Wydłużenie terminu zgłaszania do urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego, na który podatnicy mogą przekazywać 1% podatku, usprawnienie procedur tworzenia wykazu organizacji pożytku publicznego – to kluczowe zmiany, które zakłada nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Sejm RP 24 stycznia 2014 r. przyjął poprawki Senatu do nowelizacji ustawy. Teraz projekt trafi do podpisu Prezydenta RP.
Nowelizacja zmniejszy ryzyko, że przekazane przez podatników pieniądze trafią do podmiotów niespełniających ustawowych wymogów. Przekształcone i usprawnione zostaną procedury tworzenia i prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania środków z 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wykaz będzie prowadzony i aktualizowany na bieżąco. Organizacja przestająca spełniać wymogi ustawowe, np. tracąca status uprawniający do zbierania takich środków, ogłaszająca upadłość lub likwidację, zostanie usunięta z rejestru.
Organizacje pożytku publicznego będą musiały podać numer rachunku bankowego do urzędu skarbowego do 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym. Obecnie ostatecznym terminem na złożenie właściwego numeru rachunku był 31 stycznia. Takie rozwiązanie nierzadko powodowało, że organizacje spóźniały się z przekazywaniem numeru konta. Wówczas środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych były zwracane do budżetu państwa.
Po zmianie przepisów urząd skarbowy nie przekaże organizacji pożytku publicznego 1 proc. podatku, jeśli podatnik w zeznaniu poda błędny numer KRS organizacji, którą chce wesprzeć. Podobnie stanie się, jeśli: organizacja, ubiegająca się o 1 proc. zostanie usunięta z wykazu organizacji pożytku publicznego prowadzonego przez MPiPS, poda urzędowi skarbowemu błędny numer rachunku bankowego, lub nie poda go w ogóle.
Pobierz
-
201402171147460395
962099_201402171147460395 ・38.72 kB