Biznes dla dobra społeczeństwa
Społecznie Odpowiedzialny Biznes (CSR) zakłada współdziałanie trzech obszarów: ekonomicznego, środowiskowego i społecznego, zgodnie z zasadą 3P - People, Planet, Profit (Ludzie, Planeta, Zysk). Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej Społecznie Odpowiedzialny Biznes to „koncepcja, wedle której przedsiębiorstwa dobrowolnie decydują się podejmować starania na rzecz lepszego społeczeństwa i czystszego środowiska”.
Nadrzędnym celem CSR jest etyczna działalność firmy wobec jej otoczenia. Ideą CSR jest więc stała świadomość odpowiedzialności kadry zarządzającej za pracowników i otoczenie firmy.
Przedsiębiorstwa, które włączają koncepcję CSR do strategii swojej firmy, podejmują dodatkowe działania nie wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Aktywność ta bowiem jest dobrowolna, angażująca czas i środki pracodawcy. Może być prowadzona wewnątrz firmy poprzez np. tworzenie kodeksu etycznego pracowników lub skierowana na zewnątrz i realizowana np. z organizacjami pozarządowymi. Dobrze opracowana strategia CSR stwarza sytuację „win-win”, gdzie korzyści osiągają zarówno firma, beneficjent, jak i konsument.
W efekcie firma kształtuje pozytywny wizerunek w oczach interesariuszy, zarówno wewnętrznych (pracowników), jak i zewnętrznych (klientów), rozwija sieć współpracy z partnerami społecznymi. Dodatkowo wzrasta jej sprzedaż towarów i usług. Z kolei beneficjent/NGO, dzięki współpracy z firmą ma możliwość popularyzacji swojej działalności. Wzrastają jego szanse na pozyskanie dodatkowych środków pieniężnych a marka staje się rozpoznawalna. Konsument zaś ma możliwość angażowania się w sprawy ważne dla swojej społeczności, a poprzez zakup odpowiedniego produktu przyczynia się np. do poprawy stanu środowiska przyrodniczego, w którym żyje. Istotą wdrażanej strategii jest jej długofalowość oraz innowacyjność, która wymaga ciągłego monitorowania i definiowania obszarów, w których pojawiają się nowe możliwości. Takie działania umożliwiają zaspokajanie potrzeb etycznych klientów poprzez wyprodukowanie i oferowanie produktów przyjaznych środowisku, a część zysku ze sprzedaży przeznaczana jest na cel społeczny.
Narzędziem dodatkowym umożliwiającym tworzenie odpowiedzialnego miejsca pracy w firmie jest norma SA 8000. Opracowana została przez organizację Social Accountability International (SAI) i zawiera zbiór wymagań jakie powinna spełniać firma, w której realizowana jest strategia CSR. Wymogi normy obejmują m.in.: zakaz pracy dzieci i pracy przymusowej, zapewnienie odpowiednich warunków BHP, zagwarantowanie swobody działania związków zawodowych, zakaz wszelkich form dyskryminacji, zakaz stosowania kar cielesnych, maksymalnie 48-godzinny tydzień pracy, zapewnienie przyzwoitego poziomu wynagrodzenia, wdrożenie stosownego systemu zarządzania. Interesujący jest fakt, że norma SA 8000 nie przyjęła się w Europie. Nie jest wdrażana ani w Niemczech, ani w Wielkiej Brytanii. Według danych SAI z czerwca 2008 roku, 1 779 zakładów jest certyfikowanych na zgodność SA 8000. Połowa tych przedsiębiorstw ma siedzibę w krajach rozwijających się: Indiach, Pakistanie, Brazylii, połowa – we Włoszech. Elektrownia Opole S.A. była pierwszym przedsiębiorstwem w Polsce wdrażającym tę normę. Według badań SAI z listopada 2008 roku obecnie w państwie polskim funkcjonuje 6 zakładów pracy, które realizują normę S.A. 8000.
Rokrocznie ogłaszany jest raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2009. Dobre praktyki”, opracowywany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W roku 2010, spośród zgłoszonych firm, wybrano 110 przedsiębiorstw według kryteriów: miejsce pracy, rynek, społeczeństwo, środowisko naturalne oraz zarządzanie i raportowanie. Spośród firm działających we Wrocławiu został wyróżniony EuroBank w obszarze biznes i rynek. Firma bowiem angażuje się w promowanie przedsiębiorczości(na przykład w ramach konkursu „Wygraj eurobank” młodzi przedsiębiorcy mogli ubiegać się o prowadzenie jednostki franczyzowej banku).
– Założeniem Centrum Pro Bono jest pomoc prawników danej organizacji w dziedzinach prawa, w których się specjalizują pracując na co dzień z klientami biznesowymi. Korzyścią wynikającą z zaangażowania się kancelarii w program jest często realizacja bardzo ciekawych projektów społecznych. Przykładem może być wsparcie Kancelarii Gide Layrette Nouel dla Fundacji Międzynarodowy Ruch na rzecz Zwierząt – Viva w zakresie konsultowania pism procesowych Fundacji w sprawach przeciwko osobom znęcających się nad zwierzętami. Dodatkowym atutem jest to, że kancelarie mając dostęp do listy zgłoszonych zagadnień, mogą z niej wybrać sprawy najbardziej odpowiadające specjalizacji kancelarii lub osobistym zainteresowaniom prawników. Stąd też większe zaangażowanie w daną sprawę powoduje, że otrzymywana pomoc prawna przez fundacje czy stowarzyszenie jest na najwyższym poziomie. Koszty związane z działalnością pro bono kancelarii to wchodzące w grę ryzyko potencjalnego konfliktu interesów. Wydawałoby się, że kancelarie podejmują takie typu działania w celu budowania wizerunku czy odpowiedzi na zapotrzebowania klienta. Niestety w Polsce jest jeszcze bardzo mała świadomość idei społecznego zaangażowania firm i tak naprawdę bardzo niewielu klientów biznesowych interesuje się chęcią zrobienia czegoś na rzecz szerszej grupy osób czy społeczności. Jedynie duże koncerny wybierając kancelarię pytają się w zapytaniu ofertowym o cenę usługi jak również o działalność pro bono. Kancelarie zatem podejmują działania ze swojej własnej inicjatywy i kierują się chęcią zrobienia czegoś na rzecz szerszej społeczności.
Według doradcy podatkowego z kancelarii Gide Loyrette Nouel Macieja Grela:
– Udzielanie nieodpłatnych porad prawnych daje przede wszystkim satysfakcję osobistą płynącą z faktu bezinteresownej pomocy potrzebującym. Pomoc pro bono jest również wypełnieniem zasad etyki zawodowej doradcy podatkowego, według których doradca powinien kierować się w swojej pracy dobrem swoich klientów, poszanowaniem obowiązków wynikających z uczciwości, godności i dobrych obyczajów. Jako profesjonalni pełnomocnicy mamy obowiązek urzeczywistniać misję społeczną, w którą nieodpłatne udzielenie porad prawnych potrzebującym nieodłącznie się wpisuje.
Obecnie w projekt zaangażowane są wrocławskie kancelarie takie jak:
Korzystałam z książki autorstwa Tomasza Gasińskiego i Grzegorza Piskalskiego napisanej na zlecenie Ministerstwa Gospodarki: "Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw".
Źródło: inf. własna wroclaw.ngo.pl