Dziś coraz trudniej komunikować się z odbiorcami bez bloga czy strony www. Za każdym razem, gdy dodajesz wpis na swojego bloga, zwiększasz szanse na bycie znalezionym w sieci. Oto kilka wskazówek, o czym pamiętać zaczynając blogowanie.
Zawartość bloga
Blog, strona www, fanpage na FB - pewnie coraz częściej słyszysz, że dziś to obowiązkowa pozycja w działaniach każdej organizacji. Informacji na temat jak i gdzie można założyć bloga, można w sieci znaleźć całkiem sporo. Ale gdy już założysz blog, pojawia się dużo ważniejsze pytanie: czym go wypełnić? O czym będę pisał? Dla kogo będę pisał. Na te pytania musisz sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz blogować.
Szukając odpowiedzi nie zastanawiaj się, co ty chcesz przeczytać. Spróbuj dowiedzieć się, co chcą przeczytać twoi użytkownicy. Najpierw najlepiej zapisz to, spisz, czym zajmuje się twoja organizacja. Potem, na jakie potrzeby odpowiada. Jak to robi. Jaką wiedzę posiada, która może być przydatna dla twoich odbiorców. To ostanie możesz sprawdzić na forach, w komentarzach czy mediach społecznościowych, w których twoi potencjalni użytkownicy są obecni. Wypisz ich najczęstsze pytania, problemy. To może być podstawa dla treści, którymi wypełnisz swojego bloga. Odpowiedź na potrzeby twoich beneficjentów. A w praktyce?
Wyobraź sobie, że prowadzisz organizację dla rodziców dziećmi z autyzmem. Zostań w tym obszarze ekspertem. Że wszystko już napisano w tym temacie? Na pewno nie. Poza tym na opisane już tematy zawsze można spojrzeć na nowo. Przy okazji możesz ich zainteresować innymi tematami związanymi z działalnością twojej organizacji. Jeśli będziesz produkował treści ważne dla odbiorców, szybko zyskasz autorytet i będziesz mógł liczyć, że twoi odbiorcy zostaną prawdziwymi ambasadorami twojej twórczości.
Nazwa bloga
Łatwo powiedzieć, trudno zrobić. Każdego dnia nad tym pozornie łatwym zadaniem głowią się setki agencji reklamowych, które za wymyślenie chwytliwej nazwy biorą grube pieniądze. Nazwa bloga to twoja marka. Znak rozpoznawczy. Musi mówić wszystko o tobie i twoim blogu. Teraz wróć do akapitu pierwszego. Gdy wiesz, o czym jest twój blog, musisz to zawrzeć w nazwie. Musi być krótka i wszystko mówiąca. Postaraj się użyć trzech słów. Tytułu i krótkiego rozwinięcia. Inspiracja? Nike. Just do it! Mówi chyba wszystko. Stwórz listę potencjalnych 10 tytułów. Odłóż na dobę. Wyrzuć siedem pozycji. Zrób szybką ankietę wśród przyjaciół i współpracowników. Pamiętaj, że oni będą myśleć bardziej jak twój odbiorca niż ty sam. Staraj się tej samej nazwy co na blogu używać w mediach społecznościowych.
Blog i technologia
Gdy masz najważniejsze, czas na wybór platformy blogowej. My polecamy dwie. Dlaczego akurat te? Pracujemy na nich na co dzień. Są darmowe i lubiane przez wyszukiwarkę Googla (nie oszukujmy się, nie ma dla niej alternatywy). Mamy na myśli WordPressa i Bloggera. Narzędzie numer dwa to produkt Googla. Prosty i intuicyjny. Założenie bloga trwa kilkanaście minut. WordPress jest również darmową platformą, ale o nieco większym stopniu skomplikowania. Za to daje większe możliwości użytkownikowi. Obie platformy oferują darmowy hosting, czyli miejsce na serwerze, gdzie będziemy umieszczali wpisy. I to tylko tyle?
Tak, to tyle, ile powinieneś wiedzieć na początek. Wydaje się banałem. Tymczasem ludzie pomijają ten krok przykładając zbyt wiele uwagi do strony technologicznej i wizualnej stron www i blogów. Tak one są ważne, ale nie najważniejsze. Bo ludzie nie szukają najładniejszych stron, tylko takich, które dostarczają im wiarygodnych i co najważniejsze, istotnych dla nich treści.
Źródło: technologie.ngo.pl