Biznes Plan – Plan Biznesu to narzędzie umożliwiające ocenę opłacalności przedsięwzięcia. Sporządzany jest na potrzeby wewnętrzne organizacji jak również na potrzeby zewnętrzne – dla przyszłych grantodawców, banków a także inwestorów.
Organizacje pozarządowe planujące rozpoczęcie działalności odpłatnej bądź gospodarczej, powinny w sposób możliwie jak najbardziej dokładny i precyzyjny określić wszystkie za i przeciw wprowadzanego produktu/usługi, instrumentem niezbędnym do tego rodzaju działania jest właśnie biznesplan.
Pierwszą najważniejszą częścią każdego biznes planu jest określenie produktu jaki chcielibyśmy wprowadzić na rynek. I tu niezbędnym narzędziem w pracy każdego zespołu jest tzw. burza mózgów. Jest to forma dyskusji, która w swoim pierwszym etapie, zachęca do zgłaszania pomysłów i poglądów – warunek jest jeden – każdy pomysł jest dobry. W drugim etapie przyglądamy się tym propozycjom z dystansu, analizujemy ich zasadność, sprawdzamy możliwość realizacji.
Pomysł jest! Sprawdzamy statut… Czy wszystko będzie zgodne z działalnością naszej organizacji. Jeśli nie należy zmienić albo pomysł albo statut…
Przede wszystkim powinniśmy zdefiniować CEL działania – co chcemy osiągnąć? co nam określi realizację celu? jaki będzie rezultat? Należy także uściślić okres realizacji zadania – czy będzie to 12 miesięcy czy może 24.
Jako element biznes planu dla organizacji pozarządowej określa się jej strategię. Warto określić wizję i misję organizacji. Wizja określa nam sytuację w dalszej perspektywie czasu, jak My widzimy organizację za 5-10 lat, na jakim etapie rozwoju będziemy. Wizja ukierunkowuje działalność NGO, uwiarygodnia, ale także inspiruje do działania, integruje członków, pracowników i sympatyków, jest pewnego rodzaju poczuciem bezpieczeństwa i stabilizacji. Misja natomiast mówi o tym po co działamy określa powód naszego istnienia. Misja precyzuje wartości dla których organizacja powstała lub które realizuje poprzez swoją działalność. Strategia organizacji to także charakterystyka konkurencji – zdefiniowanie podmiotów, które działają na obszarze podobnym do naszego i dla odbiorców zbliżonych do naszych. Dodatkowo ważnym elementem jest określenie wizerunku organizacji pozarządowej czyli tego jak jesteśmy postrzegani na zewnątrz – czy jesteśmy identyfikowani przez odbiorców naszych produktów, naszych partnerów oraz sponsorów. Nieodłącznym elementem każdej strategii jest promocja organizacji. Jest to bardzo szeroki temat na dodatkowy artykuł. Promocja czyli jak upowszechniamy wiedzę na temat naszej organizacji i jej produktów/usług. Do elementów promocji należy strona internetowa, biuletyny, newslettery a także broszury, ulotki i publikacje.
Skupiając się na produkcie/usłudze, który nasza organizacja planuje wprowadzić na rynek warto opisać kto będzie nabywcą i jakie potrzeby zaspokoimy, jaki będzie proces ich powstawania i jakich zasobów kadrowych, lokalowych oraz sprzętowych będzie nasza organizacja potrzebowała. Niemniej jednak najważniejszym elementem jest diagnoza finansowa przedsięwzięcia – koszty, zyski, analiza rentowności. To wszystko pozwoli na kalkulację cenową projektu i pomoże w określeniu źródeł finansowania.
Nieodzownym elementem każdego przedsięwzięcia jest Analiza SWOT. Jest to narzędzie umożliwiające porządkowanie informacji. Technika ta segreguje posiadane przez nas wiadomości w czterech obszarach:
- Mocne strony – atuty, wszystko to co stanowi przewagę i zaletę naszego produktu/usługi na rynku
- Słabe strony – słabości, bariery i wady naszego pomysłu
- Szanse – wszystko to co stwarza dla naszego przedsięwzięcia szansę korzystnej zmiany
- Zagrożenia – wszystkie czynniki, które mogą stworzyć niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej
Nie ma możliwości, żeby nasz pomysł nie miał słabych stron i nie był zagrożony. Zawsze takie elementy istnieją, ale na etapie identyfikacji ryzyka należy określić sposób jego minimalizacji, tak aby zawsze mieć w sytuacji kryzysowej jakieś „wyjście awaryjne”.
Ostatnim etapem tworzenia biznesplanu dla produktu/usługi organizacji pozarządowej jest określenie harmonogramu wdrożenia. Niech nasze plany nie będą wirtualnymi pomysłami, rozpiszmy sposób przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizację w kalendarzu. Najlepiej w formie miesięcznej, niech nabierze to wzniosłego wyrazu, i mobilizacji do działania.
Zachęcam do pisania biznesplanów, sprawdzenia opłacalności naszych pomysłów, a przede wszystkim burzy mózgów w Waszych zespołach.
źródło: www.wikipedia.pl