Lublin przygotowuje się do wprowadzenia budżetu obywatelskiego. Aby pomyślnie przeprowadzić proces wdrażania tego narzędzia współdecydowania o wydatkach z budżetu, wszystkie zainteresowane osoby mogą uczestniczyć w spotkaniach informacyjnych, podczas których omawiane są związane z nim szanse i zagrożenia.
W Łodzi, podobnie jak w Lublinie proces wprowadzania budżetu partycypacyjnego rozpoczął się od jednostek pomocniczych. W Lublinie w ramach pilotażowego projektu realizowanego przez Fundację Wolności i Urząd Miasta w dzielnicy Rury podjęto próbę rozdysponowania 109 tys. zł (wpłynęło 121 propozycji; w wyniku weryfikacji, 111 projektów znalazło się na karcie do głosowania; oddano 795 głosów). Mieszkańcy i mieszkanki Łodzi obecnie zakończyli głosowanie nad przeznaczeniem 20 mln zł. O przebiegu całego przedsięwzięcia opowiedział Łukasz Prykowski – pełnomocnik Prezydenta Miasta Łodzi ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Na początku Prezydent Miasta Łodzi powołała zespół roboczy składający się z osób reprezentujących Urząd Miasta, Radę Miasta, środowisko naukowe, organizacje pozarządowe, jak również Rady Osiedli. W tym gronie opracowano zasady wdrożenia budżetu obywatelskiego (w okresie około czterech miesięcy). Wdrażając budżet obywatelski przeprowadzono kampanię promocyjną i edukację. Została ona zrealizowana przez organizacje pozarządowe w ramach zadania zleconego w otwartym konkursie ofert. Przeznaczono na nie kwotę 200 tys. zł.
W ramach budżetu obywatelskiego opracowano dwa poziomy: lokalny (na projekty dzielnicowe do 3 mln zł) i ogólnomiejski (z budżetem w wysokości 5 mln zł na zadanie), w ramach których mieszkańcy i mieszkanki zgłaszali projekty w okresie dwumiesięcznym. Łącznie odbyło się 36 spotkań informacyjno-konsultacyjnych. Pod każdym zgłoszonym zadaniem musiało się podpisać 15 osób zamieszkujących Łódź. Niewykluczone, że w przyszłości ilość wymaganych podpisów w stosunku do jednego projektu będzie zwiększona.
W sumie zebrano 908 wniosków. Następnie wnioski były oceniane tylko pod względem formalno-prawnym. Ocena tak dużej ilości wniosków stanowiła znaczne wyzwanie organizacyjne dla Urzędu Miasta. Istotnym jest fakt, iż projekty oceniano jawnie, co wzmacniało funkcję edukacyjną na temat tego, jakie projekty mogą zostać zrealizowane, np. odrzucano propozycje inwestycji na gruntach prywatnych. Żaden projekt w trakcie oceniania i kierowania do procesu głosowania nie mógł zostać zmieniony bez wiedzy i zgody wnioskodawców. Autorzy i autorki projektów podobnych, dotyczących tego samego terenu miasta, byli proszeni o kontakt ze sobą i ewentualne przedstawienie wspólnej wizji. Nie był to jednak obowiązek.
W głosowaniu łącznie wzięło udział 129 008 osób. Brały w nim udział nie tylko osoby zameldowane, ale wszystkie osoby zamieszkujące Łódź (powyżej 16 lat). Każdy mógł oddać dwie specjalnie przygotowane karty do głosowania. Po głosowaniu, do realizacji przeznaczono 47 projektów, a wśród nich m.in. schronisko dla zwierząt, darmową sieć wi-fi, Bank Żywności, łódzki rower miejski, hospicjum dla dzieci.
Proces realizacji budżetu obywatelskiego powinien być cały czas weryfikowany. Łukasz Prykowski zauważył, iż w przyszłości warto położyć nacisk na organizację forów mieszkańców i mieszkanek Łodzi przed zgłaszaniem wniosków, by zwiększyć efektywność ich komunikacji między sobą. Pozwoliłoby to na zmniejszenie ilości zgłoszonych projektów, a jednocześnie projekty te bardziej odpowiadałyby potrzebom i oczekiwaniom. Ważne jest, aby to mieszkańcy i mieszkanki wybrali priorytetowe zadania, które zostaną poddane pod głosowanie, jednocześnie ze świadomością, iż wybór projektów nie powinien odbywać się w oparciu o rywalizację, lecz współpracę i współodpowiedzialność. Ważną kwestią jest również zapewnienie spójności w realizacji budżetu obywatelskiego z konsultacjami społecznymi dotyczącymi całości budżetu danego samorządu, jak również z priorytetami obranymi w strategiach miejskich na dany rok.
Pobierz
-
20131126141520_Bo-kluczowe_elementy_procesu.pdf
pdf ・170.23 kB
Źródło: Urząd Miasta Lublin