W czerwcu tego roku oficjalnie zostanie otwarte Słupskie Centrum Organizacji Pozarządowych i Ekonomii Społecznej (SCOPiES) wybudowane w ramach projektu rewitalizacji Traktu Książęcego. Możliwe, że Centrum tylko z nazwy będzie pozarządowe, bo jak się okazuje Urząd Miejski w Słupsku postanowił odebrać jego administrowanie organizacji pozarządowej i zatrzymać je w rękach urzędników.
Pod koniec lutego 2013 roku Centrum Inicjatyw Obywatelskich otrzymało wypowiedzenie umowy partnerskiej dotyczącej prowadzenia SCOPiES ze względu na „zmianę koncepcji prowadzenia SCOPiES”.
Krótka historia powstania Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Ekonomii Społecznej
Już w latach 2008-2009 CIO realizowało projekt finansowany z funduszy europejskich pn. „Centrum Organizacji Pozarządowych i Ekonomii Społecznej” jako swój autorski pomysł. Na jego podstawie, we współpracy ze środowiskiem pozarządowym, została opracowana koncepcja funkcjonowania SCOPiES w ramach rewitalizacji Traktu Książęcego. CIO sfinansowało również konsultacje pomysłu rewitalizacyjnego, za co Urząd Miejski otrzymał dodatkowe punkty przy ocenie projektu.
W 2009 roku w ramach konkursu prowadzonego przez Urząd Miejski na Partnera Społecznego do projektu „Rewitalizacja…” CIO zostało wybrane jako podmiot odpowiedzialny w projekcie za prowadzenie Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych I Ekonomii Społecznej pod kątem administracyjnym i merytorycznym. Umowa Partnerska w tym zakresie została podpisana w dniu 30 grudnia 2009 roku.
Bardzo krótka historia wypowiedzenia umowy na prowadzenie SCOPiES
Ponad 3 lata później, dokładnie w dniu 28 stycznia 2013 roku, gdy nowy budynek SCOPiES jest niemal gotowy do „wprowadzenia się”, Centrum Inicjatyw Obywatelskich otrzymało aneks do wyżej wymienionej umowy, zgodnie z którym z Umowy Partnerskiej wykreśla się z zadań Partnera (CIO):
- prowadzenie Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych I Ekonomii Społecznej w zakresie obsługi administracyjnej i merytorycznej,
- wsparcie mniejszych organizacji zajmujących się działaniami ze sfery społecznej, które nie mają własnej siedziby w ramach Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Ekonomii Społecznej.
Mimo, iż Umowa Partnerska wprost mówi o konieczności prowadzenia konsultacji pomiędzy Urzędem a CIO w ważnych kwestiach, takowe się nie odbyły. W związku z tym, Zarząd CIO nie wyraził zgody na wprowadzenie zmian do Umowy Partnerskiej.
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o…. etaty?
Miasto swoją decyzję uzasadnia koniecznością zwiększenia o cztery etaty liczby osób zatrudnionych w SCOPiES w ramach realizacji projektu „Rewitalizacja…”. Zarówno w umowie na realizację projektu, jak i we wniosku aplikacyjnym nie ma wskaźnika zatrudnienia w postaci czterech etatów w SCOPiES. Jedyny wskaźnik, jaki jest podany, to ogólna liczba nowych miejsc pracy na poziomie 24 dla całego projektu, w którym powstanie SCOPiES stanowi niecałe 10% całego budżetu projektu. Nigdzie nie ma też zapisu, że są to etaty przypisane do SCOPiES, ani że nie mogą być one zapewnione przez Partnera (CIO).
„Wystosowaliśmy pismo do Pana Prezydenta z własną propozycją aneksu, gdzie zgadzamy się na oddanie administrowania budynku w ręce Urzędu, przy jednoczesnym zachowaniu zadań związanych z merytorycznym prowadzeniem SCOPiES – zapewnieniem pracowników merytorycznych, udzielaniem porad, prowadzeniem szkoleń itd. – mówi Prezeska CIO Marta Makuch. – Dodam, że CIO dysponuje środkami finansowanymi na rok 2013 i 2014 (ok. 200 tys. złotych rocznie) umożliwiającymi prowadzenie SCOPiES ze środków zewnętrznych. Niestety, Urząd nie jest tym zainteresowany i mimo pisemnej prośby, by podjąć negocjacje w tym zakresie odpowiedział wypowiedzeniem umowy”.
25 lutego CIO otrzymało pismo dotyczące wypowiedzenia umowy partnerskiej, w którym napisano, iż przyczyną zerwania umowy jest zmiana koncepcji prowadzenia Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Ekonomii Społecznej. Mimo, iż Umowa Partnerska wciąż obowiązuje (umowa wygaśnie pod koniec marca br.), to Urząd już zakończył nabór na stanowisko podinspektora ds. organizacji pozarządowych, w którym jedynym wymogiem świadczącym o znajomości sektora pozarządowego jest (w ramach wymagań dodatkowych): posiadanie wiedzy i praktyki w zakresie funkcjonowania sektora pozarządowego. Reszta wymagań dotyczy wiedzy z zakresu funkcjonowania urzędu i urzędniczych procedur.
Nowa koncepcja – zamiast Centrum Organizacji Pozarządowych Centrum Administracji Samorządowej?
Zmieniona koncepcja, o której mowa, nie została opisana w żadnym z pism do CIO. W realizowanym projekcie również nie ma zawartej „nowej” wizji SCOPiES. Jeżeli taki dokument istnieje, nie został on w żaden sposób skonsultowany z Partnerem, ani innymi organizacjami pozarządowymi, dla których Centrum powstaje.
„Mam sporą obawę, że zamiast Centrum Organizacji Pozarządowych będziemy mieli Centrum Administracji Samorządowej, będące zamiast przyjacielem to konkurencją dla organizacji pozarządowych. To nie jest zgodne z duchem i koncepcją tego projektu. Siłą projektu „Rewitalizacja Traktu Książęcego…” było angażowanie mieszkańców, organizacji i ruchów oddolnych w jego wymyślanie, konsultowanie, a na końcu realizację. Podczas podpisywania umowy Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk podkreślał wyjątkowość i wartość projektu właśnie ze względu na jego partycypacyjny charakter. Decyzja o zerwaniu umowy jest wyrazem całkowitej zmiany idei tego przedsięwzięcia – z obywatelskiej na urzędniczą” – podkreśla Marta Makuch, szefowa CIO.
Centrum Inicjatyw Obywatelskich niemal od 20 lat wspiera organizacje pozarządowe oraz aktywnych obywateli w subregionie słupskim. Swoje projekty realizuje bez udziału finansowego Miasta Słupska.
Korzyści dla mieszkańców i organizacji wynikające z działalności CIO:
- przy wsparciu CIO powstało Biuro Porad Obywatelskich (dziś funkcjonuje niezależnie)
- CIO brało aktywny udział w powołaniu Banku Żywności
- CIO pomogło zdobyć kilkudziesięciu organizacjom zdobyć kilka milionów złotych na bezpośrednią pomoc mieszkańcom
- pomaga młodzieży: dawało dotacje dla grup młodzieżowych, wspiera akcję Młodzi z Witkacym, corocznie organizuje imprezę Partybus
- przeprowadziło kilkadziesiąt dyskusji w ramach Kawiarenki Obywatelskiej oraz kilka procesów konsultacji społecznych
- prowadziło akcje frekwencyjne oraz protest wobec likwidacji połączeń kolejowych ze Słupskiem („Ostatnie pożegnanie pociągów”)
- wspiera organizacje pozarządowe od niemal 20 lat prowadząc dla nich Centrum Organizacji Pozarządowych
- rocznie (średnio) CIO przeznacza ok. 200 tysięcy złotych na wsparcie organizacji pozarządowych (bezpłatne szkolenia, porady, coaching, usługi księgowe itp.
- funkcjonuje bez jakiegokolwiek wsparcia finansowego z Urzędu Miejskiego
- na stałe z pomieszczeń CIO korzysta ok. 10 organizacji (są zarejestrowane pod adresem CIO, korzystają z powierzchni biurowej do prowadzenia codziennej działalności, bezpłatnie korzystają ze sprzętu i wyposażenia CIO) - tylko od 2005 roku CIO przeznaczyło na wsparcie słupskich organizacji oraz mieszkańców/nek Słupska ok. 7 milionów złotych (środki zdobyte z funduszy zewnętrznych)
- wspiera finansowo działania Urzędu na rzecz organizacji pozarządowych – obecnie w ramach zdobytych środków przez CIO z Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Miejski otrzyma ok. 500 tysięcy złotych, m.in. na sfinansowanie etatu oraz dodatków do wynagrodzeń pracowników urzędu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie stanowisk pracy.
Źródło: Centrum Inicjatyw Obywatelskich