- Cel Zrównoważonego Rozwoju – „dobra jakość edukacji” należy do dobrze realizowanych przez Polskę, co potwierdza Raport „SDG Index and Dashboards”. Twórcy zestawienia podkreślają wysoki stopień wypełniania zadań zdefiniowanych w celu, choć wciąż pojawiają się wyzwania w tym zakresie. Obszarem wymagającym większego zaangażowania jest m.in. rozwijanie kształcenia dorosłych.
Trwa kampania „5 lat Celów Zrównoważonego Rozwoju” (#5latSDGs). Kolejna odsłona inicjatywy obejmuje 4. Cel Zrównoważonego Rozwoju: „Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie”. Zadania określone w celu odnoszą się między innymi do dostępu dzieci i młodzieży do nieodpłatnej, sprawiedliwej, dobrej jakości edukacji; możliwości zdobycia przez dorosłych wykształcenia technicznego, zawodowego i wyższego na odpowiednim poziomie; wyrównywania szans w edukacji; kształcenie osób z niepełnosprawnościami.
Polska a „dobra jakość edukacji”
Realizacja Celu 4. w Polsce znajduje się na wysokim poziomie w porównaniu z realizacją innych zobowiązań. W raporcie „SDG Index and Dashboards” posiada jednak status challenges remain, co oznacza, że występują w nim pewne obszary wymagające poprawy.
Większego zaangażowania wymaga między innymi edukacja dorosłych. Na tle innych krajów Unii Europejskiej aktywność edukacyjna Polaków należy do jednych z najniższych.
Biznes na rzecz edukacji
Ważną rolę w osiągnięciu 4. Celu Zrównoważonego Rozwoju odgrywa biznes. Dowodzi tego Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. To właśnie 4. SDGs jest najpopularniejszym, jeśli chodzi o liczbę praktyk jemu przyporządkowanych w publikacji.
Można wyróżnić różnego typu działania edukacyjne odpowiedzialnego biznesu. Wystawcy 8. Targów CSR realizują następujące inicjatywy:
wspieranie edukacji:
• Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości realizuje dwa ogólnopolskie programy działające na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z małych miejscowości, a mianowicie: Program Stypendiów Pomostowych oraz Program „PROJEKTOR – wolontariat studencki”.
edukacja na temat CSR i zrównoważonego rozwoju:
• firmy CCC, Henkel oraz BNP Paribas to opiekunowie Ligi Odpowiedzialnego Biznesu, programu edukacyjnego Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Program skierowany jest do studentów i zakłada zwiększanie wiedzy oraz kompetencji w obszarze CSR wśród przyszłych menedżerów.
• CSR Consulting zainicjowało Kampanię 17 Celów, której zadaniem jest podnoszenie świadomości na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w biznesie i społeczeństwie.
edukacja najmłodszych:
• Santander Bank Polska wprowadził projekt Finansiaki skierowany do dzieci poniżej 13. roku życia. Pracownicy banku w ramach wolontariatu kompetencyjnego przeprowadzają zajęcia i lekcje w przedszkolach i szkołach poświęcone tematowi finansów.
• Z kolei Eko Odkrywcy to edukacyjny konkurs grantowy firmy Henkel Polska skierowany do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przedszkoli oraz innych placówek oświatowych i wychowawczych z całego kraju. Zadanie konkursowe polega na opracowaniu autorskiego, niepublikowanego wcześniej pomysłu na projekt badawczy pozwalający badać i wyjaśniać prawa zachodzące w przyrodzie, a jednocześnie związany z ochroną środowiska naturalnego.
edukacja zdrowotna:
• Fundacja DKMS prowadzi działania informujące na temat nowotworów krwi.
edukacja dostawców:
• CSRinfo zrealizowało projekt „Ekoedukacja pracowników, dostawców i sąsiadów”. Firma zorganizowała i przeprowadziła warsztaty edukacji ekologicznej, w których wzięli udział przedstawiciele dostawców CSRinfo, pracowników sąsiadujących firm oraz sami zatrudnieni w CSRinfo i ich rodziny.
• Natomiast Carrefour wszedł w skład grupy inicjatywnej Koalicji na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio.
edukacja finansowa:
• przy tworzeniu programu „Co z tym hajsem” firma Provident Polska postanowiła zrezygnować z ekspertów i spróbować edukacji przez praktyczne doświadczenie. Trójkę młodych ludzi zaproszono do prowadzenie wspólnego bloga, na którym opisują swoje codzienne przygody i zmagania z finansami, dzielą się swoimi spostrzeżeniami czy pomysłami oraz zapraszają czytających do dyskusji.
• Firma ABC Czepczyński wprowadziła praktykę „ABC Ekonomii”. Projekt powstał jako pomysł wsparcia nauczycieli oraz włączenia się firmy rodzinnej w realizację działań statutowych szkół podstawowych w powiecie międzychodzkim. Po udanej ewaluacji pilotażu, został wprowadzony jako propozycja działań realizowanych w formie lekcji o tematyce ekonomicznej i finansowej w całej Polsce.
Wideo nt. edukacji finansowej Providenta:
edukacja zawodowa:
• Fundacje VELUX zdecydowały się na wsparcie edukacji zawodowej w Polsce poprzez nowy program grantowy. Organizacje społeczne, szkoły, władze publiczne czy też lokalni innowatorzy mogą składać wnioski do Fundacji w trybie ciągłym. Program przewidziany jest na lata 2018-2028.
edukacja ekologiczna:
• Stena Recycling poprzez organizację konkursu Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego upowszechnia wiedzę na temat gospodarki cyrkularnej.
• Grupa Energa prowadzi działania edukacyjne i informacyjne oraz akcje cykliczne poświęcone ochronie bociana białego w Polsce. Kieruje je do osób indywidualnych, szkół i instytucji.
• Innym przykładem zaangażowania firmy w obszarze bioróżnorodności jest ZT „Kruszwica” i dobra praktyka „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”.
Przebieg kampanii #5latSDGs
Kampania rozpoczęła się w połowie stycznia i potrwa do kwietnia. Poszczególne tygodnie zostaną poświęcone wybranym Celom Zrównoważonego Rozwoju. Zaprezentowane będą wyzwania zdefiniowane w celach, a także pokazane wybrane aktywności firm i organizacji, które wniosły pozytywny wkład w realizację zobowiązań Agendy 2030 w ciągu ostatnich 5 lat.
– Chcemy przyjrzeć się temu, co zadziało się w ciągu pięciu lat w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Przede wszystkim skupimy się na roli biznesu w Polsce i organizacjach z jego otoczenia. Jakie praktyki i inicjatywy zostały podjęte? Na jakie cele odpowiadają? Komu służą? Jak odwołują się do wyzwań związanych ze środowiskiem naturalnym? – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Szczególne miejsce w kampanii będą miały firmy i organizacje uczestniczące w 8. Targach CSR. Chcemy, by interesariusze mieli okazję do poszerzenia swojej wiedzy na temat SDGs w praktyce. Serdecznie zapraszam więc do śledzenia kampanii i przybycia 16 kwietnia do Centrum EXPO XXI w Warszawie – dodaje.
8. Targi CSR jako platforma wymiany wiedzy i doświadczenia, stały się kluczowym momentem kampanii, a także okazją do jej zainicjowania. Kampania informacyjna będzie towarzyszyć działaniom komunikacyjnym do wydarzenia. Ważną rolę w prezentacji osiągnięć i działań na polu SDGs będą odgrywać wystawcy 8. Targów CSR. W sposób naturalny ze względu na aktywną obecność na wydarzeniu śledzący kampanię, będą mogli bezpośrednio dowiedzieć się więcej na temat aktywności firm i organizacji w zakresie SDGs. Strona kampanii: odpowiedzialnybiznes.pl/TargiCSR/5latSDGs.
Targi CSR
Główną część wydarzenia stanowi przestrzeń wystawowa, w której firmy, organizacje, uczelnie, miasta, instytucje prezentują swoją działalność z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju. W poprzedniej edycji wzięło udział blisko 80 wystawców z całej Polski. Szeroka różnorodność działań i możliwości współpracy przyciągnęła około 2500 zwiedzających.
Targom CSR jak co edycję towarzyszy część konferencyjna, umożliwiająca zapoznanie się z aktualnymi trendami w odpowiedzialnym biznesie, przedstawienie wyzwań czy budowanie i wspieranie międzysektorowego dialogu. W 2020 roku część konferencyjna zostanie poświęcona środowisku naturalnemu.
Targi CSR to największe wydarzenie CSR-owe w Polsce. Organizowane jest od 2005 roku, co dwa lata, przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Celem wydarzenia jest prezentacja działań i praktyk firm społecznie odpowiedzialnych, a także usług oferowanych w tym zakresie.
Więcej informacji o wydarzeniu:
Strona internetowa: http://odpowiedzialnybiznes.pl/targicsr
Lista wystawców: http://odpowiedzialnybiznes.pl/targicsr/wystawcy/
Kampania #5latSDGs: http://odpowiedzialnybiznes.pl/targicsr/5latsdgs/
Informacje o 8. Targach CSR na Facebooku: https://www.facebook.com/events/1275927272614450/
Hashtag wydarzenia: #TargiCSR
Dojazd: http://odpowiedzialnybiznes.pl/targicsr/dojazd/
Organizacje i media wspierające wydarzenie (potwierdzeni):
Patron honorowy: Prezydent m.st. Warszawy
Partner medialny: Rzeczpospolita
Patroni: Business Centre Club, Federacja Konsumentów, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza, Przedsiębiorstwo Fair Play
Patroni medialni: Polityka, IMM, Odpowiedzialny biznes – Kompendium CSR, Teraz Środowisko, ngo.pl, kampaniespoleczne.pl, PRoto.pl