Chat GPT i długo, długo nic. Wyniki badania na temat korzystania z narzędzi AI przez uczniów liceów
6 na 10 uczniów liceów STO używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do celów związanych z nauką w szkole. Wsparcie narzędzi AI okazuje się szczególnie pożądane w przypadku języka polskiego i języków obcych, a wśród dostępnych rozwiązań króluje Chat GPT. Badanie w liceach STO zostało zrealizowane przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO), największą organizację oświaty niepublicznej.
Od czasu debiutu Chat GPT trwają dyskusje na temat stosowania sztucznej inteligencji w rożnych dziedzinach, w tym w sferze edukacji. Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało uczniów swoich liceów, czy aktualnie korzystają z narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole.
Twierdząco na tak postawione pytanie odpowiedziało 6 na 10 (60,6%) ankietowanych licealistów. Co czwarty uczeń, będący użytkownikiem narzędzi AI (27,4%) korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, a 43% – co najmniej raz w miesiącu.
Zdecydowanie największą popularnością wśród narzędzi opartych na sztucznej inteligencji cieszy się wśród licealistów Chat GPT. W grupie uczniów, którzy deklarują korzystanie z narzędzi AI, niemal każdy (98,5%) przyznał, że używa lub używał tego narzędzia do celów związanych z nauką szkolną. Znacznie mniejszy odsetek zadeklarował korzystanie z innych narzędzi – Character AI (16,3%), Midjourney (8,9%), DALL-E (5,2%) oraz Bard (3,0%).
Chat GPT nauczy nas polskiego?
Wsparcie sztucznej inteligencji okazuje się szczególnie pożądane w przypadku języka polskiego. 7 na 10 uczniów korzystających z narzędzi AI (70,4%) wskazało, że używa ich do wykonywania zadań związanych z tym przedmiotem. Kolejne miejsca zajęły: języki obce (37%), informatyka (26,7%) i historia (25,9%).
Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika ponadto, że licealiści korzystają z narzędzi AI przede wszystkim do zdobywania informacji (75,6%), poszukiwania pomysłów (60,0%) i generowania prac, które następnie samodzielnie poprawiają (49,6%).
– W obecnej podstawie programowej brakuje treści poświęconych sztucznej inteligencji. W efekcie, młodzież ma niewielką wiedzę o możliwościach, jakie dają narzędzia AI i nie posługuje się nimi w pełni świadomie. Znalazło to odzwierciedlenie w naszym badaniu – licealiści korzystają głównie z najbardziej znanych narzędzi i zwykle nie wykraczają poza ich podstawowe zastosowania – mówi Leszek Janasik, dyrektor Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 5 STO w Milanówku. – Młodzi ludzie zasługują na więcej informacji, zarówno na temat potencjału narzędzi AI, jak i wątpliwości, które wiążą się z ich stosowaniem. W naszej szkole chcemy, by zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli świadomość wyzwań, przed którymi stoją. Przeprowadziliśmy dyskusję, w której każdy mógł zaprezentować swój punkt widzenia. Dzięki tej wymianie spostrzeżeń nauczyciele starają się unikać zadawania prac domowych, które mogą zostać wykonane przez narzędzia AI. Uczniowie z kolei mają większą świadomość, że polegając w zbyt dużym stopniu na sztucznej inteligencji, ograniczają własny rozwój w określonych obszarach – dodaje.
Anty-AI
Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika, że 4 na 10 ankietowanych licealistów (39,4%) nie wykorzystuje obecnie narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole. Co czwarta osoba w tej grupie (25,6%) używała ich jednak w przeszłości.
Rezygnacja ze stosowania narzędzi AI jest przez licealistów motywowana m.in. szkodliwym wpływem sztucznej inteligencji na ich własną wiedzę i kreatywność oraz błędami popełnianymi przez narzędzia AI.
O badaniu
Badanie poświęcone wykorzystywaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przez uczniów liceów zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 15-17 kwietnia 2024 r. W ankiecie skierowanej do uczniów liceów Społecznego Towarzystwa Oświatowego wzięło udział 218 uczniów liceów STO.
O Społecznym Towarzystwie Oświatowym
Społeczne Towarzystwo Oświatowe to pierwsza i największa organizacja oświaty niepublicznej w Polsce. Działające od 1987 roku stowarzyszenie zrzesza prawie 100 szkół i placówek oświatowych z całego kraju, w których uczy się ok. 15 tys. uczniów, a zatrudnionych jest ok. 2,5 tys. osób. Koncepcja STO polega na harmonijnym połączeniu edukacji i wychowania. Nauczyciele, uczniowie i rodzice wspólnie kształtują szkoły STO, akceptując podstawowe zasady i reguły, takie jak uczciwość, rzetelność, wzajemny szacunek i empatia. Więcej informacji o STO: www.sto.org.pl
Źródło: Społeczne Towarzystwo Oświatowe