Dwa lata temu wydawało się, że ekonomia społeczna staje się coraz ważniejszym elementem polityki Unii Europejskiej. Po wyborach do europarlamentu i zmianie Komisji Europejskiej, nowi komisarze na razie nie wykazują wielkiego zainteresowania tym tematem. O tym, jak będzie wyglądała europejska przyszłość ekonomii społecznej rozmawiali w Rzymie eksperci GECES - opowiada dla ekonomiaspoleczna.pl polska delegatka Izabela Przybysz z ISP.
Z reguły grupa spotyka się w Brukseli i dyskutuje w swoim gronie. Tym razem obrady zostały zdominowane przez konferencję i jej uczestników. Może i dobrze, bo spotkania poza siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli mają zupełnie inny charakter i pozwalają na mniej formalne dyskusje. Te brukselskie w formalnych salach obrad, w otoczeniu tłumaczy, z bardzo napiętym programem rozmów nie dają tyle swobody do nieformalnych wypowiedzi. Ostatnie spotkanie, w ciepłym Rzymie, przebiegało w bardziej kameralnej atmosferze.
Spotkanie podzielane było na trzy sesje dotyczące zagadnień, które miały zostać zaopiniowane zanim staną się informacjami publicznymi. Były to: praktyczne zastosowanie pomiaru wpływu społecznego, transpozycja dyrektyw dotyczących zmian w zamówieniach publicznych oraz podsumowanie raportu dotyczącego przedsiębiorczości społecznej w Europie.
Transpozycja dyrektyw dotyczących zmian w zamówieniach publicznych – korzyści dla przedsiębiorczości społecznej
Celem spotkania była dyskusja dotycząca zmian w zamówieniach publicznych w kontekście możliwości ich zastosowania w krajach członkowskich. Przypomnę, że dyrektywa dotycząca zmiany w procedurze zamówień weszła w życie w październiku 2014 roku. Pozawala ona na wprowadzenie do prawa krajowego znacznych udogodnień dla ekonomii społecznej. Jednym z głównych rezultatów spotkania było wspólne przekonanie, że przygotowywany przez Komisję podręcznik dotyczący nowego prawa powinien zawierać dobre praktyki krajowe z kilku krajów członkowskich.
Wiele wątpliwości wzbudziła kwestia, na ile nowa dyrektywa wpłynie na poprawę sytuacji samych przedsiębiorstw. Podniesienie progu, od którego obligatoryjne jest stosowanie procedury zamówień publicznych, wiąże się z tym, że zadania poniżej progu zlecane są poza zamówieniami. Brytyjczycy zwrócili uwagę, że przetargi o wysokiej wartości będą trudno dostępne dla sektora społecznego. Problematyczne może być dla nich przede wszystkim zapewnienie zabezpieczenia społecznego czy wadium.
Raport dotyczący przedsiębiorstw społecznych w Europie.
Zastosowania pomiaru wpływu społecznego w kontekście Europejskiego Funduszu na rzecz Przedsiębiorczości Społecznej EUSEF
Z rozmów z uczestnikami tej sesji wiem, że szczególnie istotne były podczas niej rozważania dotyczące konfliktu interesów pomiędzy inwestorem a przedsiębiorcą, zakresu informacji wymaganych do podjęcia inwestycji czy sposobów pomiary oddziaływania społecznego.
Po tych dyskusjach tym razem pozostał wśród uczestników pewien niedosyt. Nadal nie wiadomo, kto po Komisarzu Michaelu Barnier przejmie nadzór nad realizacją Strategii na rzecz przedsiębiorczości społecznej, która obowiązuje do 2017 roku.
Należałoby przypomnieć, że Inicjatywa na rzeczy Przedsiębiorczości Społecznej została zapoczątkowana przez Dyrekcję Generalną ds. Rynku Wewnętrznego przy wsparciu DG ds. Rynku Pracy i Spraw Społecznych i DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu. Dzięki wsparciu trzech komisarzy przedsiębiorczość społeczna zaczęła być rozważanym w kontekście szeroko pojętych relacji na rynku wewnętrznym UE.
Pomysły które pojawiały się w kuluarach, aby Inicjatywę przenieść i ograniczyć jedynie do Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych, bardzo umniejszyłoby jej wagę. Z trzech Generalnych Dyrekcji Komisji Europejskiej wspierających Inicjatywę pozostałaby tylko jedna i to ściśle związana ze sprawami społecznymi.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl