Co dalej z Priorytetem V w PO KL? Informacja z posiedzenia Grupy roboczej ds. dobrego rządzenia
Zmiany w konstrukcji Priorytetu V PO Kapitał Ludzki oraz stan realizacji projektów systemowych były przedmiotem dyskusji Grupy roboczej ds. dobrego rządzenia funkcjonującej przy Komitecie Monitorującym Programu. Posiedzenie odbyło się 10 marca w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Z uwagi na konsekwencje dla organizacji, w tej informacji koncentrujemy się na pierwszym zagadnieniu.
Cele zmian w Priorytecie
Priorytet V Dobre rządzenie ma za zadanie m.in. wzmocnienie sektora pozarządowego w jego relacjach z administracją publiczną na rzecz kształtowania polityk publicznych. W efekcie zmian w jego strukturze ma nastąpić rzeczywiste osiągnięcie celów szczegółowych, jakie zostały w nim określone. Są to:
- Poprawa zdolności regulacyjnych administracji publicznej,
- Poprawa jakości usług oraz polityk związanych z rejestracją działalności gospodarczej i funkcjonowaniem przedsiębiorstw,
- Modernizacja procesów zarządzania w administracji publicznej i wymiarze sprawiedliwości,
- Budowa potencjału partnerów społecznych i organizacji pozarządowych ukierunkowana na wzmocnienie ich aktywnego uczestnictwa w procesie realizacji Strategii Lizbońskiej.
Dla organizacji zwiastuje to zmiany w obecnym Poddziałaniu 5.4. Rozwój potencjału III sektora. Nowym działaniom w Priorytecie zostanie nadana nowa numeracja. Dotychczasowe Poddziałanie 5.4. dotyczące dialogu obywatelskiego zostanie włączone w Działanie 5.12 Partnerstwo, obok wsparcia dla dialogu społecznego i partnerów społecznych.
Kilka słów o procesie
Prace nad przemodelowaniem Priorytetu V Dobre rządzenie stanowią element przeglądu śródokresowego (w 2011 r. zostaną wprowadzone w życie jego efekty), jak i są odpowiedzią na zastrzeżenia Komisji Europejskiej dotyczące efektywności wsparcia udzielanego w ramach tego priorytetu. Sytuacja na dziś przedstawia się następująco:
- wyzwania określone w Priorytecie V opisane w Programie Operacyjnym zostały przedstawione odpowiednio, lecz niewłaściwie zostały określone oczekiwane efekty wsparcia, wskaźniki dla priorytetu (tzn. ich osiąganie nie musi się przekładać na realizację celów priorytetu i doprowadzenie do faktycznej zmiany),
- wyzwaniem jest struktura Priorytetu V na poziomie zapisów Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL tak, aby lepiej przekładały się na cele Programu,
- w Polsce brak jest jednolitego dokumentu/strategii w obszarze dobrego rządzenia – pewną odpowiedzią w tym zakresie może być obecna praca rządu nad opracowaniem 9 strategii horyzontalnych; odnowiony Priorytet V powinien korespondować zwłaszcza z kilkoma strategiami, z tego względu zostały powołane nieformalne zespoły ds. zgodności Priorytetu V ze strategiami: Sprawne Państwo (X.2010), Rozwoju Kapitału Społecznego (I.2011), Innowacyjności i Efektywności Gospodarki (planowana od III.2011),
- struktura Priorytetu zostanie skoncentrowana wokół celów i działań w odróżnieniu od obecnej, skupionej wokół instytucji (Instytucji Pośredniczących 2 stopnia).
Do przebudowy Priorytetu V zostaną wykorzystane efekty misji OECD, której cele są następujące:
- analiza mocnych i słabych stron polskiej administracji (do 2013 roku) w zakresie jej wydajności itp, dostosowania się do Strategii EU 2020, potrzeb w zakresie partycypacji oraz wzmacniania potencjału na wszystkich szczeblach,
- zbadanie celowości, spójności Priorytetu V, lepsze powiązanie obszarów i projektów prowadzonych przez instytucje publiczne, jak również analiza wskaźników w Priorytecie V.
Wyzwania nowej „piątki”
Odnowiona struktura Priorytetu V Dobre rządzenie napotyka na kilka wyzwań:
- potrzeba technicznych zmian, np. w zapisach dokumentów składających się na System Realizacji PO Kapitał Ludzki, porozumieniach z Instytucjami Pośredniczącymi oraz Instytucjami Pośredniczącymi 2 stopnia, systemie SIMIK,
- podział odpowiedzialności poszczególnych instytucji w stosunku do obszarów merytorycznych,
- dopasowanie alokacji na poddziałania,
- zaplanowanie okresu przejściowego między nową a starą strukturą Priorytetu,
- decyzje dotyczące projektów niewpisujących się w cele Priorytetu V - w nowej strukturze projekty te są jeszcze bardziej widoczne.
Kto reprezentował organizacje
Z ramienia organizacji pozarządowych w posiedzeniu uczestniczyli Marzena Wojda i Witold Monkiewicz z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Marcela Wasilewska z Federacji Organizacji Pozarządowych Centrum Szpitalna i Agata Wiśniewska-Górczewska z Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Kalendarz dalszych prac
- przełom marca i kwietnia - misja ekspercka OECD skierowana do Interesariuszy Priorytetu V,
- kwiecień-maj – wyniki przeglądu OECD – przygotowanie i skonsultowanie, raport cząstkowy w zakresie wskaźników oraz dalszych kierunków wsparcia Priorytetu V,
- w miarę postępu prac nad strategiami horyzontalnymi – przygotowanie opisów zgodności Priorytetu V – strategie mają być gotowe wiosną br.,
- stworzenie matrycy Priorytetu V i jej konsultacje,
- czerwiec - wprowadzenie zmian na poziomie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
- po przemodelowaniu Programu - zmiany w Szczegółowym Opisie Priorytetów, alokacjach na działania, umowach z IP2, ewentualne zmiany w Planach działania a 2011,
- sierpień – robocza wersja raportu końcowego dotyczącego polityk publicznych w Polsce (jakkolwiek prace nad raportem będą trały do połowy 2012).
Tak więc od 2012 roku praca nad wdrażaniem Priorytetu V będzie przebiegała według nowych zasad.
Kolejne posiedzenie Grupy roboczej ds. dobrego rządzenia odbędzie się w drugiej połowie maja, zaś posiedzenie Komitetu Monitorującego PO Kapitał Ludzki w dniach 6-7 czerwca br.
Źródło: Inf. własna