Rady Pożytku Publicznego mają coraz większy wpływ na rozwój współpracy jednostek administracji publicznej i III sektora na różnych poziomach: terytorialnym (województwa, powiaty i gminy), branżowym (wokół problemów i kwestii społeczno-gospodarczych) i horyzontalnym (zagadnienia przekrojowe, wspólne dla sektora). Niniejszy zarys idei i funkcji Rad w sposób syntetyczny prezentuje podstawowe informacje i rekomendacje związane z funkcjonowaniem Rad.
Skąd pomysł na Rady…
Warto sobie uświadomić, że idea Rad Pożytku Publicznego ma nie tylko solidne podstawy prawne w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jest ona też ugruntowana wieloletnimi doświadczeniami wielu samorządów, tworzących we współpracy z organizacjami pozarządowymi różnego typu ciała konsultacyjne, doradcze i przedstawicielskie.
Trzeba tu z pewnością przywołać pierwszy zespół doradczy (pod nazwą Komisja Konsultacyjna), składający się z przedstawicieli III sektora i lokalnych władz, który powstał w 1995 roku w Gdyni. Jego zadaniem była szeroko pojęta koordynacja i zajmowanie się wszelkimi kwestiami związanymi ze współpracą gminy z trzecim sektorem.
Podobny zespół powstał w Warszawie w tym samym, 1995 roku. Urzędnicy, radni i liderzy organizacji współtworzyli m.in. zasady organizacji pierwszego w Polsce otwartego konkursu ofert, który we wrześniu 1995 r. pozwolił dofinansować 20 warszawskich organizacji kwotą 400 tys. zł. Mechanizm ten stał się – obok doświadczeń pomorskich – podstawą dla rozwiązań wdrożonych na poziomie całego kraju w drodze uchwalenia ustawy o działalności pożytku.
Co może Rada Działalności Pożytku Publicznego? – odc. II: Umocowania prawne
Co może Rada Działalności Pożytku Publicznego? – odc. IV: Modele tworzenia RDPP cz. 2
Co może Rada Działalności Pożytku Publicznego? – odc. VI: Dodatkowe zadania Rady
Co może Rada Działalności Pożytku Publicznego? – odc. VIII: Rada jako ciało konsultacyjne
Źródło: Inf. własna