W kolejnym artykule ukazującym się w ramach kampanii „Każdy Inny! Wszyscy Równi!”, chcemy skupić swą uwagę na temacie kształcenia Polaków z niepełnosprawnością na uczelniach wyższych. Potrzeba uczenia się, samokształcenia i doskonalenia jest od zarania dziejów zapisana w naturze człowieka. Każda jednostka funkcjonująca w zorganizowanym społeczeństwie, pełni określoną rolę społeczną, ma swoje potrzeby, marzenia, aspiracje – m. in. zawodowe!
Taki stan rzeczy ma swoje konsekwencje nie tylko w obniżeniu kwalifikacji zawodowych, ale (co bardzo istotne) brak dostępu do edukacji zaburza proces rehabilitacji, co przekłada się na zaburzenie procesu wyrównywania różnic w zakresie umiejętności komunikacyjnych, społecznych i zawodowych.
Studenci uczelni wyższych w Polsce, niewidomi oraz słabowidzący najczęściej uskarżają się na:
1/ brak specjalistycznego sprzętu komputerowego dla niewidomych i słabowidzących,
2/ niewysoki poziom dostępności podręczników (w wersji elektronicznej lub brajlowskiej),
3/ nisko poziom współpracy ze strony prowadzących zajęcia – np. Nieudzielanie zgody na nagrywanie wykładów,
Inne bariery hamujące rozwój aktywności osób niepełnosprawnych w obszarze szkolnictwa wyższego to np. Nieprzygotowanie organizacyjne uczelni wyższych do kształcenia osób niepełnosprawnych, również niedostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb studentów z dysfunkcją np. Wzroku, słuchu, mowy, a także niedostosowanie infrastrukturalne budynków uczelnianych do warunków osób z niepełnosprawnością.
W związku z nowelizacją w 2011 roku ustawy prawo o szkolnictwie wyższym, uczelnie wyższe zobligowane zostały do „stwarzania osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych” (art. 13 ust. 1 pkt. 6 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku z późn. zm.). Ponadto, w myśl przedmiotowej ustawy, art. 49 ust. 1 pkt. 11 uczelnie wyższe otrzymywać będą środki celowe na „dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, w tym służących kształceniu studentów i doktorantów, będących osobami niepełnosprawnymi”.
Jest to niewątpliwie czynnik determinujący dobrą perspektywę kształcenia na uczelniach wyższych osób z niepełnosprawnością. Ponadto, jest to realna szansa na to, że procent polaków niepełnosprawnych, którzy będą kończyć uczelnie wyższe z powodzeniem będzie z roku na rok rósł. Nieodłącznym elementem, który winien towarzyszyć wprowadzonym powyższymi przepisami zmianom jest konieczność realizacji kampanii informacyjno – promocyjnych wśród polaków, promujących aktywność edukacyjną w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Konieczne jest ścisłe monitorowanie postępu działalności uczelni wyższych w przedmiocie opisanych powyżej zmian, dążenie do konsekwentnego i dynamicznego ich realizowania.
Podsumowując, idąc z duchem natury człowieka, potrzeby samorealizacji i osiągania postawionych sobie celów, jako społeczeństwo rozwinięte powinniśmy umożliwić każdej zainteresowanej i chętnej osobie możliwość kształcenia na zróżnicowanym poziomie. Mając na uwadze osoby z niepełnosprawnością, z jednej strony czytelniku drogi widzisz, że twoi sąsiedzi niepełnosprawni studiują, uczą się, pracują i mają takie same potrzeby jak każdy inny człowiek stąpający po tej Ziemi. Pamiętaj, że każdy jest inny, ale wszyscy równi!
Artykuł napisany w ramach projektu „Każdy Inny! Wszyscy Równi!”, realizowanego przez Wielkopolską Radę Koordynacyjną Związek Organizacji Pozarządowych, współfinansowanego ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Pobierz
-
201209131338080218
800468_201209131338080218 ・38.72 kB
-
201209180922100968
801422_201209180922100968 ・38.72 kB
Źródło: Wielkopolska Rada Koordynacyjna Związek Organizacji Pozarządowych