Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Google.org zadba o bezpieczeństwo dzieci w Internecie
„Zagrożenia w sieci działają na podstawie tych samych mechanizmów, które znamy od lat w rzeczywistości offline.”[1] - oto jedno z głównych założeń, które przyświeca projektowi „Dobre łącza” przygotowanemu przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na realizację działań Fundacja otrzymała wsparcie z europejskiego funduszu Google.org Impact Challenge: Bezpieczeństwo w sieci.
„Prawie 68% tzw. częstych sprawców przemocy tradycyjnej równie często sięgało po przemoc elektroniczną. Podobnie wygląda sytuacja ofiar. Kiedy ktoś doświadczał agresji twarzą w twarz, był także częściej ofiarą agresji online. Zagrożenia w sieci działają na podstawie tych samych mechanizmów, które znamy od lat w rzeczywistości offline. Występują jedynie w innym środowisku”[1] - oto jedno z głównych założeń, które przyświeca projektowi „Dobre łącza” przygotowanemu przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na realizację działań Fundacja otrzymała wsparcie z europejskiego funduszu Google.org Impact Challenge: Bezpieczeństwo w sieci.
Samoświadomość, samokontrola, świadomość społeczna, zdolności interpersonalne i odpowiedzialne podejmowanie decyzji. To zestaw cech emocjonalno-społecznych, o które zdaniem specjalistów należy rozbudować zestaw kluczowych kompetencji ery cyfrowej.
"Bez odniesienia do możliwych źródeł niebezpiecznych zachowań w Internecie, takich jak niska samoświadomość, brak umiejętności stawiania granic czy brak samodyscypliny, edukacja cyfrowa staje się dla wielu gorzej funkcjonujących dzieci zestawem sztywnych zasad i scenariuszy, których w kryzysowych sytuacjach nie umieją zastosować" - mówi Karolina Giedrys-Majkut, szefowa zespołu edukacji filmowej w Centrum Edukacji Obywatelskiej. - "Właśnie dlatego chcemy uzupełnić kształtowanie kompetencji cyfrowych i medialnych o edukację z obszaru SEL, czyli umiejętności społeczno-emocjonalnych. W projekcie „Dobre łącza” skupiamy się na dobrostanie użytkownika, a nie na wyrwanych z kontekstu zachowaniach, takich jak naruszenia prywatności, cyberprzemoc, uzależnienie od gier, które łączy jedynie to, że odbywają się w sieci" - tłumaczy.
W ramach projektu 100 szkół, 150 nauczycieli i 3000 uczniów otrzyma narzędzia edukacyjne oparte na metodzie psychoedukacji poprzez film. W ich skład wejdą filmy krótkometrażowe wraz ze scenariuszami zajęć dla dzieci odnoszące się do kompetencji społeczno-emocjonalnych (SEL). Dobrane zostaną także filmy dla rodziców, które będą wskazywać sposoby wspierania dzieci w rozwoju kompetencji SEL oraz zachęcać do refleksji nad własną postawą. Fundacja przeprowadzi również warsztaty i szkolenia wspierające w szkołach.
Projekt zostanie zrealizowany dzięki środkom z Google.org Impact Challenge: Bezpieczeństwo w sieci. Ten europejski fundusz Google o wartości 10 milionów euro wspiera organizacje tworzące praktyczne rozwiązania w zakresie zwalczania nienawiści i ekstremizmu w sieci oraz zwiększania bezpieczeństwa dzieci. O jego wsparcie ubiegało się ponad 870 projektów z 44 krajów. Wśród 29 podmiotów z 14 krajów, które otrzymały środki znalazły się dwie organizacje z Polski: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polska Akcja Humanitarna.
Do grona laureatów Google.org Impact Challenge: Bezpieczeństwo w sieci należą organizacje przygotowujące różnorodne projekty i kierujące je do różnorodnych odbiorców. Wśród beneficjentów, obok CEO, znalazły się FARE Network, który opracował narzędzia do skuteczniejszego konfrontowania się ze zjawiskiem nienawiści i dyskryminacji w środowisku futbolu czy też Mama Chat, która zapewnia bezpłatne i anonimowe wsparcie kobietom, zmagających się z trudną sytuacją czy też kryzysem psychicznym.
[1] Takie wnioski płyną np. z badań EU Kids online 2018 prowadzonych przez prof. UAM Jacka Pyżalskiego w partnerstwie z Fundacją Orange: https://fundacja.orange.pl/files/user_files/EU_Kids_Online_2019_v2.pdf