Jedenaścioro młodych śmiałków delektuje się serami, chrupiącą bagietką, małżami i – bodaj po raz pierwszy w życiu, co widać po zaskoczonych minach – jadalnymi kasztanami. Słychać śmiech, pełne radości głosy dzieciaków i charakterystyczną muzykę. Z pomocą Fundacji Volunteers for Sport animatorzy sportowi i bibliotekarze pokazują, że aktywność fizyczna i umysłowa to dwie strony jednego medalu.
Jedenaścioro młodych śmiałków delektuje się serami, chrupiącą bagietką, małżami i – bodaj po raz pierwszy w życiu, co widać po zaskoczonych minach – jadalnymi kasztanami. Słychać śmiech, pełne radości głosy dzieciaków i charakterystyczną muzykę. Klimat paryskiej kawiarni udało się odtworzyć w jednej z wrocławskich bibliotek, a uczestnicy tej nietypowej wycieczki do świata francuskiej kultury, sztuki i obyczajów sami zapracowali na udział w wydarzeniu. Dzięki programowi „Muuvit – Ruszaj się i odkrywaj świat” po drodze do stolicy Francji odwiedzili także Berlin, Hamburg, Amsterdam i Brukselę.
Sport – więcej niż zdrowie
Fundacja Volunteers for Sport realizuje projekt „Muuvit – Ruszaj się i odkrywaj świat” w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. Ten innowacyjny projekt odwołuje do fińskich doświadczeń z zakresu edukacji prozdrowotnej i pokazuje, jak promować aktywność fizyczną oraz wykorzystywać nowe technologie w celach naukowych i rozwojowych.
– Postanowiliśmy połączyć siły animatorów sportowych i bibliotekarzy – mówi Barbara Ciszewska, opiekunka projektu. – To połączenie na pierwszy rzut oka wydaje się zaskakujące, może nawet lekko egzotyczne, ale właśnie wyjście poza standardowe rozwiązania pobudza wyobraźnię, motywuje do działania wszystkie strony: organizatorów, czyli nas, bibliotekarzy stykających się z nowymi dla siebie obszarami oraz dzieciaki, które łączą aktywność fizyczną z wyzwaniami intelektualnymi, zabawę z nauką – opowiada Ciszewska o założeniach programu.
Warunkiem realizacji projektu jest nawiązanie współpracy między animatorem pracującym w Orliku lub na boisku tego typu a bibliotekarzem zatrudnionym w lokalnej bibliotece. Animator odpowiada za pierwszy komponent projektu („Ruszaj się…”), bibliotekarz za drugi („…odkrywaj świat”). Zarówno animatorzy, jak i bibliotekarze przeszli wspólnie szkolenie składające się z dwóch części. Najpierw poznali dokładnie zasady działania programu Muuvit, a następnie wypracowali indywidualny model współpracy, swoistą umowę pomiędzy animatorem a bibliotekarzem. Fundacja Volunteers for Sport przygotowała także podręcznik wyjaśniający mechanizm realizacji projektu oraz gotowe scenariusze zajęć, zachęcając jednocześnie do układania autorskich programów.
Z boiska do biblioteki
Już na samym początku dzieci tworzą drużynę i wymyślają wspólnie jej nazwę. Następnie wszyscy członkowie drużyny dostają książeczki, w których notują swoje osiągnięcia, podejmując aktywność fizyczną. Każde 10 minut aktywności fizycznej to 1 punkt, czyli 1 mila. Liczy się fantazja i ruch – podkreśla Barbara Kucharska, animatorka sportowa. Aktywnością fizyczną może być zarówno jazda na rowerze, spacer z psem, jak i gra w badmintona. Młodzi podróżnicy mogą również gromadzić punkty na swoją wyprawę w działaniach zespołowych: grając w siatkówkę, przeciągając linę albo poznając mniej typowe dyscypliny związane z kulturą wybranego kraju. Bawią się przy tym przednio, ciesząc się z każdego punktu – dodaje animatorka. Nic dziwnego, że wrocławska ekipa, nim wybrała się do Francji, postanowiła przetestować zasady i uroki gry w boule, niezwykle popularnej nad Sekwaną dyscypliny. Rozruszani i gotowi na przygodę uczestnicy ruszają do… biblioteki.
Z biblioteki w szeroki świat
Podczas interaktywnych zajęć można wykorzystać zdjęcia, filmy, prezentacje, czy plakaty. Można też sięgnąć po tradycyjne zasoby biblioteki, jak np. albumy malarskie. Bibliotekarkom nie brakuje ciekawych pomysłów: – Nasza biblioteka na moment zmieniła się w centrum Paryża. Zorganizowaliśmy chwilę ze sztuką, podczas której dzieci z zaciekawieniem przeglądały albumy, była francuska uczta ze świeżą bagietką i kremem z kasztanów oraz wielka flaga Francji, na której uczestnicy wyprawy podpisali się niczym prawdziwi zdobywcy – wspomina pracownica biblioteki.
Kultura i zdrowie w bibliotece
Dzięki projektowi „Muuvit – Ruszaj się i odkrywaj świat” biblioteki wkraczają w nietypowe dla siebie obszary działania: zdrowie, sport, podróże. Pokazują młodym czytelnikom swoje nowe oblicze: śmiałe pomysły, spełnianie oczekiwań i marzeń młodego pokolenia, nowoczesny sprzęt i narzędzia. Okazuje się, że droga do biblioteki nie musi prowadzić przez szkolną klasę, można tu trafić prosto z boiska.
Na tej współpracy korzystają także pomysłodawcy projektu. – Innowacyjność, kreatywność, otwartość – jednym tchem wymienia Jakub Kalinowski, współpomysłodawca projektu zapytany o plusy pracy z biblioteką. – Fundacja Volunteers for Sport od niedawna bierze udział w Programie Rozwoju Bibliotek. Dopiero uczymy się współpracować z bibliotekami, jednak już dzisiaj wiemy, że biblioteki, które kiedyś były jedynie miejscem wypożyczania książek, odeszły do lamusa. Bibliotekarze i bibliotekarki nadal są łącznikami pomiędzy światem literatury i sztuki, ale nie tylko. Nasz projekt pokazuje, że bibliotekarze to osoby otwarte, które chętnie podejmują współpracę z innymi instytucjami i takimi osobami jak choćby animatorzy sportowi – podsumowuje Kalinowski.
Wyjdź poza schemat
Zastanów się, jakie jeszcze działania można przeprowadzić wspólnie z biblioteką i… odważ się je zrealizować!
Projekt „Muuvit – Ruszaj się i odkrywaj świat” jest prowadzony przez Fundację Volunteers for Sport w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.
W Polsce działa 8500 bibliotek publicznych, w tym 6500 w małych miejscowościach. W Programie Rozwoju Bibliotek uczestniczy 3327 placówek. Są w nich komputery z dostępem do Internetu, drukarki, projektory multimedialne i aparaty cyfrowe. Do bibliotek przychodzi 1/3 mieszkańców małych miejscowości.
Program Rozwoju Bibliotek jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Billa i Melindy Gates i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, a jego realizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego