przyjęcie takiego kierunku działania wskazują też zapisy założeń do umowy partnerstwa między polskim rządem a Komisją Europejską, określającej strukturę i priorytety krajowych programów operacyjnych, wdrażanych w ramach przyszłej wersji unijnych funduszy strukturalnych. We wspomnianym dokumencie przewidziano, iż główna część środków będzie po 2014 r. wydatkowana z poziomu regionalnego, gdzie skupiona zostanie zdecydowana większość pieniędzy skierowanych na działania wdrożeniowe, także te z zakresu ekonomii/przedsiębiorczości społecznej (więcej o krajowych pracach nad wdrożeniem nowej unijnej perspektywy budżetowej niżej).
Druga obserwacja związana jest z zależnością między wciąż nieokreślonymi jednoznacznie na gruncie obowiązującego prawa pojęciami ekonomii i przedsiębiorczości społecznej. Jak się wydaje, autorzy prezentowanych przepisów tę ostatnią postrzegają jako posiadającą przynajmniej częściowo pokrywający się zakres pojęciowy z pierwszą. Ponadto, ekonomia społeczna wydaje się otrzymywać znaczenie szersze i nadrzędne w stosunku do przedsiębiorczości społecznej. Warto by o tej perspektywie pamiętać szczególnie w kontekście dalszych prac nad ustawą o przedsiębiorczości społecznej.
Postęp prac nad ustawą o przedsiębiorczości społecznej
Zrezygnowano m.in. z zapisu mówiącego o tym, że status przedsiębiorstw społecznych będą mogły otrzymać tylko małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP), co oznacza rozszerzenie tego pojęcia także na mikro przedsiębiorstwa (zatrudniające kilka osób). Ponadto za rejestrację nowych przedsiębiorstw społecznych i nadzór nad ich działalnością nie miałby już odpowiadać Krajowy Sąd Rejestrowy, lecz powoływana ustawą Izba Przedsiębiorców Społecznych. W nowej wersji projektu zapisano też, że status przedsiębiorstwa społecznego może po prostu uzyskać przedsiębiorca spełniający warunki określone w ustawie i wpisany do rejestru przedsiębiorców. Nie powinno już teraz być problemów interpretacyjnych – przedsiębiorstwa społeczne mogą funkcjonować niezależnie od jakichkolwiek innych podmiotów.
Wolontariat możliwy w przedsiębiorstwach społecznych? – o kierunku planowanej nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego
Członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na posiedzeniu 13 grudnia 2012 r. zainteresowali się zagadnieniem funkcjonowania wolontariatu w obszarach związanych z działalnością gospodarczą. Na gruncie obowiązującego obecnie w Polsce prawa taka aktywność społeczna może być prowadzona wyłącznie w ramach działalności non profit oraz statutowej, nieposiadającej charakteru gospodarczego. Pierwszy wyłom w tym systemie związany był z wejściem w życie dwa lata temu zmian w ustawie o działalności leczniczej. Uznano tam, że posiada ona charakter działalności gospodarczej, dopuszczając wolontariat w tym zakresie.
Jeszcze inną kwestią jest możliwość świadczenia wolontariatu w ramach spółdzielni socjalnych, jeszcze w 2010 r. dopisanych do Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jako jedna z grup beneficjentów zapisów przewidzianych w tym dokumencie. Spółdzielnie socjalne, poza realizacją celów społecznych w postaci reintegracji społecznej i zawodowej swych członków, prowadzą też działalność gospodarczą. Stwarza to niejasność w tym, do jakiego stopnia w ich działaniach mogą być angażowani wolontariusze. Jak się wydaje, na gruncie obowiązującego prawa jest dopuszczalne angażowanie przez spółdzielnie ochotników tylko w obszarze działań skierowanych do społeczności lokalnej, w której funkcjonuje dana spółdzielnia czy też związanych z rehabilitacją jej członków/pracowników (obie formy aktywności przewiduje ustawa o spółdzielniach socjalnych). Cała ta konstrukcja i taki podział zadań wykonywanych w ramach spółdzielni wydaje się raczej karkołomny, więc i liczba wolontariuszy w tych podmiotach jest znikoma.
Ponadto, senator Mieczysław Augustyn zauważył na spotkaniu, że nowe wzywanie w tym obszarze może być związane z nadchodzącą zmianą w zakresie usług opiekuńczych i planowanym utworzeniem konkurencyjnego rynku tych usług. W jego ocenie, może ona doprowadzić do pojawienia się większej liczby podmiotów komercyjnych angażujących się w działania, gdzie tradycyjnie silnie obecny jest też wolontariat. Już teraz możliwość zaangażowania wolontariuszy występuje w ustawie o pomocy osobom niesamodzielnym. Z drugiej strony, jest też coraz więcej inicjatyw o charakterze komercyjnym, m.in. imprez sportowych czy kulturalnych, w które wielu ludzi chce się angażować na zasadzie wolontariatu. Obecny na posiedzeniu prezes warszawskiego Centrum Wolontariatu, Dariusz Pietrowski, wskazał w tym kontekście przykład zorganizowanego w Polsce turnieju Euro 2012.
Wnioskiem z tak przebiegającej dyskusji był postulat podjęcia próby nowelizacji Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, idącej w stronę prawnego uregulowania możliwości zaangażowania wolontariuszy w sferze gospodarczej. Wyklarowanie w ten sposób zasad korzystania z pomocy wolontariuszy przez podmioty gospodarcze stworzyłoby także pole do większego upowszechnienia stosowania tej formy aktywności przez spółdzielnie socjalne.
Prace nad strukturą polskiej interwencji w przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu w ramach przyszłej unijnej perspektywy budżetowej.
W dokumencie przyjmuje się, iż priorytetami dla Polski, jeśli chodzi o skierowanie strumienia przyszłych pieniędzy unijnych, powinny być: zwiększenie wskaźnika zatrudnienia, budowa gospodarki opartej na wiedzy, dostosowanie edukacji do potrzeb rynku pracy oraz zmniejszanie różnic w rozwoju różnych obszarów naszego kraju. Widać tutaj co najmniej kilka obszarów, gdzie ważną rolę może odegrać przedsiębiorczość/ekonomia społeczna. Odzwierciedla to przedstawiony w tym samym dokumencie podział na trzy główne obszary wsparcia, z których drugi dotyczyć ma poprawy spójności społecznej i terytorialnej. W jego ramach wsparcie ma być skierowane w szczególności m.in. na:
- zwiększenie dostępności i jakości edukacji na różnych poziomach (w tym przedszkolnej), zwiększenie aktywności zawodowej (np. poprzez dostosowanie do potrzeb rynku pracy);
- zwiększenie poziomu zatrudnienia, szczególnie wśród grup defaworyzowanych na rynku pracy (np. osoby młode, niepełnosprawne, w wieku 50+) oraz zmniejszenie poziomu zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym (np. poprzez aktywizację społeczno-zawodową).
Ponadto, w ramach obszaru dotyczącego zwiększania konkurencyjności gospodarki środki mają być kierowane m.in. na:
- innowacje i powiązania pomiędzy sferą B+R (badawczo-rozwojową) a przedsiębiorstwami (np. poprzez, podwyższenie stopnia komercjalizacji badań, wsparcie praw własności intelektualnej, zapewnianie kadr dla B+R);
- inwestycje przedsiębiorstw (z większym wykorzystaniem instrumentów pozadotacyjnych);
- oraz rozwój kapitału ludzkiego, (np. poprzez wdrażanie głównych zasad uczenia się przez całe życie, tzw. lifelong learning, podnoszenie jakości szkolnictwa wyższego).
Do realizacji każdego z tych celów w jakimś stopniu przyczynić się mogą przedsiębiorstwa społeczne, jeśli tylko ich rola zostanie w odpowiednich dokumentach przewidziana. Odzwierciedlają to zapisy zaproponowanych przez Komisję Europejską projektów regulacji dotyczących europejskich funduszy strukturalnych oraz poświęconej im wszystkim tzw. regulacji ogólnej, gdzie dla wsparcia przedsiębiorczości społecznej przewidziano wręcz odrębny priorytet. Nawet jeśli w Polsce nie będziemy mieli do czynienia z odrębnym programem operacyjnym poświęconym temu rodzajowi działalności, to wciąż może jej zostać przydzielone istotne miejsce w całym systemie wdrażania funduszy unijnych.
Trzeba też w tym miejscu zauważyć, że w kilku miejscach Założeń do umowy partnerstwa pojawia się obecnie ekonomia społeczna. Zawsze występuje ona jednak w kontekście działań o charakterze reintegracji społecznej i zawodowej, będąc wyraźnie postrzegana jako jedno z narzędzi polityki społecznej. Nigdzie nie funkcjonuje natomiast sama przedsiębiorczość społeczna, pojmowana na sposób, w jaki od końca 2011 r. promuje ją Komisja Europejska.
Uruchomienie funduszu pożyczkowego dla przedsiębiorstw społecznych
Uruchomienie powyższego funduszu po dłuższych przygotowaniach jest dobrą informacją dla polskiego sektora przedsiębiorczości społecznej. Pilotaż pozwoli nie tylko zweryfikować potrzeby należących do niego podmiotów w kontekście korzystania ze zwrotnych źródeł wsparcia finansowego oraz poznać stan przygotowania takich podmiotów do korzystania z tego typu mechanizmów. Pomoże on także lepiej zaznajomić się instytucjom finansowym ze specyfiką środowiska przedsiębiorstw społecznych, a wszystkim zaangażowanym podmiotom lepiej przygotować się do przewidywanych warunków wsparcia w najbliższej przyszłości. Przede wszystkim, chodzi o zwiększenie roli zwrotnych mechanizmów finansowych planowane w ramach nowej edycji unijnych funduszy strukturalnych oraz pojawiające się na horyzoncie perspektywy pozyskiwania pieniędzy na działalność przedsiębiorstw społecznych, jak planowany przez Komisję Europejską Fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej (zob. niżej).
Dalsze prace w ramach UE nad regulacją dotyczącą Europejskiego Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (EuSEF)
Przypomnijmy, że pomysł Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego polega na ustanowieniu rodzaju etykiety (emblematu) skierowanego do przedsiębiorstw społecznych funduszu europejskiego. Prawo do posługiwania się nią otrzymywałyby instytucje finansowe spełniające określone w komisyjnej propozycji kryteria. W zamian operatorzy takich funduszy uzyskiwaliby szereg udogodnień dla prowadzonej działalności, w tym poręczenie wiarygodności ze strony Komisji Europejskiej i poszczególnych państw członkowskich. To ostatnie powinno im ułatwić poszukiwanie potencjalnych inwestorów i zwiększanie w rezultacie własnych aktywów, z których zysk będą potem mogły zamienić w dalsze zwrotne inwestycje. Komisja deklaruje też przeznaczenie w ramach przyszłej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 ok. 300 mln euro, które mogą być wykorzystane jako wkład w ustanowienie pierwszych mechanizmów EuSEF (przy założeniu, że udział takich publicznych środków unijnych nie może przekroczyć 40% wartości danego funduszu).
Przyjęcie unijnego Aktu o Jednolitym Rynku II
UE o miejscu przedsiębiorstw społecznych w gospodarce i ich współpracy z biznesem
Przyjęcie takiego podejścia jest wyrazem wyraźnej zmiany na poziomie unijnym w odniesieniu do sposobu rozumienia wzrostu gospodarczego, jaka zaszła wraz z przyjęciem strategii Europa 2020. Zauważono, iż ograniczanie się do dbania o ten wzrost w jego czystej postaci nie wystarczy już do dalszego polepszania standardów życia obywateli Unii Europejskiej. Potrzeba także uwzględnienia społecznych spójności i włączenia w szerokim zakresie polityk unijnych, aż po te dotyczące stosunków przemysłowych. To samo odnosi się zresztą też do innowacji społecznych, uwzględnionych w dokumencie na zasadach analogicznych jak przedsiębiorczość społeczna.
Filip Pazderski, Instytut Spraw Publicznych
Źródło: Ekonomiaspoleczna.pl