Cały rok 2013 to intensywne prace nad nowym Programem Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020. Część oczekiwań organizacji pozarządowych poległa w starciu z czasem i Ministerstwem Finansów, część – udało się obronić.
Pierwsze prace nad nowym Programem Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO) rozpoczęły się jeszcze w 2011 roku.
Projekt prezydencki
We wrześniu 2011 r., powołany przy Kancelarii Prezydenta RP, Zespół ds. Rozwiązań w zakresie Finansowania Działalności Społecznej i Obywatelskiej przedstawił propozycję nowego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Zgodnie z nią od 2014 roku FIO miało stać się instytucją publiczną, powoływaną ustawą, zasilaną środkami publicznymi z rezerwy celowej budżetu państwa, częściowo dopłatami z państwowego monopolu loteryjnego, środkami nieprzekazywanymi przez podatników w ramach 1%, środkami z prywatyzacji i z funduszy europejskich. Z części tych pieniędzy miał być tworzony kapitał żelazny, dający gwarancję, że Fundusz będzie działał po ustaniu zasilania z budżetu państwa. Projekt prezydencki przewidywał także m.in. partycypacyjny model rozdziału środków na poziomie regionalnym i centralnym.
Projekt rządowy
Argumentu zbyt małej ilości czasu na przygotowanie i przeprowadzenie przez Sejm ustawy o FIO (co wiązałoby się z groźbą wstrzymania po 2013 roku finansowania działań pozarządowych przez FIO) użył resort pracy prezentując w listopadzie 2012 roku swój projekt rządowego programu FIO. Krytycznie oceniła go m.in. Rada Działalności Pożytku Publicznego, która zarzuciła autorom zbytni pośpiech i m.in. złe zdiagnozowanie potrzeb organizacji i zdefiniowanie celów FIO.
Konsultacje społeczne i ewaluacja ex ante
Projekt został poddany konsultacjom społecznym, które trwały do końca lutego 2013 r. Oprócz opinii zbieranych drogą elektroniczną (przesłało je 689 organizacji), organizacje mogły zgłaszać swoje uwagi także podczas siedmiu spotkań regionalnych. Konsultacje zakończyły się konferencją podsumowującą.
Znaczne zmiany
Rząd przyjął FIO
W efekcie powstał projekt wieloletniego rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Rząd przyjął go 27 listopada 2013 roku jako elementem realizacji średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju 2020, Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 oraz Strategii Sprawne Państwo 2020.
Mniejszy budżet i bez ustawy
Ostatecznie FIO ma do dyspozycji 60 mln zł na rok, zaś sam Program wspomina ustawowe umocowanie Funduszu jako „godny rozważenia postulat”.
Aby obywatele bardziej się angażowali
Mimo tych porażek wydaje się, że w nowym FIO udało się uwzględnić wiele merytorycznych propozycji, które znalazły się w pierwszym, prezydenckim projekcie Funduszu. Za kluczowy problem trzeciego sektora, w którego rozwiązaniu mają pomóc pieniądze z FIO uznano niedostateczne zaangażowanie obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne. Dlatego też najwięcej pieniędzy (30 mln zł) przeznaczono na priorytet drugi – Aktywne społeczeństwo, za cel stawiając sobie aktywizację obywateli w sprawach wspólnotowych, rozwijanie wolontariatu, poprawę zdolności organizacji pozarządowych do mobilizowania zasobów, aktywizację współpracy wspólnot lokalnych i instytucji publicznych, wspieranie aktywnych form integracji społecznej, rozwój przedsiębiorczości społecznej, tworzenie warunków rozwoju bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego. W projekcie z 2011 roku także wymieniano m.in. wspieranie działań ukierunkowanych na angażowanie społeczności wokół wspólnych spraw; wzmacnianie dialogu obywatelskiego, rozwiązań z zakresu demokracji partycypacyjnej oraz współpracy organizacji z podmiotami z innych sektorów.
Proponowano również wspieranie projektów o charakterze innowacyjnym, testującym nowe rozwiązania o wyższym stopniu ryzyka w zakresie istotnych polityk publicznych. Taki cel także znalazł się w FIO 2014-2020.
Regranting i regionalizacja
Nowe FIO przewiduje również możliwość stosowania tzw. „regrantingu” (na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy o działalności pożytku publicznego) oraz regionalizację, czyli wybór regionalnych lub lokalnych operatorów, którzy będą mogli zlecać określone zadania (m.in. w zakresie działań strażniczych i orzeczniczych) wybranym przez siebie organizacjom. Podobne rozwiązania także proponowano w 2011 roku: dotacje na działania lokalne, ponadlokalne i regionalne – poprzez regrantig – rozdzielane miały być przez Lokalnych Partnerów FIO.
Zamiast Rady Komitet Sterująco-Monitorujący
Projekt prezydencki przewidywał, że nad prawidłowym funkcjonowaniem FIO (jako samodzielnej instytucji umocowanej ustawą) miała czuwać Rada złożona z przedstawicieli organizacji obywatelskich, rządu, samorządu oraz Prezydenta RP. W Programie FIO 2024-2020 nie ma Rady, ale jest Komitet Sterująco-Monitorujący (KSM) o podobnym składzie i wielu ważnych kompetencjach. Między innymi ustala on w jaki sposób i na jakiej zasadzie będzie wybierana Instytucja Wdrażająca FIO, a także akceptuje regulamin konkursów dla organizacji.
Zadania na 2014 rok
Źródło: inf. własna